در پي برخورد اداره تعزيرات با مدير مجتمع كاله و پلمپ اين واحد توليدي ، دكتر محمدپور عمران- عضو هیات علمی و رئيس دانشگاه علم و صنعت بهشهر با ارسال ياداشتي از اين مدير كار آفرين دفاع كرد ،كه عينآ درج مي گردد.

در خاطرات استیو جابز، نابغه کارآفرین آمریکایی و بنیانگذار شرکت اپل آمده است که وی در ابتدا به درخواست آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا برای ملاقات با او پاسخ منفی می داد، به این خاطر که گمان می کرد رئیس جمهور، قصد بهره برداری تبلیغاتی از این دیدار را دارد. اما به اصرار همسرش به این ملاقات تن داد با این شرط که شخص اوباما با وی تماس بگیرد و درخواست وقت ملاقات کند. اوباما نیز با اشتیاق به این شرط تن داده و دیدار میان آن دو انجام گردید. این خاطره جایگاه و ارزش یک کارآفرین در بزرگ ترین اقتـصاد دنیا را نشان می دهد.

اما در گوشه دیگر از دنیا، در کشور ما با این اوضاع اقتصادی که نارضایتی از وضعیت آن در گفتار صدر تا ذیل مملکت هویداست، دفتر یکی از بزرگترین کارآفرینان ملی یعنی آقای سلیمانی بنیانگذار کاله در حضور وی پلمپ و او را مجبور به ترک محل کار می نمایند؛ آن هم به بهانه عدم رعایت قیمت مورد نظر ستاد تعزیرات حکومتـی. ببینید تفـاوت رفتار ما با یک کار آفـرین آن هم در سالی که شعـار حمـایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی سر داده ایم، با دیگران تا کجاست؟

مایه بسی تاسف است که با کسی که بیش از 25 کارخانه و 15000 شغل مستقیم در این کشور ایجاد کرده است و ضمن پرداخت کامل حقوق پرسنل خود، با مدیریت مثال زدنی خود یک برند ملی در کلاس جهانی بوجود آورده است، این گونه رفتار می کنیم.

بعنوان یک دانشگـاهی که صدها بار در رسانه ملی در مـورد توسعه اقتـصادی اظهار نظر کرده ام به آقایان تعزیرات عرض می کنم که راه توسعه اقتصادی، اقتصاد دستوری نیست. باید مجسمه امثال آقای سلیمانی را در میادین شهرها نصب نماییم تا الگویی برای سایر کارآفرینان و سرمایه گذاران گردد.

هر شخصی با اندک محاسبه ای می تواند دریابد انگیزه اصلی مدیریت کاله در شرایط جامعه ما، سودآوری نیست بلکه این عشق به تولید و کارآفرینی است که باعث ادامه کار می شود، زیرا امثال آقای سلیمانی با تبدیل سرمایه خود به دیگر سرمایه های نقد شده در هر کجای دنیا می توانند صاحب بالاترین رفاه و آسایش ممکن باشند.

امیدوارم فضای کسب و کار کشور با جبران این اشتباه به نحو مقتضی از حداقل شرایط برای فعالیت کارآفرینان برتر برخوردار شود تا شعار حمایت از تولید ملی رنگ واقعیت به خود گیرد.

محمد محمدپور عمران- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *