آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش(uv) روی چشم و راه های پیشگیری از آنها

مرتضی بصیرت (مدیریت کلینیک بینایی سنجی چشم و عینکسازی رایان)در گفتگو با خبرنگار هراز نیوز عنوان کرد:نور خورشید در تولید ویتامین دی بدن نقش بسیار مهم و ضروری دارد. اگرچه استفاده از نور طبیعی خورشید، بسیار مهم و مفید است، ولی تماس طولانی مدت با اشعه ماورای بنفش نور خورشید به همراه اسیبهایی برای بدن به خصوص پوست و چشم می باشد. موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که نور خورشید رامی توان دید و می توان گرمای خورشید را احساس کرد. اما شما نمی توانید تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید را ببینید یا احساس کنید. اشعه ماوراء بنفش می تواند مستقیماً از طریق خورشید به شما برسد.

وی با بیان اینکه اولین خطر خورشید برای ما به شکل اشعه ماوراء بنفش که جزء تابش خورشید است اظهار کرد: منابع مصنوعی مانند دستگاه های جوشکاری، تخت های برنزه کننده و لیزر نیز می توانند اشعه ماوراء بنفش را منتشر کنند. تاثیر منفی اشعه ماوراء بنفش بر پوست را تقریبا همه اطلاع دارند. ولیکن، بسیاری از مردم متوجه آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش بر چشم نیستند. بافت هایی که چشم ما را تشکیل می دهند، از حساس ترین بافت هایی هستند که در کل بدن ما یافت می شوند. اشعه ماوراء بنفش، چه از اشعه ماوراء بنفش مصنوعی و چه از نور طبیعی خورشید، می تواند برای چشم آسیب رسان باشد.

این عضو آکادمی اپتومتری ایران و آسیا مطرح کرد: سه نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که عبارتند از:
UVC
UV-C توسط لایه ازن جذب می شود و هیچ گونه تهدیدی ندارد. UVC به پوست ما نمی رسد. چرا که جو زمین، اشعه UVC را قبل از رسیدن به سطح ، جذب می کند.

UVB
این اشعه عامل اصلی آفتاب سوختگی هستند. آنها به لایه های بیرونی پوست آسیب می رسانند و نقش کلیدی در رشد سرطان پوست دارند. اما در دوزهای پایین، هم می تواند باعث آسیب شود. قرار گرفتن بیش از حد در برابر این اشعه می تواند منجر به فتوکراتیت شود.

UVA
این اشعه به پرتوهای نور مرئی نزدیکتر است و می تواند به راحتی از قرنیه عبور کرده و به عدسی برسد. تماس بیش از حد با این اشعه، با خطر ایجاد آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (بیماری ماکولای چشم )مرتبط است.. در حقیقت این نوع از اشعه، عمیق تر از اشعه های UVB وارد پوست می شوند. اینها نقش مهمی در پیری و چین و چروک پوست دارند. به علاوه ، آنها به رشد سرطان پوست کمک می کنند.
اشعه UV-A و UV-B می تواند تأثیرات منفی بلند مدت و کوتاه مدت بر چشم و بینایی داشته باشد.

این کارشناس بینایی سنجی با بیان اینکه همه (از جمله کودکان) در معرض آسیب چشم از تابش اشعه ماوراء بنفش هستند که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود مطرح کرد: هر چقدر میزان حضور شما در تماس با این اشعه بیشتر باشد، تاثیرات منفی آن بر شما بیشتر خواهد بود. در زیر برخی از گروههایی که بیشترین تماس و اسیب ناشی از اشعه UV را دارند نام برده می شوند:
افرادی که ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می گذرانند: مانند کارگران ساختمانی، جوشکاران،کارگران تابلوهای الکترونیکی، غریق نجات ساحل، اسکی بازان ، کوه نوردان ، شاغلین مغازه های روباز، رانندگان تاکسی، و… )
کسانی که مدتهای طولانی از حمام افتاب و یا تخت برنزه استفاده می کنند.
افرادی که در کوهستان یا مناطق کویری زندگی می کنند.
افرادی که سابقه انجام جراحی آب مروارید (در یک یا هر دو چشم) انجام داده یا دچار اختلال شبکیه هستند.
افرادی که از داروهای خاص مانند تتراسایکلین، داروهای سولفات، قرص های ضد بارداری، داروهای ادرارآور و آرامبخش استفاده می کنند (این داروها حساسیت چشم را به نور افزایش می دهد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *