صادرات سه میلیون دلار ماهیان خاویاری مازندران به اروپا

هرازنیوز : همزمان با عملیاتی شدن برگزاری دوره‌های آموزشی هیات دامپزشکی مازندران در روسیه و بررسی و رفع چالش ها، مشکلات استانداردها ودستورالعمل‌های بهداشتی، نخستین مرحله صادرات آبزیان با ۱۶۰ تن ماهی خاویاری به ارزش حدود سه میلیون دلار به این کشور از سر گرفته شد. ‎

 

همسو با پیگیری مصوبات و تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری مازندران با دولت روسیه مبنی بر استفاده از فرصت بازار۲۹۰ میلیارد دلاری، مهمترین مزیت محصولات صادراتی مواد غذایی این خطه شمالی از جمله انواع آبزیان، لبنیات و گوشت مرغ مورد اهتمام قرار گرفت، به طوری که در یک اقدام عملی تیمی از مسوولان فنی بخش خصوصی حوزه دامپزشکی استان با هدف برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با تمامی استانداردهای بهداشتی برای صادرات محصولات غذایی به روسیه اعزام شدند.

 

در همین راستا، ‌تجار و بازرگانان مازندران با تلاش و همراهی مسوولان دولت سیزدهم برای تصاحب بازار واردات چند میلیارد دلاری محصولات کشاورزی با اتخاذ سیاست های تجاری به روز و کاربردی در تلاش هستند.

حمزه آقاپور کاظمی، سرپرست اداره کل به نمایندگی از استاندار مازندران و به عنوان سرپرست تیم دامپزشکی به همراه مسوولان فنی و فعالان بخش خصوصی حوزه دامپزشکی مازندران به روسیه عازم شد و در یک سفر چهار روزه تمامی موازین استاندارد های مورد نظر دامپزشکی روسیه در واردات محصولات غذایی از جمله آبزیان در قالب دوره های آموزشی بررسی و مورد توجه قرار گرفت.

آقاپور با اظهار این که قرارداد صادرات نخستین مرحله آبزیان از گونه ماهی خاویاری به میزان ۱۶۰تن به ارزش حدود سه میلیون دلار عملی شده است، تصریح کرد: بزودی صادرات محصولات لبنیات شرکت های استان مازندران به روسیه نیز شروع خواهد شد.

بر اساس آمار شیلات مازندران از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، چهار هزار و ۶۶۸تن انواع محصولات آبزی پروری از استان صادر شده است که این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸درصد رشد نشان می دهد.

بنابراین این گزارش، در این مدت ۴۳ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۶۷۶ کیلو گرم خاویار به کشورهای مختلف از جمله سوئیس، کانادا، یونان، پرتقال و استرالیا صادر شده است.

یکی از مهمترین محصولات صادراتی آبزیان مازندران علاوه بر ماهی قزل آلا منجمد شکم خالی به کشور روسیه ماهیان خاویاری است که با حل مشکلات بهداشتی و دامپزشکی، صادرات این نوع آبزی پروری به این کشور از سر گرفته شد.

طبق آمار رسمی شیلات مازندران سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و صادرات ۱۲ تا ۲۰ هزار تنی محصولات شیلاتی به ارزش ۲۰ تا ۲۵میلیون دلاری نیز انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *