گزراشی از دیدار چهره به چهره دکتر قاسمی فرماندار چالوس با مردم

بردن میز خدمت با هدف دیدار مردمی در دل روستاها مهم ترین راهبرد دولت سیزدهم بوده که فرماندار چالوس به همراه شماری از مدیران نهادها در جمع اهالی پنج روستایی جنوب شرقی چالوس حاضر شد و روستاییان ضمن ابزار خوشحالی بر ضرورت استمرار چنین دیدارهایی تاکید کردند.

به گزارش هراز نیوز از  ایرنا، طبق روال اداری هفتگی روز سه شنبه که به عنوان ملاقات عمومی مسوولان با مردم در بیشتر دستگاه های نظارتی و اجرایی به ویژه فرمانداری ها اختصاص داده شده و مهم ترین ماموریت فرمانداران بررسی خواسته ها و صدور دستورات لازم برای حل مشکلات مردم از راه دور و نزدیک است اما از زمان شکل گیری دولت سیزدهم و تغییر رویکردها، مدتی است فرماندار چالوس به همراه مسوولان دستگاه های اجرایی به جای نشستن پشت میز و در انتظار ماندن حضور مردم در روزهای سه شنبه و رسیدگی به مشکلات آنان، این دیدارهای مردمی و ملاقات عمومی را به دل روستاها برده و در آنجا از نزدیک با محیط زندگی، نحوه کسب و کار و مشکلاتشان آشنا می شوند.

هم براساس برنامه ریزی های از پیش تعریف شده فرماندار چالوس به همراه مدیران نهادهای شرکت آب و فاضلاب، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، شرکت توزیع برق، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بخشدار مرزن آباد، معاون فنی فرماندار، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از پیمودن بیش از یکساعت جاده های سخت گذر حوالی ساعت ۱۰ در مسجد المهدی روستای سما بخش مرزن آباد این شهرستان حضور یافتند و با مردم روستاهای دهستان بیرون بشم این منطقه دیدار و از نزدیک با ریز مشکلات آنان آشنا شدند.

سما، سرکا، دیمو، چلاجور و لورچال با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ خانوار واقع در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر چالوس جزو روستاهای دهستان بیرون بشم مرزن آباد به شمار می آید این روستاها هم مرز با شهرستان کلاردشت هستند که پس از ارتقای بخش کلاردشت به شهرستان از این منطقه جدا شدند و اکنون جزو بخش مرزن آباد محسوب می شوند.

اهالی این روستاها با تاکید بر ضرورت برپایی استمرار این دیدارهای مردمی تاکید کردند که حضور مسوولان نهادهای اجرایی در بین مردم روستاها در شناسایی و رفع مشکلات هر منطقه بسیار تاثیرگذار است و این رویکرد فرماندار چالوس باید در بین نهادهای اجرایی نهادینه بشود.

بی واسطه با مردم؛ راهبردی برای شنیدن درد دل محرومان جامعه +فیلم

مرزن آباد با برخورداری از ۱۰۳ روستا و پارچه آبادی و جمعیتی نزدیک به ۲۴ هزار نفر جزو یکی از بخش های شهرستان چالوس محسوب می شود که در مسیر محور کندوان و خودروهای در حال گذر از استان های جنوبی به خطه شمال کشور و غرب مازندران قرار دارد.

اعضای شوراهای اسلامی به نمایندگی از اهالی این روستاها در دیدار مردمی مسوولان، مهم ترین مشکلات و خواسته هایشان را در بخش های مختلف از جمله نداشتن راه مناسب، کمبود و افت شدید آب آشامیدنی، کمبود آرد، ضعف اینترنت، قطعی تلفن ثابت خانگی به علت سرقت های بی رویه کابل های مخابراتی، محدودیت های ساخت و ساز، خطرات سیل، ریزش و رانش کوه، بعد مسافت و دغدغه های دریافت خدمات از دستگاه های اجرایی را از عمده مشکلاتشان برشمردند.

خواسته روستاییان مرزن آباد چه بود؟

در این ارتباط، رییس شورای اسلامی روستای دیمو در این باره گفت : مشکلات این پنج روستا مشترک است اما زیبنده نیست پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی مردمان این دیار که شهدای زیادی تقدیم این انقلاب کردند همچنان از خدماتی مانند آب آشامیدنی، جاده ایمن و مناسب، خدمات بموقع اطفاق حریق و امکانات امنینی محروم و بی بهره باشند.

رامین درخشان فر افزود : مدت ۶ ماه است که به علت سرقت کابل های مخابراتی اهالی این روستا که اغلبشان سالخورده و بازماندگان ابا و اجداد گذشته هستند از این امکانات بی بهره اند بارها این موضوع به اطلاع مسوولان مخابرات رسانده شد که متاسفانه هر بار بنا به بهانه ای پاسخ دادند که سرقت کابل های مخابراتی به حدی زیاد شده که بودجه این دستگاه خدمات رسان پاسخگوی رفع این مشکلات نیست.

وی بیان داشت : آیا خوشایند است که اهالی و خانواده های ساکن این روستاها در بدترین شرایط و در اوج محرومیت روزگار را با دشواری و مشقت سپری کنند نکته دیگر آنکه این روستاها در مسیر دریاچه ولشت قرار دارد گردشگران زیادی برای دیدن دریاچه در بخشی از این مسیر جاده آمد و شد دارند اما زباله شان نصیب منطقه می شود.

رییس شورای اسلامی روستای دیمو گفت : جوانان این منطقه در زمین های خود قصد دارند بنای مسکونی بسازند در حالی که چنین اجازه ای ندارند و برای دریافت مجوزهای ساخت باید هفت خوان رستم گذراند و در نهایت تلاش هایشان بی نتیجه می ماند.

بی واسطه با مردم؛ راهبردی برای شنیدن درد دل محرومان جامعه +فیلم

درخشان فر افزود : اگر در این روستاها آتش سوزی رخ دهد یا تنش و نزاعی به قوع بپیوندد به علت بعد مسافت زیاد با مرکز بخش مرزن آباد و سخت گذر بودن مسیر نباید انتظار داشت خودروی اطفای حریق و یا مسوولان امنیتی و انتظامی بخواهند با پیمودن این مسیر حدود یکساعت چنین خدماتی به مردم این روستاها ارایه دهند.

رییس شورای اسلامی روستای چلا جور با انتقاد از عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس گفت : محور ارتباطی به دهستان بیرون بشم به علت دست اندازهای تند، نداشتن سیستم روشنایی، خط کشی و خاکی بودن سال ها اهالی این روستاها را رنج می دهد و بارها این موضوع به مسوولان امر اطلاع داده شد متاسفانه آنان در پاسخ گفتند که درصورتی که اهالی این روستا حدود ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند این آمادگی وجود دارد این مسیر را آسفالت کنیم.

علی جعفرنژاد افزود : دکل مخابراتی این روستا آنتن ندارد و اگر خدای ناکرده درحین گذر از جاده های خطرساز و خاکی این دهستان اتفاقی برای عابر سواره رو رخ دهد یا هر اتفاق دیگری ضعف پوشش دهی آنتن تلفن همراه به یقین عواقب خوبی برای مسافران و روستاییان در حال گذر در این محور ها ندارد و بارها این موضوع به اطلاع مسوولان رسانده شد اما متاسفانه کدام گوش شنوا توجهی به این خواسته ها نشد.

خرابی و دست اندازهای تند راه های روستایی این دهستان به حدی نامناسب و غیر ایمن است که بنا به گفته اهالی روستاها این منطقه حتی در تابستان هم برای آنان مشکل ساز شده و بنا به گفته نادر منصور سمایی یکی از اهالی این روستا، برخی از ساکنان این روستا از آنجایی که رغبت و تمایل آنان برای بهره مندی از طبیعت بهاری و تابستان به این منطقه خیلی زیاد است متاسفانه به خاطر خطرات جاده ای و غیر ایمن بودن آن از آمدن به زادگاهشان در این فصول صرف نظر می کنند.

وی با بیان آنکه با ارتقای کلاردشت به شهرستان و الحاق این روستاها به بخش مرزن آباد مشکلات فراوانی از لحاظ دریافت خدمات برای روستاییان این دهستان ایجاد شده، خاطرنشان کرد : برای دریافت خدمات و انجام کارهای اداری از لحاظ بعد مسافت اینجا تا کلاردشت خیلی نزدیک تر است چرا که تا فرمانداری چالوس حدود یکساعت زمان می برد در حالی که فرمانداری کلاردشت حدود ۳۰ دقیقه و شاید هم کمتر بتوان به آنجا رسید و سزاوار نیست به خاطر برخی از مسائل از جمله تبلیغاتی مردم گرفتار این مشکلات شده اند.

وی گفت : اغلب روستاییان این منطقه به خاطر فراهم نبودن زیرساخت ها و کم توجهی مسوولان امر از گذشته زادگاهشان را ترک و به شهرها مهاجرت کرده اند درحالی که این منطقه از قابلیت های فراوانی برای پویایی اقتصاد پایدار بهره مند است و ضرورت دارد کارگروهی در این دهستان شکل گیرد و در قالب برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مشکلات این روستاها بتدریج یکی پس از دیگری با همت مسوولان جهادی حل شود.

منصور سمائی، فرسودگی تیرهای چوبی برق، خطر ریزش و رانش دریاچه ولشت و دیگر عوامل تهدید کننده از دیگر دغدغه های روستاییان این دهستان است و مسوولان از هم اکنون باید با اجرای طرح های آبخیزداری و جمع آوری تیرهای چوبی برق اقدام کنند تا خدای ناکرده عواقب این تهدیدها و خسارت های ناشی از آن تحمیل روستاییان این منطقه نشود.

00:00
-00:53

Download

دیدار مردمی در روستاها مصداق عینی تحقق شعار دولت جهادی

فرماندار چالوس گفت : آوردن میز خدمت با هدف دیدار مردمی در روزهای سه شنبه به دل روستاهای دور دست مهم ترین راهبرد دولت سیزدهم جهادی است چرا که شعار این دولت توزیع عادلانه خدمات، ظلم ستیزی، مبارزه با فساد، تمرکز زدایی و توجه به مناطق محروم است و به همین خاطر سعی شده هفتگی روزهای سه شنبه به جای آنکه مردم دچار زحمت شوند و از دورترین نقاط به دستگاه های اجرایی و فرمانداری مراجعه کنند ما مسوولان خدمت مردم آمدیم.

علی قاسمی افزود : این راهبرد و رویکرد در حقیقت سبب کاهش فاصله میان مردم و مسوولان می شود و سفرهای استانی دولت به جای جای استان ها و استاندار مازندران به دور ترین نقاط روستایی مصداق عینی تحقق این شعارها در این دولت جهادی مردمی است چرا که مسوولان در این دیدارهای بدون واسطه با مردم با ریز مشکلات آنان آشنا می شوند و فقط به گزارش های مسوولان اکتفا نمی کنند بلکه از زبان مردم می شنوند و بنا به فرموده امام راحل (ره) مردم ولی نعمتان هستند.

این مسوول بیان داشت : یکی از خواسته های اعضای محترم شوراها در این دیدار مردمی، دستاورد و نتایج این نشست ها بوده و این خواسته به نظرم خواسته بحقی است و اهالی این روستاها مطمئن باشند تمامی مشکلات و خواسته های آنان ثبت شده و یکی پس از دیگری قابل پیگیری است و به زودی خدمات مدنظر در این روستاها حس و لمس خواهند کرد و کام آنان شیرین می شود.

فرماندار چالوس گفت : کمیته مصوبات در فرمانداری شکل گرفته و معاون فنی فرمانداری مسوول این کمبته و بخشدار مرزن آباد هم دبیر هستند به طور جد پیگیری مصوبه ها هستند منتهی نکته مهم تر شوراها و دهیاران به عنوان بازوان دستگاه های اجرایی محسوب می شوند و خوشبختانه در این روستاها ظرفیت های خوبی وجود دارد و باید در سایه هم افزایی شوراها با مردم و ارایه پیشنهادات و راهکارها این مشکلات را رصد کرد و سپس برای حل آن ها راهکار ارایه داد.

قاسمی افزود : به طور طبیعی مسوولان درنظام اسلامی این گونه نیست در همه بخش ها از قابلیت و توانمندی بالایی برخوردار باشند بنابراین اگر همراهی، هم افزایی و بهره مندی از فکر، اندیشه و خلاقت های مردمی و اعضای شوراهای و دهیاران نباشد روند ارایه خدمات دچار مشکل می شود و گاهی اوقات ممکن است به بن بست برسد بنابراین باید همه دست به دست هم بگذارند تا مشکلات یکی پس از دیگری حل و فصل شود.

وی به مسوولان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت توزیع برق شهرستان تاکید کرد : هفته آتی ماشین آلات را محورهای ارتباطی این روستاها مستقر کنند چرا که وقتی مردم این روستاها همراهی لازم در همه بخش ها داشتند نباید اداره راهداری در این حوزه کم کاری کند این موضوع دیگر نیاز به اعتبار آنچنان ندارد و شرکت توزیع برق هم باید تیرهای چوبی فرسوده را جمع آوری و نسبت به نصب تیرهای بتنی جایگزین کند تا خدای ناخواسته در زمان شرائط نامساعد طبیعی مشکلی در این حوزه ایجاد نشود.

مسوولان شرکت آب و فاضلاب، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت توزیع برق و راهداری با ارایه بخشی از عملکرد دستگاهشان در باره اخرین اقدامات انجام گرفته در این روستاها وعده دادند که برابر قانون آن خواسته هایی که در توان دارند و مشکلاتی از لحاظ اعتباری وجود نداشته باشد در کوتاه ترین زمان نسبت به رفع آن ها اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *