اشرف و مهدی بوشهری


هراز نیوز :روزنامه شرق در شماره ديروز خود خواستار خريد و بازسازي خانه پدر «مهدي بوشهري» همسر اشرف پهلوي از سوي سازمان ميراث فرهنگي شده است.
«مهدي بوشهري» پسر معين التجار-تاجر معروف ترياك- بود كسي كه پس از يك بار شكست اقتصادي به دليل ارث بردن از عمه اي كه بلاوارث شناخته شد به ثروت زيادي رسيد و از آن پس در كشورهاي خارجي به فعاليت اقتصادي پرداخت و از رهگذر واردات كالا به ايران به ثروتي افسانه اي رسيد.
چنانكه با پرداخت پول سفر اول مظفرالدين شاه قاجار به فرنگ، امتياز خاك سرخ جزيره هرمز را خريد تا هر روز بر ثروتش افزوده شود. ضمن آنكه به دليل دريافت درجه سرتيپي سالانه هزار تومان از بيت المال دريافت مي كرد.
وي در جريان مشروطيت بخشي از ثروت خود را در اختيار مخالفان شيخ شهيد فضل الله نوري نهاد چرا كه با عناصري همچون تقي زاده ها همداستان شده بود. وي در دوران اقامتش در اروپا به نام تجارتخانه با عوامل اطلاعاتي غرب خاصه انگليسي ها همكاري مي كرد و به همين دليل بود كه سالها بعد پسرش به عنوان شوهر سوم اشرف وارد دربار شاهنشاهي شد تا از اين رهگذر صاحب دهها شركت سينمايي و تجاري شود و عناصري مانند «بهمن فرمان آرا» را به خدمت بگيرد.
بوشهري كليه درآمدهاي فيلم كاروانها كه با هزينه ايران ساخته شده بود را هم پس از انقلاب به جيب زد زيرا نام خود را به عنوان تهيه كننده فيلم به ثبت رسانده بود. روزنامه شرق يادآور مي شود جنبه نوستالژيك ديگر خانه بوشهري اين است كه لوكيشن سريال «دايي جان ناپلئون» بوده كه براي مردم خاطره انگيز است!!
سريالي كه توسط محفل بهائيان و در جهت توهين به ساحت مقدس ائمه معصوم«ع» و روحانيت مبارز ساخته شد و به روي آنتن رفت. تا ركيك ترين الفاظ را به جامعه آن روز تزريق كند!
حال معلوم نيست روزنامه «شرق» به كدام اعتبار به «معين التجار» لقب پدر خليج فارس بخشيده است؟

در حاليكه سرداران صفوي با وجود دليل تارومار كردن بيگانگان در جزاير ايراني خليج فارس و علي رغم موقعيت برجسته حكومتي كه از آن برخوردار بودند، خود را شايسته چنين لقبي ندانستند!
حتي رزمندگاني كه در طول هشت سال دفاع مقدس با نثار جان هاي تابناك خويش دست بيگانگان متجاوز را از خليج هميشه فارس قطع كردند هم، امروز با خضوعي مومنانه خود را تنها يك سرباز مي دانند و بس.کیهان

سومين همسر اشرف يك بوشهري بود

به دنبال تخلفات پرشمار مالي و دخالت هاي اشرف پهلوي، دكتر محمد مصدق در دوران قدرت گرفتن خود، اشرف را به اروپا تبعيد و ارز مورد نياز وي را قطع كرد كه اين موضوع، لطمه بزرگي براي وي بود. اشرف براي اولين بار مجبور شد تا براي تأمين مخارج روزمره، بخشي از دارايي هايش را بفروشد.
همان زمان بود كه اشرف در رستواني در پاريس با جواني به نام مهدي بوشهري آشنا شد. بلافاصله از احمد شفيق جدا شد و به عقد بوشهري درآمد. اين در حالي بود كه از شفيق دو فرزند و از علي قوام يك فرزند داشت.
اشرف 3 سال پس از تبعيد به پاريس، پس از كودتا عليه دكتر مصدق به همراه همسرس سومش به تهران بازگشت.

اشرف پهلوي در سفر به شوروي، در جريان ديدار با خروشچف نخست‌وزير اين كشور
1. شهريار شفيق 2. نيكيتا خروشچف 3. اشرف پهلوي 4. مهدي بوشهري 5. طهمورث آدميت

مهدي بوشهري كه بود؟
سومين شوهر اشرف پهلوي، مهدي بوشهري است. پدرش جواد بوشهري از خانواده‌هاي با نفوذ بوشهر به شمار مي‌آمد و معين التجار بوشهري پدربزرگش بود.
اشرف پهلوي و مهدي بوشهري در سال 1331 در يكي از رستوران هاي پاريس آشنا شدند و تا سال 1335 كه اشرف رسماً طلاق گرفت و با او ازدواج كرد، آنها با يكديگر ارتباط داشتند. در تمام اين سال ها مهدي بوشهري در متن زندگي اشرف حضور داشت. اشرف به هنگام ازدواج با مهدي بوشهري 42 ساله بود.
مهدي بوشهري كه هنوز هم شوهر اشرف پهلوي است، از اولين روز ازدواج كاري به كار اشرف نداشت و او را در رفتار و كرداري كه پيشه مي كرد آزاد مي گذاشت و گفته مي شود همين راز تداوم و طولاني شدن دوران زناشويي آنان بود.

