جای خالی روز ملی آمل در تقویم
احسان سمیع زاده فعال گردشگری/ مناسبت هاي تقويمي در كشور دو مرجع دارد: شوراي فرهنگ عمومي و شوراي انقلاب فرهنگي.
در واقع هر ساله بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مناسبت‌هايي كه اجازه دارند در تقويم‌ها درج و چاپ شوند، معلوم مي‌شوند.
اين مناسبت‌ها دو دسته‌اند: آن‌ها كه داخل تقويم و در سررسيد قيد مي‌گردند و روزهاي رسمي هستند و دسته دوم شامل مناسبت‌هايي است كه داخل تقويم نوشته نمي‌شوند، اما به عنوان ضميمه همراه تقويم به چاپ مي‌رسند.
بررسي تقويم رسمي كشور نشان مي‌دهد كه هيچ روزي، مثلا مانند روز شیراز، بعنوان روز آمل نام‌گذاري نشده است.
نام‌گذاری روزی به عنوان “روز ملی آمل” می‌تواند اقدام مهم و تأثیرگذاری باشد، همان طور که در اغلب شهرهای کشور این اتفاق افتاده است، روز آمل میتواند نقطه آغازی برای حرکت رو به جلو باشد.
بنظر نگارنده هم‌اكنون سه روز مختلف و بعنوان گزینه مناسب براي آمل وجود دارد!
نخست جشن تیرگان و روز ملی دماوند (۱۳ تیر)، که مراسمات این جشن با عنوان روز ملی دماوند همه ساله در اطراف شهر آمل (رِینه) برگزار می شود. دیگری روز ملی مازندران (۱۴ آبان) که گویا مرتبط با شهر هم آمل است و مراسم روز ملی مازندران، در شهر آمل برگزار می‌شود. همچنین حماسه مردم آمل (۶ بهمن) نیز در تقویم ایران به عنوان روز ملی ثبت شده‌ است، که همگی قابلیت ثبت به عنوان “روز ملی آمل” را دارند.
پيشنهاد مي‌شود اكنون كه زمینه ثبت روزی به عنوان “روز ملی آمل” در تقویم رسمی کشور وجود دارد، مسئولان سياسي، فرهنگی و هنری شهرستان (فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی) و همچنین شوراي شهر آمل به استقبال رفته و بر اساس مهم‌ترين وقايع تاريخي آمل، روزي را براي شهر آمل انتخاب و با همفكري اهالي فرهنگ و هنر و همراهي اصحاب رسانه آن روز را در «تقويم رسمی» ثبت نمايند تا فرصتي براي يادآوري جايگاه آمل و بيان تاريخ و فرهنگ آن باشد.
در صورتیکه اين امکان به هر دلیلی وجود ندارد تا براي هر شهر يك روز خاص تعيين شود و نسبت به ثبت آن در تقويم كشور اقدامي صورت پذیرد و چنين نام‌گذاري براي شهرها در تقويم رسمي مسدود است، پيشنهاد بهتري نیز وجود دارد و آن است که‌ مسئولان اين شهرستان نسبت به نام‌گذاري مفاخر ملي و جهاني شهر خود اقدام كنند. مثلا مي‌توان براي تجليل از محمد بن جریر طبری، میرحیدر آملی، طالب آملی، آرش کمانگیر، قوام الدین میر بزرگ مرعشی، آيت‌الله میرزاهاشم آملی، شهيد منفرد نیاکی و… اقدام كرد و روزی را بنامشان به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *