کلاس اولیهایی که از بی سوادی مجازی رنج میبرند
آموزش مجازی شاید بیش از همه برای کلاس اولیها و آموزگارانشان سخت باشد چراکه باید آموزش برای افرادی صورت گیرد که کاملا با درس و کلاس بی کگانهاند چه برسد به آموزش مجازی.
کرونا آمده و بسیاری از اصول زندگیمان را بهم ریخته، اما در این میان شاید آموزش مهمترین تغییر را پذیرفته، آموزشی که در این سالها این نوع از تغییر را به خود نگرفته بود.
به گزارش ایسنا، سالها بود آموزش و پرورش در ایران، به روش سنتی پیش میرفت، روش معمول حضور در کلاس و حضور فیزیکی معلم و دانشآموز، اما کرونا آمد و مجبور شدیم برای سلامت فرزندانمان، از فضای مجازی بهره ببریم.
این آموزش مجازی نیز به دلیل ناوارد بودن و مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی همه دانشآموزان، با چالشهایی روبروست. چالشهایی که باعث شد حتی بسیاری از دانشآموزان با اصول اولیه آموزش آشنا نشوند.
در این میان دانشآموزان کلاس اولی چالشهایی بیشتر را تحمل میکنند، چراکه هنوزنمیدانند مدرسه چیست و باید آموزشی را در فضای مجازی تجربه کنند که هیچ گاه تجربه نکرده بودند.
از بی سوادی که با حضور آموزشهای مجازی و یاد گرفتن حروف برای دانشآموزان کلاس اولی وجود دارد تا اینکه حتی نمیدانند چگونه درس بیاموزند، در این میان گلایههای والدین از لجبازی کلاس اولیها نیز بی شمار است.
دانشآموزان کلاس اولی که تا نیمه سال حتی نمیتوانند مداد در دست بگیرند
سلیمی خراشاد، آموزگار پایه اول دبستان آزاده بیرجند که بیش از ۴۰ سال سابقه آموزش در دوره ابتدایی داشته و حدود ۲۰ سال از این مدت را به آموزش دانشآموزان در پایه اول ابتدایی پرداخته به ایسنا گفت: آموزش به صورت آنلاین و مجازی را نه میتوان یک آموزش بی نقص در نظر گرفت و نه میشود بطور کلی آن را رد کرد و از معایب آن سخن گفت.
وی افزود: از مهمترین چالشهای آموزش مجازی برای دانشآموزان پایه اول عدم آشنایی دانشآموز با محیط مدرسه و معلم و حتی عدم آشنایی با نحوه صحیح در دست گرفتن مداد برای برخی دانشآموزان است که تدریس آنلاین به هیچ عنوان بازدهی نخواهد داشت.
این آموزگار اظهار کرد: اکنون روش تدریس با گذشته متفاوت شده و جدید است و در موارد بسیاری نمیتوان از اولیای دانشآموز انتظار داشت که همانند معلم به فرزندشان درس دهند، بنابراین روش تدریس مجازی برای دانشآموز پایه اول مناسب نیست.
سلیمی خراشاد ادامه داد: علاوه بر این، از آنجایی که آموزش مجازی سابقه جدی و طولانی در ایران ندارد به همین دلیل با چالشهای متفاوتی رو به رو هستیم و اکنون حضور دانشآموزان کلاس اول را در مدرسه قطعا توصیه میکنم و از مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواستارم تا مجوز حضور دانشآموزان پایه اول به صورت گروههای ۳ تا ۵ نفره را در شرایط بحرانی کنونی صادر کنند چرا که عدم صحیح آموزش دانشآموزان در اولین و کلیدیترین پایه تحصیلی منجر به عواقب جبران ناپذیری در آینده و سرنوشت این عزیزان خواهد شد.
مزایا و معایبی برای آموزش مجازی
زهراقلاسی، بازنشسته فرهنگی و آموزگار پایه اول دبستان به ایسنا گفت: کودکان درکلاس اول با نوشتن آشنا میشوند و نیاز دارند که در بعضی موارد، معلم به شکل فیزیکی هدایتشان کند.
وی ادامه داد: ثانیا این دانشآموزان با نظم آشنا نیستند و کلاسهای مجازی عموما به شکل منظم نخواهد بود و همچنین استفاده دانشآموز کلاس اولی از وسایل و دستگاههای ارتباطی به طور مداوم و طولانی به سختی امکانپذیر خواهد بود.
این معلم بیان کرد: مزایای این امر این است که استفاده از آموزش مجازی این امکان را به همه دانشآموزان میدهد که به طور یکسان از امکانات آموزشی در هر شرایط زمانی و مکانی بهره مند شوند و در شرایط بیماریهای اپیدمی مانند وضعیت کنونی، آموزش مجازی ایمن ترین راه خواهد بود.
معلمان روشهای جذاب تدریس را از یاد نبرند
کمالی، یک آموزگار دیگر که اکنون معلم کلاس اول است نیز به ایسنا میگوید: فضای مجازی اکنون بخشی از زندگی ما شده است و رعایت هنجارها در این فضا مانع از آسیبهای جدی خواهد شد.
وی با بیان اینکه این فضا در کنار مشکلات و آسیبهایش معایبی نیز دارد، افزود: در حال حاضر جهان به سمت جامعه اطلاعاتی میرود و ما نمیتوانیم از این حوزه جدا بمانیم؛ مهم استفاده به جا از دنیای مجازی است.
این آموزگار بیان کرد: فضای مجازی اکنون عضوی از خانواده شده است، اما در این زمینه نمیتوان از نگرانی خانوادههای دارای فرزند کلاس اولی غافل شد.
کمالی ادامه داد: والدین نگران این هستند که در شروع تحصیل فرزندشان و آشنایی آنان با محیط مدرسه، آنان در منزل به سر میبرند و نگران یادنگرفتن آموزش هستند.
وی با بیان اینکه حضور کودکان در مدرسه حس آرامش به خانوادهها برای تعلیم فرزندانشان در محیط امن میداد، اما اکنون کار برای معلم و اولیا بسیار سخت شده است، افزود: این نوع آموزش باعث قوت قلب، اعتماد، درک و همکاری متقابل معلم و اولیا میشد.
این آموزگار بیان کرد: آموزشها باید به گونهای برنامهریزی شود که دانشآموز به کلاس جذب شود؛ در مورد کلاس اولیها باید از اشعار شاد استفاده کرد.
کمالی با بیان اینکه معلمان اکنون واقعا وقت میگذارند، یادآور شد: اولین کار مهم معلم اعتمادسازی برای راحت کردن خیال والدین است که خانواده به این یقین برسند که در کنارشان فردی است که واقعا نگران فرزندشان است؛ این مهمتریثن کار در شرایط کنونی است.