هزاران نفر از مردم مصر بامداد امروز جمعه 1 اردیبهشت 1391 به سوی میدان “التحرير” (آزادى) سرازیر شدند تا در تظاهراتى شركت كنند كه نامش را “جمعه ميليونى تعیین سرنوشت” گذاشته اند.

احزاب سیاسی و اسلامگرایان مصر هفته گذشته برای این راهپیمایی فراخوان دادند. هدف از اين فراخوان “وادار كردن شورای نظامی این کشور به عمل كردن به وعده خود و تسليم قدرت در تاریخ ازپیش تعیین شده” اعلام گشته است.

به گزارش تلویزیون العربیه تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواستار تشکیل دولت موقت بوسیله پارلمان شدند تا زمان فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان جایگزین حکومت موقت شورای نظامی زمام امور را بر عهده گيرد.

آنان هم چنين خواستار “طرد تمام باقی ماندگان رژیم سابق از حیات سیاسی مصر، پاکسازی قوه قضاییه، وزارت کشور، منحل کردن دستگاه امنیتی رژیم سابق، آزادی فوری همه زندانیان سیاسی و لغو دادگاه های نظامی در کشور خود شدند.

دعوت كنندگان به اين تظاهرات مى گويند: شوراى نظامى بايد طبق برنامه از پيش اعلام شده تا پایان ماه ژوئن سال جاری قدرت را به دست ملت بسپارد. در همین حال سلفی ها با انتشار بیانه ای از همه گرایش های سیاسی شرکت کننده در تظاهرات خواستند که برای حفظ ” دستاوردهای انقلاب” آرامش را حفظ کرده و تظاهراتی مسالمت آمیز برگزار کنند.

همچنین در اين تظاهرات از شورای نظامی خواسته شد كميته نظارت بر انتخابات را منحل كنند، نقش پارلمان را فعال نمايند، دادگاههای انقلابی برقراركنند، قانون اساسی براساس توافق ملی تهیه نمايند و با آماده کردن چنين قانونى قبل از انتخابات ریاست جمهوری به سلطه حکومت موقت فعلی در مصر پايان دهند.

مصری ها درتجمع امروزخود درمیدان التحرير (آزادی) منحل کردن کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر و محاکمه اعضای این کمیته به دلیل آنچه به گفته آنان “تقلب وفریب” برای حذف برخی از نامزدها را خواستار شدند. آنها همچنین سرنگونی دولت جنزوری و محاکمه انقلابی تمام نمادهای رژیم سابق و در رأس آنها حسنی مبارک رئیس جمهور سابق و مصر را خواهان گشتند.

از سوى ديگر، نیروهای سکولار “جبهه ملی مصر” که حزب الوفد آنها را رهبری می کند، در پایان جلسه خود که روز پنجشنبه برگزار شد تاکید کردند که هرگونه تلاش براى دور زدن قانون اساسی مصر یا در تضاد با ماده 60، از نظر این نیروها مردود است و هر تغییری در قانون اساسی جدید بایستی با توافق همه نیروهای سیاسی و اكثريت مردم مصر صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *