حیدر داوودیان د رنشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد : در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ استان دچار چالش های کم آبی شد که مدیریت این چالش ها کار بسیار سختی بود اما با کمک شما خبرنگاران استان در نهایت یک سال خشکی که در ۵۰سال اخیر بی سابقه بوده پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: این آمار زمانی قابل لمس است که بدانید در سال گذشته در سد شهید رجایی با حجم مخزن ۱۶۲ میلیون ،تنها ۴۷ میلیون آب داخل مخزن داشتیم که کار کشاورزی را شروع کردیم ،این میزان بسیارکم بود یعنی هیچ آبی پشت مخزن نداریم چرا که از این ۴۷میلیون ۲۵میلیون مربوط به حجم پایداری سد هست و باید بماند و ۲۲میلیون آبی بود که باید استفاده میشد .

این مسئول ادامه داد : در سد آیت الله صالحی که ۱۴۲ میلیون حد مخزن داریم تنها ۸۶ میلیون آب پشت سد ذخیره داشتیم که خبر از یک سال بسیار بد در حوزه مرکزی به ما میداد .

سال گذشته 50 درصد کاهش آورد رودخانه در مازندران داشتیم

وی با بیان اینکه در رودخانه هراز که بزرگترین دشت مارا در بر میگیرد چالش آورد بسیار زیادی داشتیم تصریح کرد : در سال گذشته نزدیک به ۵۰درصد کاهش آورد رودخانه را داشتیم با وجود همه اینها سال ۱۴۰۲با کمک و همت کشاورزان پشت سر گذاشتیم البته آسیبهایی را هم کشاورزان دیدند.

داوودیان خاطرنشان کرد : در سال ۱۴۰۲ حدود ده هزار هکتار از اراضی آسیب دیدند و در برخی کاهش راندمان داشتیم و خداروشکر مدیریت شد و پشت سر گذاشتیم.

وی با ابراز رضایت از وضعیت بارندگی در سال جاری گفت : در امسال که خوشبختانه فصل کشاورزی را هم پشت سر گذاشتیم وضعیت بارندگی بسیار خوبی را داشتیم به گونه ای که میانگین دراز مدت بارندگی ما ۶۳۰میلیمتر است الان بالغ بر ۶۴۰میلیمتر بارندگی داشتیم یعنی فراتر از میانگین بارندگی که نوید سالی پرآب می دهد.
داوودیان تاکید کرد : با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای زمین و توسعه در بالادست رودخانه ها در آورد رودخانه کاهش آورد داشتیم و داریم که نگرانی ایجاد میکند و این نگرانی زمانی بیشتر می شود که نتوانیم آب های سطحی را مهار کنیم .

خطر فرونشست رمین در شرق مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر اینکه سفره های آب زیر زمینی برگشت ناپذیرند تصریح کرد : ما تا به کشت دوم نرسیم مشکلی نداریم سفره ها با بارندگی تامین میشود اما به محضی که به کشت دوم می رسیم به شدت افت پیدا میکند و خطر فرونشست زمین به خصوص در مناطق شرق استان وجود دارد و خواهش دارم به ما در این مقوله کمک کنید چون هم به ما و هم به آیندگان ما خسارت بزرگی خواهد .

وزارت نیرو متولی مدیریت و جمع آوری زباله در مخزن سد هرازاست

داوودی در پاسخ به سوال خبرنگار هرازنیوز در خصوص برنامه شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای زباله سایت عمارت در مخزن سد هراز مطرح کرد : یکی از بحثهایی است که به عنوان دغدغه همیشگی خبرنگاران مطرح میشود و از سالها قبل وجودداشته، همانطور که می دانید قدمت زیاله سایت عمارت به ۴۰سال قبل بر می گردد .
وی ادامه داد: در خصوص جمع آوری این محل دپو وزارت نیرو به دلیل اینکه قرار است از این آب به صورت شرب استفاده شود و به خاطر بحث ها حفاظتی رودخانه قبول مسئولیت کرد تا دپوی زباله را مدیریت کند و اقدامی برایش انجام دهد و گامی الان برداشته شد .

داوودیان گفت : قرار شد که زباله جدید به این منطقه منتقل نشود و وزارت نیرو با هماهنگی دانشگاه تهران و نیروهای متخصص اعلام آمادگی کرده تا این موضوع را مدیریت کند تا سریعتر این عمل انجام شود به محض اینکه انتقال زباله قطع شود وزارت نیرو از سرایت آلودگی شیرابه زباله به رودخانه و منابع زیر زمینی جلوگیری و اقدامات مدیریتی لازم را انجام دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *