«ظاهراً این عصبانیت و آن صورت جدی ایشان و فقدان لبخند، از داخل اتاق برگزاری جلسه با شورای حکام شروع شده بود؛ جایی که وقتی آقای سلطانیه داشت حرف می زد، نماینده آمریکا برای دقایقی بیرون آمد و از سر تکان دادن نماینده آمریکا می شد حدس زد که از صحبت های آقای سلطانیه برآشفته است.»

به گزارش هراز ، شبکه “بی بی سی فارسی” (BBCPersian) چهارشنبه 17خرداد (June.06) از نشست امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد: «”علی اصغر سلطانیه” نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی را متهم کرد که می خواهند این نهاد سازمان ملل را بر خلاف منشور و وظایفش به سازمانی اطلاعاتی تبدیل کنند. وی رویکرد کشورهای غربی به برنامه هسته ای ایران را “غیرسازنده” خواند.»
بی بی سی فارسی افزود: «حرف های آقای سلطانیه با لحن خوش بینانه این روزها درباره همکاری های ایران و دولت های غربی در مورد برنامه هسته ای، در آستانه دیدار نمایندگان آژانس و هیأت ایرانی که قرار است روز جمعه برگزار شود، تناقض داشت.»
“محمد امینی” خبرنگار بی بی سی فارسی در وین نیز رفتار نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای را توأم با “عصبانیت” توصیف کرد و گفت: «ظاهراً این عصبانیت و آن صورت جدی ایشان و فقدان لبخند، از داخل اتاق برگزاری جلسه با شورای حکام شروع شده بود؛ جایی که وقتی آقای سلطانیه داشت حرف می زد، نماینده آمریکا برای دقایقی بیرون آمد و از سر تکان دادن نماینده آمریکا می شد حدس زد که از صحبت های آقای سلطانیه برآشفته است. سلطانیه گفت: من می خواهم به شدت از این وضع انتقاد بکنم. ایشان فضای شورای حکام را به شدت زیر سؤال برد و گفت که برخی کشورها می خواهند این سازمان را به یک سازمان اطلاعاتی در خدمت خودشان تبدیل کنند و آژانس از مسیر و وظایف خود منحرف شده است.»
وب سایت این شبکه انگلیسی هم اظهارات نماینده جمهوری اسلامی ایران را اینگونه بازتاب داد: «آقای سلطانیه در مقابل دوربین های خبری با لحن و صورتی جدی که می شد آن را عصبانی هم توصیف کرد گفت که برخی می خواهند آژانس را به یک سرویس اطلاعاتی تبدیل کنند. وی این کار را غیرقابل تحمل خواند و تأکید کرد که برنامه هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم به هیچ وجه در ایران متوقف نخواهد شد. در این ارتباط، وی خواهان واقع بینی شد.»
وب سایت یادشده ادامه داد: «وی در عین حال گفت که فعالیت های ایران تحت نظر آژانس بوده و خواهند بود. به گفته سفیر ایران، بحث پارچین ورای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است و از همین رو باید با مذاکره در مورد آن به نتیجه رسید. وی با یادآوری اینکه آژانس فقط حق دارد در مورد بحث های هسته ای کار کند گفت که آژانس حق ندارد در مسایل نظامی و موشکی و امثال آن مداخله کند. این موضوعات ربطی به کار این نهاد ندارد. وی تأکید کرد که ایران در مسایل مربوط به امنیت ملی خود کوتاه نخواهد آمد کما اینکه هیچ کشوری چنین نمی کند. وی با خطاب قرار دادن خبرنگاران گفت: “یک سند به من نشان بدهید که مدیرکل قبلی یا فعلی آژانس گفته باشد که در ایران فعالیت غیرقانونی انجام شده است”. وی با اشاره به فضای شورای حکام، به کشورهای غربی تاخت که علیرغم تحولات اخیر می خواهند فضا را خراب کنند و فقط نقطه نظرات تکراری قبلی شان را مطرح می کنند.»
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه بی بی سی فارسی، وقتی خبرنگاری از آقای سلطانیه درباره عکس های ماهواره ای پرسید که آژانس و آمریکایی ها با استناد به آن ها نسبت به وجود برخی فعالیت ها در ایران ابراز نگرانی می کنند، آقای سلطانیه جواب جالبی داد. وی با ذکر مثالی چنین استناداتی را زیر سؤال برد و گفت: «در سال 2004 سازمان اطلاعاتی آمریکا و موساد اسرائیل تصویری ماهواره ای در اختیار آژانس گذاشته و مدعی شده بودند که در نقطه ای در جنوب ایران فعالیت های مخفی هسته ای صورت گرفته است. من شماری از بازرسان آژانس را به آن نقطه بردم و بازرسان یک کارخانه سنگ بری در آن نقطه دیدند و ساختمان ادعایی محل انجام فعالیت های هسته ای هم توالت مورد استفاده کارگران بود. بازرسان آژانس از این بابت بسیار عصبانی بودند که چنین گمراه شده اند.»
وب سایت بی بی سی آنگاه نوشت: «این جدی ترین شکلی بود که آقای سلطانیه می توانست اعتبار عکس های ماهواره ای در مورد برنامه هسته ای ایران را زیر سؤال ببرد.»/جام نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *