از ۲۹ فروردین بانک مرکزی قیمت خرید ۶۳۶ هزار تومان را برای سکه در نظر گرفت و‌‌ همان زمان بیش از ۷۰ هزار تومان زیر قیمت بازار بود. فاصله قیمت خرید بانک مرکزی با بازار خود دلیلی برای ترغیب مردم به فروختن سکه‌های خود در بازار بود…باید منتظر ماند و دید آیا روند نزولی نرخ سکه و ارز با تدابیر اندیشیده شده این چنینی ادامه خواهد داشت و بانک مرکزی توان مقابه با نوسانات بازار را خواهد داشت و یا بازار همچون گذشته درستخوش تصمیم گیری‌های لحظه‌ای دلالان قرار خواهد گرفت.بدیهی است که ذره ای سهل انگاری دوباره اختاپوس دلالی را به بازار سکه و ارز مستولی خواهد کرد.
«فردا»؛ سرانجام پس از ماه‌ها نوسان در بازار سکه و ارز و رسیدن قیمت‌ها به بالا‌ترین حد ممکن، در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت و سر و سامان به این بازار بودیم، بازاری که مبادلات دلالان حباب قیمت‌ها را هر روز در آن افزایش می‌داد.

روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه چنان شتابی به خود گرفت که روز گذشته نرخ غیر رسمی و آزاد دلار تا قیمت ۱۷۰۵ تومان و سکه نیز تا قیمت ۶۷۰ هزار تومان پایین آمد . این امر تا بدان جایی پیش رفت که تمامی مراجعه کنندگان به صرافی‌ها برای فروش سکه و دلار آمدند و دیگر کمتر کسی متقاضی خرید در بازار بود.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی با ۱۲ دلار افزایش همراه بود اما در عین حال قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با افت دلار از یک سو و افزایش عرضه با تحویل سکه‌های پیش فروش شده در مسیر کاهش قرار گرفت. در این شرایط بانک مرکزی برای در امان ماندن از زیان ناشی از این شرایط اوراق سرمایه‌گذاری و اوراق قابل معامله به جای تحویل سکه‌ها را طراحی کرد.

پرداخت سود تقریبا ۲۰ درصدی به کسانی که از دریافت سکه خود منصرف شوند، یکی از گزینه‌هایی است که بانک مرکزی طراحی کرده است. از ۲۹ فروردین بانک مرکزی قیمت خرید ۶۳۶ هزار تومان را برای سکه در نظر گرفت و‌‌ همان زمان بیش از ۷۰ هزار تومان زیر قیمت بازار بود.

فاصله قیمت خرید بانک مرکزی با بازار خود دلیلی برای ترغیب مردم به فروختن سکه‌های خود در بازار بود. این در حالی است که قبل از سال جدید نیز اکثر کار‌شناسان چنین چیزی را پیش بینی می‌کردند و دلیل آن را تحویل سکه ‌های پیش فروش و دیگر عوامل موثر بر قیمت سکه می‌دانستند.

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: بعد از نوسان‌های زیادی که در نرخ ارز شاهد بودیم با اقدامات صورت گرفته قیمت آن کاهش یافته و روند نزولی را طی می‌کند. او همچنین تاکید می‌کند که امکان تثبیت نرخ ارز وجود ندارد، اما آنچه مسلم است این است که مدیریتی شناور بر نرخ ارز حاکم بوده و بر این اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

بهمنی خبر می‌دهد که در حال حاضر ارز به قیمت ۱۲۲۶ تومان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد و وارد کنندگان چنانچه ثبت سفارش از وزارت بازرگانی گرفته و به بانک‌ها مراجعه کنند هر میزان ارز که نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره تامین ارز مورد نیاز دانشجویان می‌گوید: در این زمینه مذاکرات لازم با وزرات علوم و تحقیقات انجام شده و دانشجویان برای تامین ارز خود مشکلی نخواهند داشت. طی مذاکراتی که با وزارت علوم و تحقیقات داشته‌ایم دانشجویانی که از سوی وزارت علوم معرفی شوند به فوریت ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

باید منتظر ماند و دید آیا روند نزولی نرخ سکه و ارز با تدابیر اندیشیده شده این چنینی ادامه خواهد داشت و بانک مرکزی توان مقابه با نوسانات بازار را خواهد داشت و یا بازار همچون گذشته دستخوش تصمیم گیری‌های لحظه‌ای دلالان قرار خواهد گرفت.بدیهی است که ذره ای سهل انگاری دوباره اختاپوس دلالی را به بازار سکه و ارز مستولی خواهد کرد.

در جدول زیر روند کاهش قیمت سکه و ارز در ماه جاری را ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *