وی افزود: به دلیل خدمات یگان حفاظت سپاه طی چهار سال گذشته، از این نیرو تشکر می‌کنم، بدون زحمات شما مجلس نمی‌توانست با آرامش در حوزه‌های مختلف کار کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نظر نظامی بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه است.

به گزارش ایسنا؛ علی لاریجانی در جمع کارکنان یگان حفاظت مجلس، با بیان اینکه قرار بود این جلسه در روز سوم خرداد و مصادف با سالروز فتح خرمشهر برگزار شود، گفت: فتح خرمشهر مدال افتخاری بر سینه ملت ایران است که با حضور جدی پاسداران و رزمندگان بسیجی محقق شد. سپاه در مدت کوتاهی توانست با کمک ارتش و بسیج حصر آبادان را بشکند و بعد خرمشهر را در فاصله کوتاهی فتح کند، با این کار معادلات منطقه تغییر کرد. غرب و شوروی سابق و مرتجعان منطقه در آن زمان جمع شدند و طرحی جدیدی را دست و پا کردند در حقیقت این اقدام سپاه تا حدی عمیق بود که معادلات منطقه را به هم ریخت.

وی افزود: به دلیل خدمات یگان حفاظت سپاه طی چهار سال گذشته، از این نیرو تشکر می‌کنم، بدون زحمات شما مجلس نمی‌توانست با آرامش در حوزه‌های مختلف کار کند. در حوزه اجرا همه کمک می‌کنند تا مجلس مدنظر امام(ره) که در راس همه امور است، به درستی به وظایفش عمل کند و شما نیز در این کار سهیم‌ هستید.

لاریجانی با بیان اینکه بنده از دوران جوانی افتخار خدمت در سپاه را دارم و در این نیرو افراد جان بر کف عمر خود را صرف این نیرو کردند، یادآور شد: در تشکیل سپاه در حقیقت عده‌ای دور هم جمع شدند و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب را در دستور کار خود قرار دادند. در حقیقت سپاه نهادی است که برای صیانت از انقلاب و دفاع از مردم شکل گرفت اما از ابتدا با مشکلات و چالش‌هایی روبرو شد.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، موذی‌گری‌های کشورهای غربی و آمریکا را از جمله چالش‌های پیش‌روی سپاه تازه شکل گرفته در ابتدای انقلاب دانست و افزود: تجزیه‌طلبی و ساماندهی اقدامات تروریستی در اقصی نقاط کشور و ناامن کردن کشور در دستور کشورهای غربی و در راس آنان آمریکا قرار گرفت. از این رو ماموریت مبارزه با این جریانات به سپاه و نیروهای مردمی سپرده شد و افرادی مثل شهید بروجردی برای مقابله با جریان‌های گروهکی از جان خود مایه گذاشتند.

وی دلیل این اقدام سپاه را، روحیه گذشت و مجاهدت نیروهای سپاه دانست و افزود: تحرکات برخی گروهک‌ها برای ترور برخی شخصیت‌ها موجب شد سپاه ماموریت جدیدی در محافظت از شخصیت‌های سیاسی بر عهده بگیرد.

لاریجانی یادآور شد: رجال سیاسی در ابتدای پیروزی انقلاب محافظ نداشتند. پس از یکی دو ترور از سوی گروهک فرقان، این گروه در قالب اطلاعیه‌ای هتاکی‌‌هایی ضد شهید مطهری بیان کرد. بنده پس از خواندن این اطلاعیه حدس زدم نفر بعد، شهید مطهری است. شهید مطهری اواخر سال 1356 یا اوایل سال 1357 مقدمه‌ای در کتاب علل گرایش به مادی‌گری نوشت و پرده از نفاق گروهک فرقان برداشت. یکی از ویژگی‌های شهید مطهری، شناسایی و بیان نکات انحرافی جریانات فکری بود. گروه فرقان جریانی به ظاهر اسلامی و مفسر قرآن بود و از حدود سال 1356 ظهور کرد اما بن‌مایه این جریان، جریان مارکسیسم بود.

وی افزود: بنده پس از صدور اطلاعیه گروه فرقان به شهید مطهری گفتم احتمال دارد نفر بعدی شما باشید و از ایشان خواستم اجازه دهند برایشان محافظ تعیین شود ولی شهید مطهری بر روال عادی زندگی تاکید کردند و پس از مدتی عارضه ترور ایشان رخ داد. همین ترورها موجب شد سپاه ماموریت جدیدی پیدا کند.

رییس مجلس شورای اسلامی، پاسداری از دستاوردهای انقلاب را از دیگر وظایف سپاه عنوان کرد و افزود:‌حادثه سر کار آمدن بنی‌صدر بر مسائل داخلی و جبهه‌ها تاثیرات زیادی گذاشت. بنی‌صدر دو فرقه کار را سامان داد؛ اول اجازه نمی‌داد سپاه و بسیج کار کنند و امکاناتی به آنان تخصیص نمی‌داد. شاید در طول مدت فرماندهی وی بر نیروهای مسلح، چهار حمله در جبهه‌ها به دشمن انجام شد ولی به دلیل عدم پشتیبانی مادی و نظامی از این نیروها، این حملات با شکست روبرو شد که در پی آن محاصره آبادان، تحت کنترل قرار گرفتن جاده‌های مواصلاتی جبهه‌های جنوب و بعد سقوط خرمشهر رقم خورد.

لاریجانی افزود: بنی‌صدر به نیروهای مردمی و حزب‌اللهی میدان عمل نمی‌داد و بر آتش تفرقه و اختلاف داخلی می‌دمید. امام خمینی (ره) هم خیلی وی را تحمل می‌کردند تا انتخاب اولین رییس‌جمهور انقلاب اسلامی منتج به مساله بدی نشود. اما منافقان دفتر بنی‌صدر را تحت کنترل داشتند و دائم او را تحریک می‌کردند. وقتی شهید رجایی انتخاب شد مایل به معرفی ایشان نبود، رییس‌جمهوری که باید از نخست‌وزیر حمایت می‌کرد از شهید رجایی هیچ حمایتی نمی‌کرد.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی یکباره سر قضیه لایحه قصاص جریان حامی بنی‌صدر به خیابان‌ها ریختند، ‌این لایحه از سوی مرحوم بهشتی در شورای عالی قضایی تدوین شده بود و از این زمان بود که منافقان علنا شروع به ترور کردند. مقابله با گروهک تروریستی منافقان نیز بر مسئولیت‌های سپاه افزود. سپاه با تشکیل گشت ثارالله، اطلاعات خوبی از منافقان به دست آورد و اصلا پایه‌ شکل‌گیری وزارت اطلاعات در همان مقطع گذاشته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اصلا امروز دلیل وضعیت فلاکت‌زده منافقان در عراق به دلیل ضربه‌هایی است که سپاه به این گروهک زد. سپاه در این شرایط باید از دستاوردهای انقلاب صیانت می‌کرد و انصافا در انجام این وظیفه خوب عمل کرد. خصوصیت سپاه این است که جریانی مکتبی است و سلاح را در جهت مسائل فرهنگی به کار می‌گیرد.

نماینده مردم قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بزرگترین قدرت نظامی خاورمیانه دانست و افزود:‌عملیات فاو عملیاتی محیرالعقول بود، تاکتیک و سرعت عمل در این عملیات با منطق و روش‌های نظامی ظاهری تطابق نداشت ولی با نوآوری و خلاقیت این عملیات به مرتبه موفقیت رسید.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با اشاره به برخی از خصوصیات سپاه گفت: از ویژگی‌های سپاه این است که بر اساس تقوا پایه‌گذاری شده و نیرویی مکتبی و مسلکی است و در شرایط جنگی واقعی و زیر آتش و دود و در شرایط ناامنی تشکیل شده است. این عوامل موجب رغبت بیشتر نظام به سپاه شده است. سپاه کارنامه افتخارآمیزی طی دوران انقلاب اسلامی داشته است و مردم می‌دانند این نیرو در هر امری وارد شود در پی اعتلای نظام است.

لاریجانی با بیان اینکه امروز سپاه و بسیج سرمایه ملی‌اند و باید قدر آنان حفظ شود، خطاب به فرماندهان و کارکنان این نیرو توصیه کرد: دوستان داخل سپاه باید ویژگی‌های این مجموعه را همواره حفظ و تقویت کنند تا همچنان در امور موفق بمانند.

وی با اشاره به ضرورت توجه سپاه به حفظ خصوصیات ذاتی این نیرو، تصریح کرد: پس از انقلاب‌های منطقه، بغضی در دل مرتجعان منطقه و غربی‌ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است. در خاطرات چاپ شده از البرادعی خواندم که نوشته بود “برای من تعجب‌آور بود که فشار سران کشورهای عربی ـ اسلامی بر من در موضوع هسته‌یی ایران بیشتر از سران کشورهای غربی بود” و این باعث شرمندگی ماست که به جای اتحاد بین کشورهای اسلامی، اینگونه رفتار می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ولایت فقیه در پس انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: رهبری هوشمندانه انقلاب اسلامی مانع از جدی شدن چالش‌ها و مشکلات سیاسی و نظامی علیه جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص بودجه کشور گفت: معتقدم باید به نیروهای مسلح، سپاه و ارتش کمک کرد تا بنیه‌ی دفاعی این نهادها بیشتر شود و اصلا تغییراتی که در بودجه اتفاق افتاد از این جنس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *