با توجه به اعلام نتايج اوليه دو آزمون ارشد و دكتري از سوي سازمان سنجش، آمارهاي ظرفيت دانشگاهها طي پنج سال گذشته در آزمون ارشد و آمار ظرفيت دانشگاهها طي دو سال گذشته در كنكور دكتري در اين گزارش بررسي ميشود.
گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ توسعه تحصيلات تكميلي از برنامه هاي جدي وزارت علوم است؛ زيرا مسئولان وزارت علوم معتقدند كه اين توسعه علاوه بر افزايش رشد علمي و فناوري كشور موجب مي شود كه جوانان براي تحصيل در مقاطع بالاتر، از كشور خارج نشوند؛ اما اين توسعه كه بيشتر از بعد كمي درحال رشد است بايد هم راستا با رشد كيفي دنبال شود.
تعداد شركتكنندگان | سال | ظرفيت پذيرش دانشگاهها |
492 هزار داوطلب | 87 | 36 هزار و 500 نفر |
700 هزار داوطلب | 88 | 39 هزار و 581 نفر |
767 هزار و 354 داوطلب | 89 | 55 هزار نفر |
875 هزار داوطلب | 90 | 85 هزار نفر |
785 هزار و 13 داوطلب | 91 | 85 هزار نفر |
ظرفيت پذيرش دانشجويان دكتري نيز طي دو سال گذشته در دانشگاه هاي كشور رشد چشم گيري داشته است؛ به طوري كه ظرفيت پذيرش دانشجويان دكتري در سال گذشته حدود 8500 نفر بود كه اين رقم در سال جاري به 10 هزار نفر رسيده و اين درحالي است كه قرار بود براساس تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در سال گذشته نيز 10 هزار نفر در آزمون نيمه متمركز دكتري پذيرفته شوند اما در نهايت و اعلام مرحله تكميل ظرفيت، حدود 8500 نفر پذيرفته شدند.
تعداد شركتكنندگان | سال | ظرفيت پذيرش دانشگاهها |
130 هزار و 900 داوطلب | 90 | 8500 نفر |
178 هزار و 427 داوطلب | 91 | بيش از 10 هزار نفر |
توسعه کمی با نگرش ارتقاي عمومی سطح تحصیلات کشور مناسب است به شرط آنکه از این پس گزینش افراد در تمام نهادها، همایشها و … بر اساس فعالیت های پژوهشی، تخصص کاربردی و تجربه مفید افراد صورت گیرد نه سطح تحصیلات و یا روابط فی ما بین و اگر این رویکرد وجود داشته باشد، به طور قطع توسعه کمی مفید خواهد بود و در غیر این صورت، افزایش آمار بیکاران بی سواد و یا حتی مهاجرت نخبگان اجتباب ناپذیر خواهد بود.
بايد نشست و نتايج را نظاره كرد …