دليل ماندگاري سومين ازدواج اشرف و بوشهري!
حسين فرودس- رييس دفتر رضا شاه پهلوي- و يكي از بانفوذترين نيروهاي اطلاعات پهلوي- درباره راز ماندگاري سومين ازدواج اشرف با بوشهري مي نويسيد:
«بدبختي شوهران اشرف اين بود كه پس از ازدواج، اشرف از قيافه شان بيزار مي شد و تحمل ديدنشان را نداشت. او مدتي زن احمد شفيق بود و سپس از او جدا شد و در همان زمان در مسافرتي به پاريس عاشق فردي به نام مهدي بوشهري گرديد. مهدي بوشهري از خانواده بزرگ و ثروتمند بوشهري است. اشرف عاشق اين پسر شد و با اصرار به محمدرضا (برادرش) گفت كه حتماً بايد با او ازدواج كنم. محمدرضا موافقت كرد. ولي پس از يك سال از بوشهري بيزار شد و به او گفت كه ديگر تحمل ريختت را ندارم و اينجاها نباش! بوشهري زرنگ بود و هر چند اسماً شوهر اشرف بود ولي كاري به كار او نداشت و رهايش كرد و اشرف اين وضع را پسنديد. مهدي بوشهري به پاريس رفت و در آنجا در «ايران اير» شغل مهمي گرفت و چلوكبابي و عكاسي به راه انداخت و سر خود را گرم كرد. او به بهانه هاي مختلف پول زيادي هزينه مي كرد و از محمدرضا مي گرفت. او در ماه دو، سه روز به تهران مي آمد و مستقيماً به طبقه بالاي كاخ اشرف مي رفت كه مبادا خانم او را ببيند و حالش به هم بخورد! بوشهري با اين برنامه ريزي تا زمان انقلاب شوهر اشرف ماند و تصور مي كنم هنوز نيز شوهر اسمي اش باشد. اشرف از بوشهري فرزندي ندارد. »

 

اشرف پهلوي و مهدي بوشهري همسر سوم وي در حال بازديد از تخت جمشيد
1. اشرف پهلوي 2. مهدي بوشهري 3. جواد آشتياني 4. فريدون توللي (شاعر) 5. كريم ورهرام 

براساس روايتهاي منتشر شده، مهدي بوشهري تنها به منافع كلاني كه از رهگذر اين ازدواج نصيبش مي شد، مي انديشيد و هيچ كاري به كار اشرف نداشت، او هر چند ماه يك بار براي دنبال كردن كارهاي دلالي و پروژه هاي تجاري اش به ايران مي آمد و يك سره به اتاق خود در طبقه فوقاني كاخ اشرف مي رفت.
شغل رسمي مهدي بوشهري سفير سيار شاه و رئيس هيئت مديره فستيوال هاي هنري ايران بود. وي از طريق دلالي براي كمپاني هاي بزرگ فرامليتي كه خواستار فروش كلان محصولات خود به ايران بودند و نيز از رهگذر گرفتن پورسانتاژ و واگذاري عمليات ساختماني طرح هاي عمراني ايران به مقاطعه كاران بزرگ، پول هاي كلاني به دست مي آورد. او نمايندگي چندين شركت هواپيمايي را در ايران به عهده داشت.

اشرف پهلوي از بوشهري فرزندي ندارد و حاصل 3 ازدواج وي يك پسر به نام شهرام پهلوي محصول ازدواج با علي قوام بود و دو فرزند به نام هاي شهريار و آزاده شفيق فرزندان احمد شفيق- همسرم دوم- بودند.
اشرف كه در آستانه انقلاب اسلامي از كشور خارج شد، اكنون در امريكاست و گفته مي شود به بيماري آلزايمر دچار شده و حافظه خود را از دست داده است.

منبع : روزنامه کیهان

سایت خلیج فارس

4 thoughts on “پدر مهدي بوشهري ،پدرشوهر اشرف يا پدر خليج فارس؟!+عکس”
  1. وای بر مردمان سرزمینی که اینگونه با بزرگانشان برخورد می کنند .

    وقتی سوادت در حد کیهان باشد باید هم به یکی از مفاخر استان من اینگونه حمله کنی ٰ‌بی سواد .

    به جای نشخوار کردن مطالب هرزنامه کیهان کمی مطالعه کن

    این کامنت را هم فقط برای این گذاشتم که بدانی هر اباطیل شما و کیهان ،‌پشیزی نمی ارزد . اخوی !

    در ضمن بیسواد جان ، مهدی بوشهری ،‌نوه آن مرد بزرگ بود نه پسرش .

  2. زنده باد بوشهری /
    یعنی حب و بغضتان نسبت به مردم غیور و اصیل بوشهر تمومی نداره / هر چ بوده شخصی اصیل و بزرگزاده و بانژاده بوده /تا کور شود هرانکس که نتوان دید

  3. معين التجار از بزرگترين و بر جسته ترين شخصيت هاست ايشون پدر خليج فارس بودن متاسفانه جو ضد بوشهري تو ابران تمومي نداره مثل اينكه يادتون رفته هرچي دارين از صدقه سري وجود استان عزيزم بوشهره استاني كه با دنيا عوضش نميكنم

  4. قابل درک نیست چرا به زور میل به بدنام کردن انسانهای شریف دارین؟ منبع تون چه کسی بوده، باقالی فروش سر کوچه (با احترام به باقالی فروش).
    اینهمه اراجیفی که در مورد دکتر مهدی بوشهری و خاندان شریف بوشهری نوشته اید صرفا به درد بیسوادانی مثل شما میخوره. اینقدر چرندیاتتون مضحکه که قابل توصیف نیست، نویسنده بیسواد، پیش از نوشتن مطالعه کن، یا برو کاری بکنی که از عهده اش بر میایی. خجالت بکش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *