امام خمینی
نوه مؤسس حوزه علمیه قم با یک واسطه از قول امام خمینی(ره) گفت: «میرداماد را خواب دیدم که در عالم خواب به من گفت کتاب‌های من را درس نده!» وی سپس دلیل این موضوع را بیان کرد.
به گزارش هراز به نقل از  فارس آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در همایش اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی (ره) که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: تاکنون این نکته را جایی نقل نکرده‌ام اما تأکید آیت‌الله مصطفوی بر خواندن کتاب‌های مرحوم میرداماد مرا بر آن داشت تا این نکته را نقل کنم.

محقق داماد که نوه دختری مرحوم شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) محسوب می‌شود، ادامه داد: از مرحوم آیت‌الله مهدی حائری یزدی (دایی بنده) که شاگرد خاص الخاص امام خمینی(ره) بود شنیدم که ‌گفت: «در پایان یکی از سال‌های تحصیلی امام فرمود: از ابتدای سال جدید (پاییز) کتاب‌ قبسات مرحوم میرداماد را می‌خوانیم. اما سال تحصیلی آغاز شد و ایشان اول سال کتاب میرداماد را شروع نکردند و کتاب‌های ملاصدرا را درس دادند، البته هیچ وقت کتاب‌های شیخ (اشراق) درس ندادند. علت این امر را جویا شدیم و ایشان از بیان دلیل آن طفره رفتند تا اینکه پس از اصرار طولانی گفتند: میرداماد را خواب دیدم که در عالم خواب به من گفت کتاب‌های من را درس نده! سپس امام ادامه داد: علت این امر را تفکر کردم و به نظرم رسید چون حرف‌های ایشان را کسی نمی‌فهمد، کسی نه ایشان را تکفیر کرده و نه تفسیر. بنابراین شاید تدریس کتاب‌های میرداماد و بیان ساده حرف‌های او موجبات لعن وی را فراهم کند.»

وی ادامه داد: جالب است بدانید در ایام قدیم از میرزای قمی(از علمای اصولی قرن دوازدهم هجری) برای جواز لعن ملاصدرا استفتاء گرفته بودند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *