دور جديد مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه در حالي به پايان رسيد كه مبناي آن بر اساس سفر تقریبا سه هفته پیش یوکیا آمانو به ایران گذاشته شده بود.

به گزارش iهراز ، مشرق ، آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از پايان دور جديد اش با ايران اعلام کرد که از رسیدن به توافق با ایران برای بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور ناکام مانده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای نتیجه مذاکرات روز جمعه در وين را ناامید کننده توصیف کرد و مدعی شد که مذاکره کنندگان ایرانی از توافقی که در حدود دو هفته در تهران با مقامات آژانس داشته اند عقب نشینی کرده اند.
منظور آژانس توافقات ابتدایی است که در سفر “یوکیو آمانو” مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در اولین روزهای خردادماه سال جاری، حاصل شده بود.
در همین رابطه “هرمان ناکارتز” معاون مدیرکل آژانس نیز گفت : هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشد و در حقیقت ایران موجب شد این حالت شکل بگیرد که ما اکنون در حال مذاکره هستیم و موارد جدیدی نیز به موضوعات بحث ما اضافه شود و در مذاکرات روز جمعه وین هیچ تاریخی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس تعیین نشد.

اولويت غير قانوني

مذاکرات ایران و آژانس با هدف رسیدن به چارچوبی برای امکان پذیر شدن بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران برگزار شده بود.
اولویت اول آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق احتمالی با ایران، بازرسی از سایت پارچین بود. در هفته های گذشته و پیش از مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در بغداد، برخی از خبرگزاری های غربی با انتشار تصاویری مدعی انجام فعالیتهای مشکوک در پارچین شده بودند.
آژانس خواستار بازرسی از سایت پارچین است که البته ایران با حسن نیت با این درخواست آژانس برخورد کرده، اما دیپلمات های غربی برای کم اهمیت جلوه دادن اقدام مثبت تهران مدعی هستند که ایران به توافقات خود با آژانس پایبند نخواهد بود.  دور قبلی مذاکرات ایران و آژانس اول خردادماه و با حضور یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در تهران انجام شد.

مذاكرات ادامه دارد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم  در خصوص اين دور از مذاكرات به مهر گفت كه در جلسه با نمایندگان آژانس طرفین پیشنهاداتی را مطرح کردند که قرار است مطالعه شود و در جلسه بعد که تاریخ و محل آن تعیین خواهد شد، مجددا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
علی اصغر سلطانیه درباره ادعای آژانس مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکرات خود با ایران گفت: به هر حال موضوع پیچیده و دارای ابعاد فنی و حقوقی است. وی افزود: لازم است که با صبر و دقت چارچوبی تهیه شود که در عمل اجرای آن برای بازرسان و کارشناسان ایرانی آسان شود.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد: به هر حال  مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و زمان و مکان آن نیز در آینده و متعاقبا اعلام خواهد شد.

غلط بودن ادعاهای غرب

حسن بهشتي پور در اين رابطه معقتد است در توافق ساختاری هدف غربی ها این است که از پارچین دیدار کنند و اين در حالي است كه ایران مي گويد که پارچین اساسا یک مرکز نظامی است و فعالیت هسته ای در آن صورت نمی گیرد. آژانس موظف است بر مراکز هسته ای نظارت داشته باشد.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد آژانس اظهار مي دارد كه گزارش هایی دريافت كرده که ایران در این منطقه آزمایش های هسته ای انجام می دهد و برای اثبات این ادعا هیچ سندی هم ارائه نمی کنند. از این سو ایران می گوید در سال 2005 دو بار اجازه بازدید از پارچین داده شده و بازدید صورت گرفته است.
بهشتي پور تاكيد كرد: ایران نمی تواند هر وقت که آژانس خواست اجازه بازدید از پارچین را بدهد چرا که معتقد است این احتمال وجود دارد که اطلاعات نظامی ایران از این طریق درز پیدا کند. به همین دلیل ایران می گوید که باید یک بار برای همیشه روی چارچوبی به توافق رسید تا اگر از پارچین بازدید می شود، مشخص باشد که از چه مناطقی باید بازدید صورت گیرد و اگر یک بار بازدید انجام شد و غلط بودن ادعاهای آن ها ثابت شد، پرونده بسته شود.

بازتاب رسانه اي مذاكرات

روزنامه الشرق الاوسط در تنها گزارشی که به تحولات ایران مرتبط است را به مذاکرات وین اختصاص داده است.  در این گزارش اظهارات “هرمان ناکارتس” پس از پایان نشست وین پوشش داده شده که با ابراز ناامیدی ادعا کرد: تهران به جای تلاش در جهت حل اختلافات، مسائلی جدید را نیز مطرح کرد.
بنابر این گزارش، پس از نشست 10 ساعته روز جمعه در وین ایران و آژانس در امضای یک مدالیته همکاری به توافق نرسیدند، توافقی که می توانست در راستای حل مسائل معلق مانده موثر باشد.
روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به نقل از منابع ایرانی نوشت: درخواست “یوکیا آمانو” مدیرکل آژانس در زمینه پذیرش تعهدات بین المللی از سوی ایران به قطعنامه های شورای امنیت در زمینه توقف کامل غنی سازی اشاره دارد و این بدان معناست که مذاکرات مسکو پیش از آغاز شکست خورده، چون اگر ایران غنی سازی را متوقف کند پس روی چه چیزی باید مذاکره صورت گیرد؟!
روزنامه الحیات در گزارشی به بررسی نشست روز گذشته در وین پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس بر ایران در زمینه بازدید فوری بازرسان از سایت پارچین که درباره آن ابهاماتی مطرح شده، فشار وارد کرد.

مذاكرات در مسكو به كجا مي رسد

پيش از آغاز مذاكرات ايران و گروه 5+1 در بغداد شاهد فضاي مثبت رسانه اي بوديم، در حالي كه كمتر از ده روز به آغاز دور سوم مذاكرات ايران و گروه 5+1 در مسكو زمان باقي است، شاهد فضاي تبلغاتي متشنجي نسبت به اين دور از مذاكرات هستيم.

با اين وجود جمهوري اسلامي ايران به رغم تحریم‌های سنگین توانسته موفقیت‌های بسیاری در برنامه هسته‌ای‌اش به دست آورد و بی‌اعتنا به تهدیدها اهداف خود را دنبال کرده است و این مساله‌ای است که اکثریت کارشناسان و تحلیلگران به آن اذعان دارند و غرب نيز ناگزير است اين واقعيت را درك كند زيرا ايران از حقوق قانوني خود به هيچ وجه نخواهد گذشت.

از اين رو مقامات غربي نيز كه كاملا به ايستادگي تيم مذاكره كننده ايراني در برابر خواسته هاي نامعقول واقف هستند، بهتر است با درك واقعيت هاي موجود زمينه را براي دستيابي به توافقي سازنده آماده كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *