#هنرمندان،سفیران فرهنگی#
جمله معروف”هنرنزدایرانیان است وبس”چه زیباوپرمحتواست.
دراین کره زمین که میلیونها انسان باموقعیت خاص جغرافیایی،رنگ،نژادوفرهنگ متنوع زندگی می کنند و از همه مهمتر وزیباتر اینکه خالق همه تصویر ماندگار و نقش و نگار مخلوقات روی زمین خاکی درجهان کسی نیست جزء خدای یکتا واحدیت.
ایران کشوری است که مملو از فرهنگ اقوام مختلف،خرده فرهنگ های متنوع و آداب و رسوم زیبای اصیل ایرانی. افسوس که دیگر نه انسانها و نه متولیان حوزه فرهنگی به این فرهنگ های کهن و ریشه ایی توجه خاص نداشته و هر روز باعث نابودی و فراموشی فرهنگ ها و آثار هنری هنرمندان در جامعه و کشور می شویم.باید احساس خطر کرد.
اینجانب به اتفاق جمعی از مسئولین و علاقمندان و دوستداران به فرهنگ وهنر آقایان دکترقاسمی،مدیرکل اموردولت ومجامع شورای عالی استانها،دکترحسینی پور،مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت کشور،
استاددکترهاکوپیان،سرکارخانم تیموریان در بازدیدی که از نمایشگاه آثارهنرمندان هنرهای سنتی گنحینه مانا در فرهنگستان هنر در تهران روزشنبه مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۹ برگزارشدحس خوبی و بهانه ای شد که از فرهنگ غنی و خلاقیت و نوآوری در آثار هنری هنرمندان و نقش وجایگاه صنایع دستی بازنگاه جامعه شناختی فرهنگی و روان شناختی هنر اشاره کنم.
فرهنگ محصول و نتیجه انسانهاست.فرهنگ،نماد و هویت هر کشوری است. ایران از قدیم الایام مهدفرهنگ و تمدن بوده و آثارهنری در هر دوره ای زبانزدخاص و عام سایر کشورها بوده است.درجامعه امروزی دو واژه فرهنگ و اقتصاد از سوی سیاستگذاران و متولیان عرصه هنر و فرهنگ باید توجه جدی قرار گیرد. اقتصاد بعنوان زیرساخت جامعه و فرهنگ بعنوان روساخت جامعه در توسعه فرهنگی و اقتصادی با برپایی نمایشگاههای متعدد آثار هنرمندان در زمینه های مختلف(خطاطی،تذهیب،منبعت کاری و طراحی فرش) در شناسایی ، توسعه و رونق اقتصادی کشورها کمک کرد.
رویکرد و نگاه ویژه متولیان فرهنگی ومردم به مصنوعات فرهنگی و ابداعات باید رویکرد فرهنگی- اقتصادی باشند. تعدد و تنوع خلاقیت ها،نوآوری،ابداعات، مصنوعات مصرف فرهنگی که برگرفته از ذهن واندیشه پویا وجسم وکالبد با قلم هنرمندان ایرانی ترکیب شده،می تواند حامل و پیام آورصلح،انتقال دهنده هنرزیباشناختی،تبادل ارزشها و هنرهای سنتی،تجسمی زمینه ای را برای برقراری و پیوندعمیق توسعه تبادل فرهنگی-اقتصادی بین کشورها بازکند.
هنرمندان بعنوان سفیران فرهنگی ازطریق خالق آثار هنری هنرمندان و مصنوعات مصرف فرهنگی که منطبق برآموزه های ایرانی- اسلامی است در سایرملل وکشورها به نمایش بگذارند.
دولتمردان ومتولیان فرهنگی هرکشوری بایدبرحسب اولویتها ونیازهای جامعه هدف ومخاطبان به مشکلات ودغدغه هنرمندان شناخت کافی داشته باشند.
هنر بعنوان نقطه مشترک در معرفی دانش و تمدن یک ملت که باروح و جسم آثارهنرمندان عجین شده می تواند سطح توازن و تعادل در بازار وتبادلات فرهنگی بین کشورها باشند.نمادهای فرهنگی،هویت فرهنگی کشور را نشان می دهد.
– هنرمندان با ابداع وخلاقیت آثارمتنوع می توانندبه مرکزنوآوری فرهنگ،هنر،تقویت جایگاه صنایع دستی،جذب گردشگران و توریسم،بوم گردی،توسعه درآمدپایدار درحوزه شهری باکمک متولیان حوزه فرهنگ وهنر و مسئولان استانی و شهرستانی مبدل شوند.
– نگاه و توجه ویژه دولت ومجلس هم می توانندبا اختصاص بودجه برای حوزه صنایع دستی،گردشگری.
– حمایت قرار دادن هنرمندان و رفع مشکلات و فروش آثارهنری شان در بازار.
– ایجاد امید و اعتماد در بین هنرمندان جهت مشارکت همگانی و بازآفربنی فرهنگها،خرده فرهنگ ها ومحصولات فرهنگی، رابطه و پیوند قلبی بین مردم وآثارهنرمندان
– برپایی نمایشگاه ملی وجشنواره فرهنگی وهنری درطول سال باحضورکشورهای اسلامی.
– برپایی نمایشگاه آثارهنرمندان بصورت فصلی وچرخشی درمراکزاستانها
– راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی درشهرها،محلات و روستادرمعرض عموم
– برگزاری دوره های آموزشی به علاقمندان ودانشجویان به هنرصنایع دستی و…
– معرفی آثارهنری هنرمندان ونمادهای فرهنگی کشور
از طریق سفراء،رایزنان فرهنگی بعنوان افسران وسفیران فرهنگی
– توجه گردشگران و توریسم به بوم گردی در توسعه درآمد
اقتصاد کشور
– برگزاری مسابقه معرفی نمادهای فرهنگی استانهاهمراه باجوایزنفیس وانتخاب بهترین اثرماندگاروفاخر.
– نصب نمادهای فرهنگی و تندیس چهره ها و شخصیت های علمی و فرهنگی در ورودی و میادین اصلی استان و شهر…
– نصب آثارهنرمندان در فرودگاهها،بنادر،هتل ها،سازمانها،
ادارات،وزارتخانه ها و…
– تجلیل ازهنرمندان شاخص درکل کشور
– ایجاد دبیرخانه کمیته ارزبابی برای معرفی صنایع دستی همراه با خالق اثربصورت مصاحبه وچاپ کتاب و آثار
– انجمن هنرمندان
– ایجادکمیته بازاریابی صنایع دستی در وزارت گردشگری و صنایع دستی
– بازدیدمهمان وگردشگران خارجی ازصنایع دستی و آثار
هنرمندان و….
* (قنبرحسین پور،دانشجوی جامعه شناسی فرهنگی)