چهار «میم» کلیدی برای ازدواج موفق جوانان

چهار «میم» کلیدی برای ازدواج موفق جوانان

گیلان یک مدرس دانشگاه، با بیان اینکه ازدواج سفید در جامعه ایرانی پذیرفته نیست، گفت: اگر جوانان ما یک ازدواج موفق می خواهند باید سنت و مدرنیته را تلفیق کنند، یعنی خودشان عاشق شوند و انتخاب کنند و سپس از پدر و مادر کمک بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم قاسمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقوله ازدواج از منظر جامعه شناسی در سه حیطه ساختار، ماهیت و کارکرد واکاوی می شود، اظهار کرد: ازدواج براساس ارزش های ایرانی – اسلامی، یک نهاد مقدس ملهم از سه مولفه قانون، اعتقادات و مباحث اجتماعی و مدنی است.

وی با بیان اینکه اسلام نگاه دگماتیسم نسبت به مقوله ازدواج ندارد، تصریح کرد: ازدواج یک انتخاب کاملا شخصی است که بر پایه عشق، بلوغ و استقلال شکل می گیرد و زمانی که ازدواج اتفاق می افتد، زن و مرد نسبت به امور خانواده تکلیف پیدا می کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ارتباط بین زن و مرد، وفاداری زوجین، تولد فرزند و… را از جمله مباحث جامعه شناسانه ازدواج دانست و گفت: از نظر منابع فقهی ازدواج عقدی است که بین زن و مرد اتفاق می افتد و زن را بر مرد جهت ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید مثل حلال می کند. از منظر تعاریف حقوقی نیز ازدواج یک رابطه حقوقی بین زن و مرد برقرار می کند که به آنان حق تمتع جنسی می دهد.

حجت الاسلام قاسمی، یک پیوند زناشویی مطلوب را در چارچوب نظام خانواده دانست و بیان کرد: اگر کسی می خواهد به عواطف و احساسات خودش پاسخ دهد، ازدواج مسیر درست و منطقی است و لذا افراط و تفریط در امر ازدواج مورد قبول اسلام نیست و نیازهای زوجین باید از طریق ازدواج تامین شود.

وی با بیان اینکه وجود معضلات اقتصادی نباید سبب غفلت جوانان از ازدواج شود، تصریح کرد: اگر مسئله ازدواج حل شود، می تواند پاسخگوی بسیاری از مباحث فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی باشد.

این مدرس دانشگاه، سبک زندگی در دنیای مدرنیته را موجب تغییر ذائقه جوانان به ویژه در مسئله ازدواج دانست و متذکر شد: پدران ما ازدواج سنتی داشتند، اما فضای موجود در جامعه مدرن به گونه ای است که دختر و پسر یکدیگر را می بینند و بدون دخالت خانواده ها ازدواج می کنند.

حجت الاسلام قاسمی، یک ازدواج موفق را منوط به تحقق چهار «میم» کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: دختر و پسر باید «مشاهده» کنند، یعنی از نظر ظاهر و رفتار و کلام یکدیگر را بپسندند، زیرا ازدواج هم از نظر حقوقی، هم از نظر فقهی و هم از نظر جامعه شناسی تحمیلی نیست.

وی «مصاحبه» را میم دوم در امر ازدواج دانست و اظهار کرد: دختر و پسر باید یک گفتمان جامع و کامل درباره اهداف خود در زندگی، چشم انداز آینده، پیشرفت شغلی و تحصیلی، تربیت فرزندان و… داشته باشند و یکدیگر را اقناع کنند. مرحله سوم مرحله «مکاشفه» است، یعنی دختر و پسر محل زندگی و همسایگان و دانشگاه و محیط کار و روابط خانوادگی طرف مقابل را بسنجند و تحقیقات داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد رشت، میم چهارم را «مشاوره» دانست و یادآور شد: امروز زوجین محتاج مشاوره هستند و این مشاوره می تواند با افراد متخصص و یا بزرگان خانواده و افراد دارای تجربه صورت بگیرد.

حجت الاسلام قاسمی، ترویج ازدواج سفید را یکی از رویکردهای کاملا غربی دانست و تاکید کرد: ازدواج سفید یک امر سیاه خانمان سوز است و زنان بیشترین آسیب را در ازدواج سفید متحمل می شوند، زیرا یک نگاه منحط به مقوله ازدواج است و زن و مردم هیج التزامی نسبت به هم ندارند.

وی با بیان اینکه در امر ازدواج زن و مرد حقوق قانونی و فقهی نسبت به هم پیدا می کنند، گفت: ازدواج سفید در جامعه ایرانی پذیرفته نیست و اگر جوانان ما یک ازدواح موفق می خواهند باید سنت و مدرنیته را تلفیق کنند، یعنی خودشان عاشق شوند و انتخاب کنند و سپس از پدر و مادر کمک بگیرند.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به آیه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا»، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم سکونت و آرامش دل را غایت ازدواج معرفی می کند و لذا تحقق این مهم بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را برطرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *