دلایل تأخیر ازدواج جوانان چیست؟

دلایل تأخیر ازدواج جوانان چیست؟

 کارشناس برنامه سلامت جوانان شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: متأسفانه چند سالی است که در کشورمان شاهد تأخیر در ازدواج در بین جوانان هستیم. از عواملی که موجب این امر شده‌اند، می‌توان به تغییر در باورها و الگوهای فکری، مشکلات اقتصادی و عدم‌حمایت مکفی والدین اشاره کرد.

کبری دانیال پور در حاشیه برنامه های هفته ازدواج اظهار کرد: در دوران جوانی فرد با شور و نشاط خاصی روبه‌رو است و آمادگی ساختن فردای بهتری را برای خود و خانواده‌اش دارد.

کارشناس برنامه سلامت جوانان شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات در زندگی انسان است، تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی، تلاش و کوشــش نیاز دارد.

وی افزود: جوان باید بر اساس معیارهای اصولی و منطقی، همســر آینده خود را انتخاب کند. ارزش‌های مشترکی مانند یگانگی و وفاداری، مسئولیت‌پذیری زوجین و احترام متقابل به یکدیگر، تعهد در ازدواج و بخشش نسبت به یکدیگر از معیارهای اصولی و زمینه‌ساز یک ازدواج موفق و خوب است.

این کارشناس بیان کرد: ازدواج سالم زمینه‌ساز ارتباطات اجتماعی مناسب و به هنجار است و افرادی که ازدواج می‌کنند، از نظر احساسی سالم‌ترند و کمتر قربانی خشونت‌های گوناگون اجتماعی می‌شوند.

دانیال پور تأکید کرد: لازم به ذکر است که علاوه بر موارد یاد شده، آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری نیز در افراد متأهل دیده می‌شود و تعهد و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارند.

وی با اشاره به توصیه دین مبین اسلام در خصوص حق فرزند بر والدین اظهار کرد: یکی از مهمترین حقوقی که والدین در قبال فرزندان جوان خود دارند ساماندهی امر ازدواج آن‌ها است، و پیامبر گرامی اسلام (ص) در این‌باره می‌فرمایند: از حقوق فرزند بر پدرش سه چیز است: اسم خوب برای او انتخاب کند، سواد به او بیاموزد و هرگاه به سن بلوغ رسید، او را همسر دهد.

وی در خصوص اهمیت ازدواج در دین مبین اسـلام گفت: اهمیت ازدواج در اسلام تا آن اندازه بالا اســت که در قرآن کریم از همســران به عنوان زیبایی برای یکدیگر و مایه آرامش یاد می‌کند.

دانیال پور با ذکر حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) که می‌فرماید: «هیچ بنایی در اسلام نیست که دوست‌داشتنی‌تر از بنای ازدواج باشد«بیان کرد: متأسفانه چند سالی است که در کشورمان شاهد تأخیر در ازدواج در بین جوانان هستیم. از عواملی که موجب این امر شده‌اند، می‌توان به تغییر در باورها و الگوهای فکری، مشکلات اقتصادی و عدم‌حمایت مکفی والدین اشاره کرد.

فرهنگ ازدواج سالم و آسان را ترویج دهیم

دانیال پور تأکید کرد: صرف مخارج سنگین و زیاده‌روی در هزینه برای برگزاری مجالس مجلل، یکی از مواردی است که باعث ازدواج هراسی شده و از سویی دیگر، اسراف بوده و آثار شوم آن نیز بعد از ازدواج، طعم خوش زندگی مشــترک را بر کام زوجین تلخ می‌کند و می‌تواند بخش زیادی از مشاجرات زوجین را تشکیل دهد؛ بنابراین هر کسی به‌ اندازه توان و وسع مالی خود باید برای ترویج فرهنگ ازدواج سالم و آسان اقدام کند.

وی افزود: جوانان امروز دغدغه‌های اقتصادی بسیاری دارند، تشریفات مراسم ازدواج بسیار بیشتر از نیازهای یک زندگی بوده و زیاده‌روی‌ها و اسراف‌های بسیاری در جشن‌های ازدواج می‌شد که باید به اصلاح آن‌ها و کاستن از هزینه‌های بی‌مورد بپردازیم و شاید بتوان گفت شیوع کرونا باعث شده روش برگزاری جشن مختصر یا کم‌هزینه را تجربه کنیم.

دانیال پور افزود: نوع مراسم امروز به ضرورت شرایط شیوع کرونا دیگر مانند قبل نیست اما بدون کرونا هم باید بدانیم که لذت شروع یک زندگی مشترک به برگزاری جشن‌های آن‌چنانی و صرف هزینه‌های بی‌مورد نیست.

کارشناس برنامه جوانان شبکه بهداشت و درمان گناوه توصیه کرد: امیدواریم مردم استان این روزها بیش از پیش مسائل بهداشتی و پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا را جدی بگیرند و جهت قطع زنجیره انتقال این بیماری از برگزاری مراسمات عروسی در خانه باغ‌ها و منازل و… که قاعدتاً فاصله‌های اجتماعی در آن‌ها رعایت نمی‌شود خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *