دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در ارواين موفق به پرورش گونه‌‌اي پشه شده‌‌اند كه به دليل عدم قابليت انتقال انگل مالاريا به انسان به رويكردي قابل توجه در كمك به مهار يكي از مبرم‌ترين مشكلات بهداشت عمومي جهان تبديل شده است.

به گزارش هراز ،(ايسنا)، محققان اين دانشگاه با همراهي انستيتو پاستور پاريس با استفاده از مهندسي ژنتيك دست به توليد نمونه‌اي از پشه آنوفل stephensi متداول در هند و خاورميانه زده‌اند كه توليد انگل مالاريا را مختل كرده و بيماري‌ توسط آنها انتقال نمي‌يابد.

اين اولين نمونه از پشه ناقل مالاريااصلاح ژنتيكي شده است كه قادر به زندگي در جمعيت‌هاي ناقل مالاريا نخواهد بود.

 

بيش از 40 درصد از جمعيت جهان در مناطقي زندگي مي‌كنند كه داراي خطر انتقال مالاريا است.

بنابر اعلام مراكز كنترل و جلوگيري از بيماري، سالانه 300 تا 500 ميليون مورد انتقال مالاريا رخ داده و هر ساله صد ها هزار انسان از اين بيماري مي‌ميرند كه بيشتر آنها را نوزادان، كودكان و ماداران باردار در آفريقا تشكيل مي‌دهند.

از مزيت‌هاي اين دستاورد كه در مجله مجموعه مقالات علمي فرهنگستان ملي علوم آمريكا منتشر شده اين است كه مي‌توان آنرا بر روي گونه‌هاي مختلف پشه از جمله گونه‌هاي آفريقايي اعمال كرد كه به نگهداري و انتقال انگل Plasmodium falciparum مي‌پردازند.

اين رويكرد از مطالعات بر روي موش‌ها به دست آمده است. موش‌هاي داراي عفونت گونه انساني مالاريا به توليد پادتن‌هايي براي كشتن اين انگل مي‌پردازند.

محققان با بررسي تركيبات مولكولي اين واكنش سيستم ايمني موش به مهندسي ژنهايي پرداختند كه مي‌توانستند همين واكنش را در پشه‌ها كاهش دهند.

در نمونه محققان، پادتن‌ها در بدن پشه‌هاي مهندسي ژنتيكي شده منتشر شدند كه اين انگل را براي ديگران بي‌خطر مي‌كند. اين فرايند توقف درون اين حشره ناقل مالاريا مي‌تواند به طور چشمگيري به كاهش بيماري و موارد مرگ انساني كمك كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *