ترس‌های مهریه‌ای

ترس‌های مهریه‌ای

 یک مشاور خانواده با اشاره به مزایا و معایب مهریه‌های سنگین و سبُک و ترس‌های دختران و پسران در انتخاب میزان آن، گفت: ممکن است تمام این ترس‌ها و نگرانی‌ها درست باشد اما مسئله عمیق‌تر از مادیات بوده و آن فقدان اعتماد در میان افراد است.

دنیا زینعلی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ازدواج معقوله‌ای مهم در طول زندگی است و بسیاری از افراد معتقدند که باعث تکامل افراد می‌شود، اما وقتی جوانی تصمیم به ازدواج می‌گیرد موانع بسیاری بر سر راه او وجود دارد که مهریه سنگین دقیقاً از همین موارد است.

وی با اشاره به این‌که مهریه سنگین در نظر بسیاری افراد با ارزش بودن دختر را نشان می‌دهد، عنوان کرد: مهریه رسمی قدیمی در میان خانواده‌های ایرانی و بسیاری از کشورهای دیگر است.

زینعلی با اشاره به این‌که حتماً همه شما مَثل «کی داده کی گرفته» را در باب مهریه شنیده‌اید، به همه ما ثابت شده است که این تنها یک مَثل بوده و وقتی پای عمل برسد دیده‌اید که چه کسانی و چطور تا آخرین ریال آن را گرفته‌اند، افزود: امروزه راهروهای دادگاه‌های خانواده شاهد تعداد زیادی از زوجین است که به خاطر مهریه تمام عشق و محبتی را که میانشان بوده از یاد برده‌اند و چه بسا کارشان به کتک کاری، زندان و طلاق کشیده است.

این مشاور خانواده با بیان این‌که معمولاً قبل از عقد و طی مراسم خواستگاری خانواده دختر از پسر و خانواده‌اش چیزی را به‌عنوان مهریه مطالبه می‌کنند، عنوان کرد: میزان این مهریه دغدغه‌های بسیاری را برای هر دو خانواده به همراه دارد، ازجمله نگرانی‌هایی که ممکن است برای خانواده پسر پیش بیاید این است که اگر دختر بلافاصله پس از ازدواج مهریه خود را طلب کند چه می‌شود؟ یا اگر این وصلت به طلاق بیانجامد امکان پرداخت آن وجود دارد؟ همچنین مشغولیت‌های ذهنی برای خانواده دختر پیش خواهد آمد، مثلاً‌ اگر دخترشان طلاق بگیرد آیا این میزان مهریه جوابگوی زندگی او خواهد بود؟ یا اینکه این مقدار مهریه مانع خوبی برای طلاق او در آینده است؟ دخترشان می‌تواند پس از ازدواج مهریه خود را طلب و دریافت کند؟

وی با اشاره به این‌که آنچه برای هر دو خانواده اهمیت دارد میزان مهریه یعنی ناچیز یا سنگین بودن آن است، تصریح کرد: متأسفانه برداشت‌های غلطی در هر دو مورد وجود دارد و در ذهن افراد میزان مهریه برابر با ارزش دختر و یا عشق واقعی پسر به اوست.

زینعلی عنوان کرد: مهریه سنگین در نظر بسیاری افراد با ارزش بودن آن دختر را نشان می دهد و همین باور باعث غرور و سر مستی او شده و این اعتماد به نفس گاهاً کاذب و بیش از حد است.

این مشاور خانواده ادامه داد: همچنین بالا بودن مهریه ابزار قدرتی در دست دختر در جهت نوع ارتباط با همسر و خانواده اوست، در مقابل این قدرت مرد در موقعیت‌های مختلف ضعیف شده و مجبور است در نوع برخورد خود بسیار محتاط باشد تا مبادا کوچکترین ناملایمتی باعث درخواست مهریه توسط زن شود.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل مهریه کم و ناچیز ممکن است از قدرت زن بکاهد و در آینده در صورتی که مجبور به طلاق شود معلوم نخواهد شد که در شرایط اقتصادی فعلی چه مشکلاتی برای او پیش خواهد آمد و از سوی دیگر این باعث افزایش قدرت مرد در خانواده می‌شود و با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است به راحتی با پرداخت آن زن را طلاق می‌دهد و در این شرایط زن مجبور است در مورد رفتارها و خواسته‌هایش بسیار دقیق باشد تا کوچک‌ترین بهانه‌ای برای طلاق به دست شوهر خود ندهد.

زینعلی تصریح کرد: بنابراین مهریه همچون ترازویی عمل می‌کند که اگر متعادل نباشد همیشه  یک کفه آن به نفع یکی از طرفین سنگینی می‌کند و طرف دیگر باید متحمل فشارها و سختی‌های بسیاری شود.

این مشاور خانواده ادامه داد: انتخاب همسر مناسب اصل موضوع است یعنی کسی‌که از هر لحاظ مادی و معنوی توانایی خوشبخت کردن دختر را داشته باشد وگرنه چه مهریه‌های سنگینی که هرگز نتوانسته رنگ خوشبختی و آرامش را به زندگی دختران بزند و چه مهریه‌های بسیار کمی که در سایه آن هم زوجین خوشبخت زندگی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اگر از اکثر پسرها دلیل اینکه چرا تن به ازدواج نمی‌دهند را جویا شوید می‌گویند که دخترها پول پرست شده‌اند و مادیات برای آن‌ها مهم‌ترین مسئله است و این ترس را دارند که مبادا دختر فردای عروسی مهریه‌اش را طلب کند، دخترها هم با توجه به اخباری که در مورد بی‌وفایی مردان می‌شنوند و اینکه مردی پس‌از سال‌ها زندگی مشترک خیانت می‌کند و زن هم به دلیل مهریه کم و نداشتن پشتوانه مالی مجبور می‌شود که بسوزد و بسازد از پذیرش ازدواج با مهریه‌های پایین خودداری می‌کنند.

زینعلی با اشاره به این‌که تمام این‌ها باعث شده تا خانواده‌ها هم در مورد میزان مهریه بسیار سخت‌گیر شوند و همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا آمار ازدواج در ایران به شدت کاهش یابد، عنوان کرد: ممکن است تمام این ترس‌ها و نگرانی‌ها درست باشد اما مسئله عمیق‌تر از مادیات و آن فقدان اعتماد در میان افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *