عزاداری‌های محرمِ امسال نباید به شکل قدیمی و سنتی برگزار شود

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در کل موافق نیستم که عزاداری‌های امسالِ محرم و صفر به شکل قدیمی خود برگزار شود چراکه جانِ مردم حق‌الناس است و همه باید در قبال این حق پاسخگو باشیم.

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم امسال، اظهار کرد: متأسفانه قشری از عزادارانی که واقعاً هم عاشق اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند توجهی به هشدارها و دستورالعمل‌های بهداشتی نمی‌کنند، همان‌طور که بعضاً به فتواهای مراجع تقلید توجهی ندارند. در جایی مداحی گفته است که ما حاضریم جانمان را برای امام حسین(ع) بدهیم و به کسی مربوط نیست. با چنین افرادی نمی‌توان بحث منطقی کرد، اما باید متوجه باشیم که جان دیگران مهم است چراکه جان مردم حق‌الناس است و اگر پیرمردی که زمینه بیماری هم دارد در این عزاداری‌ها مبتلا به کرونا شود و از دنیا برود چه کسی پاسخ می‌دهد؟ اهل بیت هم به این امر راضی نیستند.

وی افزود: هر فتوا و دستوری که رهبر معظم انقلاب دادند باید از آن پیروی شود و اینکه از خودمان دستورالعمل صادر کنیم و بگوییم امام حسین(ع) خودش شفا می دهد و ما بی‌گدار به آب می‌زنیم و بدون رعایت پروتکل‌ها عزاداری خواهیم کرد رویه درستی نیست و با سیره آن امام همام سازگار نیست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین این حرف که ما به همان شیوه گذشته عزاداری می‌کنیم و به کسی مربوط نیست به هیچ وجه کار مقبولی نیست و با فرهنگ امام حسین(ع) جور در نمی‌آید. بارها گفته‌ایم که عزاداری حضرت سید الشهدا نباید تعطیل شود، اما این سخن به این معنا نیست که عزاداری‌ها به همان شکل سنتی و قدیمی برگزار شود و باید شکل کار عوض شود. حضرت ابراهیم(ع) به خداوند می‌گوید”خدایا طریقه عبادت را به ما نشان بده”. عبادت کردن باید در چارچوب‌ها باشد و عاشق اهل بیت باید اطاعت پذیر هم باشد.

ابطحی گفت: کسی که عاشق اهل بیت است کاری نمی کند که فردا عده‌ای بی‌دین موضع بگیرند و اصل وجود عاشورا و محرم و صفر را زیر سوال ببرند. پس نباید بهانه به دشمنان بدهیم و زمینه بهانه دادن را فراهم کنیم. برخی مسئولان، نمایندگان مجلس و مداحان دعوت کرده اند که عزاداری‌های محرم و صفر را پرشورتر از گذشته برگزار می‌کنیم و مردم کاروان و دسته های عزاداری راه بیندازند. این رویه سبب ازدحام جمعیت می‌شود و بدون شک احتمال شیوع بیشتر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگر در این عزاداری‌ها و چای دادن ها با استکان چینی، فردی مبتلا به کرونا شود چه کسی پاسخ می‌دهد؟ جان مردم حق‌الناس است و امام حسین(ع) بر این اصل مهم تاکید زیادی کرده اند به طوری که آن حضرت به یاران خود فرمودند”اگر کسی حق الناس به گردن دارد نمی‌تواند همراه ما به کربلا بیاید”. عزاداری در فضای بسته به هیچ وجه درست نیست و در فضای آزاد هم باید با رعایت فاصله اجتماعی انجام شود و هر فرد باید با دیگری ۲ متر فاصله داشته باشد و کسی که عاشق اهل بیت است این فاصله را رعایت می‌کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: روز عاشورا که از زمان آل بویه در ایران تعطیل رسمی اعلام شده تا کنون به همین منوال پیش رفته است. کاری نکنند که مانند۱۰۰ سال پیش که در ایران شیوعِ وَبا در محرم و صفر اوج گرفت، امسال هم این مشکل تکرار شود و کرونا اوج بگیرد. یک قرن پیش هم تکیه‌ها و هیئات مذهبی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کردند و در نتیجه وبا در روز دوم محرم در تهران ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

ابطحی خاطرنشان کرد: به هر حال اگر امسال عزاداری‌ها برگزار شد باید با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی باشد و معتقدم مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در محرم امسال این است که مردم به یکدیگر توصیه زدن ماسک را کنند و توصیه کنند در ظروف یک بار مصرف پذیرایی‌ها انجام شود.

وی افزود: نباید کاری کنیم که دشمنان از اشتباهات ما سوء استفاده کنند و عزاداری‌ها را زیر سوال ببرند. در کل موافق نیستم که عزاداری‌های امسالِ محرم و صفر به شکل قدیمی خود برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *