شمال نیوز: جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر ساری که در سالن اجتماعات این شهر برگزار شد، سيد محمد آقاميري یکی از اعضای این شور با لباس رفته گري نطق پيش از دستور خود را قرائت كرد.

 

متن نطق پیش از دستور این عضو شورا عینا درج می گردد:

 

علت پوشیدن لباس رفتگران شهرداری در این جلسه به این دلیل است که پیشنهادی را در سال قبل مطرح نمودم که در مراسم غبار رویی حداقل یک جلسه شورای شهر ، شهردار و اعضای محترم با لباس کارگران رفت و روب یا کارگران جمع آوری زباله شرکت کنند تا از حیث معنوی موجبات شعف آنان گردیم لذا جهت حمایت معنوی از کارگران و رفتگران به عنوان معلمی که عضو شورای شهر است لباس شریف رفتگری را پوشیدم و از طرف مردم شهر از آنان تشکر می نمایم.

 

کارگرانی که به زعم اینجانب فرشتگاه پاک و حافظان بهداشت و محیط و عاملان حدیث نبوی النظافه من الایمان می باشند .

 

اما سه موضوع و حادثه مهم در پیشرو داریم هفته و روز کارگر ، هفته و روز معلم و هفته روز شورا : که بنظرم پیشرفت کشور بر همین سه عنصر دانایی ، تولید ، مدیریت شورایی می باشد.

 

گفتار نخست :معلم و روز معلم

 

هست معلم پیمبری که به رتبـت برتر از او نیست جز خدای معلم

 

قیمت هر کس ز کار اوست معین کیست که تعیین کند بهای معلم

 

یاد معلم برجسته و همیشه زنده و پایدار مان که انسانی برجسته و بزرگ بود و با تلاش مخلصانه ، زمان شناس همراه با بصیرت کامل در عرصه علم و فرهنگی خدمات شایسته ای بجا گذاشته است را گرامی میداریم که حاصل زندگی دنیایی او عزت و سربلندی و در آخریت بل احیا عند ربهم یرزقون می باشد هنوز حو زه و دانشگاه از فقدان این عالم و روحانی را نتوانسته جبران کند.

 

جرم مطهری درک و بصیرت بیشتر و چون نتوانستند با فکر و اندیشه ا و مقابله کنند نهایتا به جای فکر او جسم او را ترور کردند ولیکن زهی خیال باطل که فکر و اندیشه برای همیشه ماندی است و امروز در برخی از دانشگاههای منطقه اندیشه مطهری و کتابهای او تدریس میشود او رزمنده عرصه فکر و تامل و مخلص بود و بدین جهت بعد از سی سال هنوز حرفهای او سخنان او تازه و با طراوت و ذخیره تمام نشدنی است روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

هر جامعه ای برای رشد و تعالی خود به انسانهای مومن ، باانگیزه ، امیدوار ، صبور ، امیدوار و خوشبین ، مبتکر ، متفکر و عالم واحتیاج دارد چه کسی می تواند انسانهای شریف ، دانا ، دارای اخلاق نیک انسانی ، شجاع و خطر پذیر پرورش دهد قطعا همه می گویند معلم اما کدام معلم ؟ معلمی که حاصل کارش انسانی تنگ نظر و بدبین ، ناامید و افسرده ، بی تقوا و آلوده نباشد لذا به همین جهت می گویند نقش معلم، نقش انبیاست. اکنون بعد از سه دهه انقلاب بخواهیم نسلی به تعبیر قرآن « کذ بر الحدید » مثل پاره های فولاد تربیت کنیم و اگر بخواهیم امتّی شاهد و مبشر برای سایر امت ها بویژه امت مسلمان جهان اسلام باشیم یعنی کنتم خیر امه اخرجت للناس باید به معلم توجه کنیم

 

این معجزه صورت نمی گیرد مگر معلم را درک کنیم و به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از کارهای واجب آحاد ملت ما از کوچک و بزرگ از مقامات عالی تا آحاد مردم این است که قدر معلم را بدانند ، اهمیت معلم را درک کنند ، حرمت معلم را بشناسند … مسئولان باید نقش ایفا کنند به تعارف هم برگزار نشود …. همه باید توجه کنند مردم یک جور ، مسئولین یک جور ، آموزش و پرورش یک جور ، دولتی ها یک جور ، هرکسی به نحوی در قبال مقام معلم وظائفی دارد همه متعهد شوند به گردن بگیرند و انجام بدهند از جهات مادی و معنوی بخصوص از جهات حیثیتی.

 

اکنون باید همکار ان شورای شهر از خود بپرسند چه اقدام عملی در تحقق منویات مقام معظم رهبری برای قشر معلمان شهر برداشته اند.

 

همکاران شورایی اینجانب به تاسی مقام معظم رهبری پیشنهاد می کنم جهت حمایت معنوی از بیش از 15 هزار فرهنگی در مرکز استان هر یک از معلمین که نمونه کشوری را کسب کرده اند برای یک واحد 100% و همکاران نمونه استانی 50% و شهرستانی به 30% برای یکبار برای یک واحد ساختمانی از پرداخت عوارض معاف گردند و معلمینی که در اراضی کاربری آموزشی اقدام به ساخت مسکن کرده اند از اخذ عوارض تغییر کاربری معاف شوند .

 

امید است که با تصویب پیشنهادات فوق اقدامی عملی در حمایت از معلمین برداشته باشیم

 

از مسئوین آموزش و پرورش کشور جهت فراهم نمودن امکانات مادی و معنوی و رفع دغدغه های بیشتر و ارتقا ء خدمات رفاهی و حقوق و مزایا و سختی شغل معلمی در دولت و مجلس درخواست تلاش مضاعف دارم تا فرهنگیان عزیز خود را در رتبه های پایین پرسنل دولت محسوب نکنند .

 

موضوع دیگر: روز کارگر و هفته کارگر

 

قشری که تلاش او موجب ساختن فرادست چگونه می توان از کارگر و بازوان فعال او تجلیل کرد ؟؟؟ چگونه می توان از سرپنجه ماهر کارگران قدرشناسی کرد ؟؟ کدامیک از رهبران جهان توانست چون پیغمبر عظیم الشان اسلام خم شود و دست یک کارگر را ببوسد .

 

کارگران مجاهدان فی سبیل ا… در عرصه تولید ملی می باشند اگر بخواهیم امروز یکی از معضلات مهم کشور یعنی بیکاری را چاره اندیشی کنیم بیکاری رفع نمی گردد (اشتغال فراهم نمی شود) مگر تولید تقویت شود تولید ایجاد نمی شود مگر سرمایه سرمایه گذاری (داخلی درجه اول و بعداًسرمایه گذاری خارجی ) شود و سرمایه گذاری حاصل نمی شود مگر امنیت برای این مولفه ها ایجاد گردد اگر بخواهیم مشکل کارگران حل شوند و رابطه ی کارگر و کارفرما در مقابل هم نباشند بنا به فرموده مقام معظم رهبری التیام و همکاری باشد

 

در سالی که معظم له سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کرد باید شاهد رونق در واحدهای تولید باشیم نکته مهم و حائز اهمیت این است که نمی توانیم تمام انتظارات را از کارگرا یک طرفه توقع داشته باشیم مسئولین مبارزه با قاچاق کالا اگر بخواهند در کوتاهترین زمان ممکن قادر به کنترل بازار می باشند و چنانچه تمام دستگاه های فرهنگی همه و همه بر اهمیت و حمایت از تولید کار ایرانی فرهنگ سازی کنند شاهد حمایت عملی بیشتر از تولید ملی می باشیم .

 

نکته مهم و اساسی دیگر امروز این است که مسئولان درک کنند که با 000/390 هزار تومان برای کارگران نمی توان انتظارات بالایی از کارگران داشته باشیم امروز که حدود 40 روز از سال 91 می گذرد کدامیک از اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم می تواند در پیشگاه خداوند شهادت دهد که حقوق مزایا دریافت نکرده است چگونه می توانیم در برابر کارگرانی که بعضا 10 الی 15 سال بصورت شرکتی مشغول به کار می باشند بی تفاوت باشیم .

 

اکنون بعضی از شهروندان از ما می پرسند چرا در شهرداری بعضی از افراد از سایر شهرهای استان از قائم شهر بابل و نکا و سوادکوه جذب شده اند وقتی منکر می شویم شهروندان مشخصات کامل نیروها را معرفی و پس از بررسی شرمنده می شویم که دهها نیرو به همراه توصیه اعضای محترم شورای شهر توامان جذب شده است که گویی بازار اشتغال برای همکاران محترم و مسئولین گرم است که آخرین آن در سازمان عمران بوده است لذا برای چند مین بار پیشنهاد می کنم که شورای شهر با تصویب جذب هر نیروی غیر بومی را ممنوع و به حکم قانون جذب هر نوع نیرو و لو شرکتی باید با مجوز شورای شهر باشد که مشاهده نمی شود و هیچ یک از نهاد های حاکمیتی ،نظارتی،امنیتی تا کنون متعرض به این تخلفات و تبعیض ها نشده اند.

 

توصیه دیگری داشتم که متاسفانه فراموش شده است لذا برای چندمین مرتبه پیشنهاد می کنم که شورا با تصویب خود شهردار را مکلف کند با پرداخت حقوق و مزایا شرکتهای خدماتی حداکثر 25 هر ماه حقوق و مزایای نیروهای شرکتی پرداخت شود زیرا کارگران در برابر همراه و فرزندانشان جدّا شرمنده اند بیا ئیم حقوق انسانی کارگران را حداقل در حوزه شهرداری رعایت کنیم تا بعضی از کارگران نگویند:

 

رنج همدرد که داند همدرد شرح آن است به پیش بی دردان سرد

 

شورا در بودجه سال نود برای شهردار محترم ماهی چند میلیون تومان حقوق تصویب کرد که اگر سایر مزایا اعم از ماموریت ها و پاداش های سازمانهای تابعه که قریب ده سازمان می باشد و پاداش ده میلیون عیدی و حق نظارت و فنی را کم و بیش حساب کنیم قریب چند میلیون ماهانه حقوق و مزایای شهرداراست

 

اقای شهردار، اعضاء محترم و ضع خود تان را با وضع کارگران ، حداقل شهرداری مقایسه کنید وآنگاه

 

بیائید با بازنشسته شدن چند نیروی شهرداری بی سرو صدا نیرو جذب نکنیم و موجب یاس و ناامیدی و بدبینی را در نیروی کارگران و بدنه شهرداری و شهروندان صد چندان نکنیم اگر بوسه بر دست کارگر چون پیامبر نزنیم لااقل سیلی به صورت کارگر نزده باشیم.

 

موضوع سوم مربوط به شورا هاست

 

امروز نظام شورایی به عنوان یک ضرورت و الزام جهانی در آمده است با ظهور انقلاب اسلامی نگاه به شورا ها عمق بیشتری یافت و سعی شد که در اداره کشور تمرکز زدایی شود با تدوین قانون اساسی فصل کامل آن یعنی فصل هفتم آن و در اصل های 6 و 7 و12 شورا شکل گرفت در طوفان حوادث اوایل انقلاب که هر گروه و دسته سیاسی سعی در طرح ایده های شورا داشت، معمار انقلاب امام نقش عظیمی ایفا کرد و در 9 اردیبهشت 58 طی حکمی شورای انقلاب را موظف به تدوین آیین نامه اجرایی شورا های شهر و روستا کرد و ضروریات جمهوری اسلامی دانست گر چه از خدمات شایسته آیت الله سید محمود طالقانی که دربسط و ترویج ادبیات شورا ها تلاش وافری داشتند نمی توان غافل شد یا مرحوم شهید مظلوم آیت دکتر سید محمد بهشتی به خیر با تلاش ایشان در مجلس خبرگان دیدگاه نظامی مردمی در غالب شورا ها برای امور کشور تدوین کردند.

 

در سال 1361 در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری قانون تشکیل شورا های اسلامی تدوین ولی به خاطر جنگ جهت اجرای با تاخیر مواجه شد. در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی که با موج اصلاح طلبی پس از دوم خرداد 76 اصلاحات جامعه محور یعنی نظام شورایی را در کنار اصلاحات پارلمانتاریستی (مجلس) مطرح و پس از 20 سال بعد از انقلاب اولین دوره انقلاب شورا های شهر و روستا برگزار شد که اکنون در سومین دوره آن می باشیم.

 

شورا های شهر همانطوریکه پارلمان مرکزی برای کل کشور قانون وضع می کند به عنوان پارلمان کوچک شهر برای موارد محلی قانون وضع می کند و مهم تر از آن بر اجرای قانون نظارت می کند که متاسفانه هم اکنون شهردار بر شورا نظارت می کند

 

*شورا تشکیل شد اما اختیارات ناکافی دارند به همان 33 مورد بسنده کردند.

 

*شورا تشکیل شد باور مسئولان تغییر نکرد زیرا برای مدیریت یکچارچه شهری گامی برداشته نشد.

 

*شورا تشکیل شد کمبود های شورا رفع نشد.

 

*شورا تشکیل شد هنوز متولیان آن دولتی هستند.

 

*شورا تشکیل شد اما شوای عالی کشور یا شورای عالی استانها هنوز نتوانست برای برای پویایی شورا ها گامی اساسی بردارد

 

*شورا تشکیل شد کف اختیاراتی که که در قانون اساسی و سایر قوانین پیش بینی شده بود فراهم نشد.

 

اما به عنوان منتخب دو دوره در شورای شهر به عنوان به عنوان مدرس دانشگاه فرهنگی و حقوقدان گرچه در آخرین سال دوره سوم در بیش از سی کمیسیون و کارگروه شورای شهر و شهردار ساری بخاطر تذکرات و سوالات مطروحه و اندیشه نقادانه اینجانب نسبت به عملکرد شورای شهر و شهردار ومدیران استانی و کشوری فقط پاداش حضور در یک کمیسیون فنی ؟؟را یافته ام باز هم به آینده شورا ها خوشبین هستم و به عنوان یک دستاورد نظام جمهوری اسلامی در دوره اصلاحات به شرح موصوفه فوق از آن حمایت می کنم.

 

در پایان یک بار دیگر روز شورا را بر همکاران شورایی سراسر کشور تبریک می گویم گر چه در این 8 ماه به عنوان یک فرهنگی رزمنده بسیجی و ایثارگر از بیت شهدا حقوق دان و مطلع چه رنج ها تحمل نکرده باشم و از حضورم بعضی همکاران مکرر اظهار ناخرسندی کردند و در نهایت بخشی از مردم شریف ساری را به خاطر انتخابم مجازات کردند و لیکن با عهدی که به مردم بستم پایبندم ضمن همکاری مضاعف با همکارانم و در مدت باقیمانده از فساد و پلشتی عملکرد شهرداری و ضعف شورا کوتاه نخواهم آمد و قضاوت را به تاریخ می سپارم.

 

قصه ما در شورا قصه رئیسی است که به مردمش گفت صادقانه مشکلات را بگوئید

 

سید محمد نزد رئیس رفت و گفت گندم و شیر که گفتی چه شد؟

 

پارک چه شد؟ پل چه شد؟ سینما چه شد ،آسفالت چه شد،فرهنگسرا چه شد؟

 

تملک پادگان چه شد ؟تجلیل از نخبگان و هنرمندان چه شد ؟ترافیک چه شد؟ترن هوایی اطریشی چه شد؟اسب میدان امام چه شد؟

 

رئیس گفت ممنونم که مرا آگاه کردی همه چیز درست می شود.

 

یک سال گذشت ….رئیس باز هم رفت به مردمش گفت صادقانه مشکلات را بگوئید

 

کسی چیزی نگفت ؟کسی نگفت گندم و شیر چی شد؟آسفالت چه شد ،فرهنگسرا چی شد؟

 

……….تنها از میان جمعیت کسی گفت :آقای رئیس ؟سید محمد چی شد؟

 

عضو (محذوف)شورای شهر سید محمد آقامیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *