“عضو جبهه پایداری همچنان بر پیشنهاد خود مبنی بر ریاست زنان بر مجلس و هیات رئیسه اصرار دارد. حسینیان معتقد است این امر به بهانه های غرب درباره تضییع حقوق زنان در ایران پایان می دهد.”
جهان نیوز – گروه سیاسی:
ماجرا از آنجا آغاز شد که آقای روح الله حسینیان عضو مرکزیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی پیشنهاد ریاست زنان بر مجلس نهم را مطرح کرد.

وی بدون توجه به این نکته که تا کنون تنها دو نماینده زن به مجلس نهم راه یافته اند، با اشاره به برنامه جبهه پایداری برای ریاست مجلس نهم خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادم برای اینکه بگو و مگوهایی که غرب علیه نظام جمهوری اسلامی دارد خنثی شود، این مورد مطرح شود؛ غرب یکسره در تلاش است تا بگوید جمهوری اسلامی به زن بها نمی دهد؛ پیشنهاد می کنم هم برای تجربه و هم نشان دادن اعتقاد به ارزش زنان، رییس و نایب رییس اول و دوم و کل کار پردازان و منشی ها به عهده خانم ها گذاشته شود.

اگر چه اندکی پس از اظهارات حسینیان و به دنبال واکنش منفی متدینین به مواضع فمنیستی وی، سخنگوی جبهه پایداری آن را مزاح خواند اما حسینیان نه تنها حاضر به تکذیب یا “شوخی خواندن” سخنان خود نشد بلکه سایت مشرق چند روز قبل خبری را منتشر کرد که نشان می دهد عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنان بر مواضع خود مبنی بر سپردن ریاست مجلس به زنان اصرار دارد.

به نوشته مشرق، ” عضو جبهه پایداری همچنان بر پیشنهاد خود مبنی بر ریاست زنان بر مجلس و هیات رئیسه اصرار دارد. حسینیان معتقد است این امر به بهانه های غرب درباره تضییع حقوق زنان در ایران پایان می دهد.”

اصرار آقای حسینیان مبنی بر سپردن بدون کارشناسی مسئولیت مهمی همچون ریاست یک قوه به زنان، اذهان را به یاد برخی اتفاقات مرداد و شهریور 88 و تصمیم رییس جمهور برای سپردن چند وزارتخانه به زنان می اندازد. تصمیمی که با واکنش منفی علما، روحانیون، مراجع و ائمه جمعه روبرو شد.

پس از معرفی سه زن برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه و تامین اجتماعی از سوی آقای احمدی نژاد برای کابینه دهم، علما و روحانیون به مخالفت با این اقدام پرداختند. رییس جمهور در هنگام معرفی زنان برای وزارت در توجیهی مدعی شده بود که 50 تن از 313 یار امام زمان (عج) به هنگام ظهور زن هستند.
آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد اما پاسخی صریح به سخنان رییس جمهور داد. وی با انتقاد از انتخاب وزرای زن اظهار داشت: زنان از نظر قدرت، استعداد و توان چيزي در برابر مردان كم ندارند و اين‌طور نيست كه زن را ناتوان‌تر از مرد و يا مرد را قوي‌تر از زن بدانيم، بلكه در اسلام وظايف خانوادگي و اجتماعي مرد و زن تقسيم شده است و دين مبين اسلام، آپارتايد جنسي ندارد. ما نمي‌خواهيم بگوييم از خدمات زنان و توانايي‌هاي آنها نبايد استفاده كرد اما در اسلام عرصه وظايف زنان و مردان در عرصه اجتماعي و خانوادگي مشخص شده است و بزرگان و انديشمندان بايد بنشينند و اين عرصه‌ها را معرفي كنند.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اينكه مي‌گويند 50 نفر از 313 يار امام زمان عجل‌الله تعالي فرجه الشريف زن هستند، همچنين چيزي نيست. در كتاب شريف بحارالانوار در جلد 52، بيش از 10 روايت در اين‌باره و درباره 313 اصحاب، كلمه «رجل» آمده و به غير از يك روايت كه كلمه «رجل» نيامده، در همه روايت تصريح شده كه اين 313 نفر مرد هستند. شايد ايشان از كسي اين مطلب را شنيدند و اين شنيده از شايعات است. شايعه در اطراف موضوع امام عصر عجل‌الله تعالي فرجه الشريف زياد است اما در همه روايات پيرامون اين موضع آمده است كه اين 313 نفر مرد هستند و بايد در اين زمينه به علما مراجعه كرد.

وي با اشاره به اعلاميه امام راحل در پاييز 1341 كه فرمودند برابر(یکسان) دانستن زن و مرد(در حقوق و تکالیف) بدعت است، عنوان كرد: وظيفه ما به عنوان يك طلبه تذكر ديني دادن است و هدف تضعيف دولت نيست.

آیت الله علم الهدی همچنین پاسخ در خور تاملی به توجیه این روزهای آقای حسینیان در مورد علت ریاست زنان بر مجلس داد: بايد در رأس مطالبات و توقعات مردمي مطالبات ديني و توقعات ديني آن‌ها قرار گيرد و شكل كار ما نبايد به گونه‌اي باشد كه يك عده فمينيست ملحد بي‌ديني كه خدا را قبول ندارند، در دنيا خوششان بيايد.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به سخن امام راحل كه فرمودند “اگر كاري كرديم و جريان‌هاي غربي از ما خوش‌شان آمد، بايد در كار خود ترديد كنيم”، گفت: اينكه چند وزير زن معرفي شوند و جريان‌هاي فمينيستي داخل و خارج شاد شده و كف بزنند، همان سخن امام رحمة الله عليه را بازگو مي‌كند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز واکنش شدیدی به تصمیم سپردن مدیریت کلان به زنان نشان داد. آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های آخرین جمعه مردادماه 88 اصفهان تاکید کرد: اگر ما دم از اسلامي بودن مي زنيم، بايد بر مبناي اسلام هم حركت كنيم. انتخاب بانوان براي وزارتخانه‌ها از زواياي مختلف كاري خلاف است و با اصول اسلام همخواني ندارد‏. وی همچنين خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از آنان خواست به وزارت بانوان در وزارتخانه ها رأي ندهند زيرا كار آنان در وزارتخانه ها به‌طور مستمر با مردان است و صحيح نيست‏. امام جمعه اصفهان سخنان رئيس‌جمهور در دفاع از وزيران پيشنهادي زن را توجيهي بيش ندانست و به نمايندگان مجلس توصيه كرد كه به این توجيهات گوش ندهند و به امانتي كه مردم به آنان سپرده اند عمل كنند و به این وزيران پيشنهادي رأي اعتماد ندهند.

نارضایتی آیت الله مکارم و آیت الله صافی

در همین حال محمد تقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس از نارضایتی علما و مراجع تقلید قم از معرفی سه وزیر زن از سوی احمدی نژاد برای کابینه دولت دهم خبر داد.

نماینده اصفهان در مجلس هشتم اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردم بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی نسبت به انتخاب وزیر زن شبهه فقهی دارند و خواستار تجدید نظر احمدی نژاد در این خصوص هستند.

همچنین حجت الاسلام محمود رجبی عضو شوراي عالي حوزه علميه قم و قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) قم (تحت مدیریت علامه مصباح یزدی) در این باره گفت‏:‏ مراجع تقليد تنها به دنبال خيرخواهي براي كشور و دولت اسلامي هستند و رييس‌جمهور مردمي بايد به مطالبات آنها به‌ويژه در امر وزارت زنان احترام بگذارد‏.‏ ‏بايد در برخي زمينه‌ها آقاي احمدي‌نژاد مشورت و رايزني‌هايي با بزرگان حوزه انجام دهد و براي شخصيت هاي ديني نيز اهميت بيشتري قايل شود‏.

وی افزود‏:‏ برخي فتاواي مراجع عظام تقليد اين است كه آقاي احمدي‌نژاد بهتر بود به جاي زنان از مردان متخصص و با تجربه در كابينه خود استفاده مي كرد و اگر ما مرداني با تجربه نداشتيم، آنگاه ايشان مي توانست زنان را در كابينه خود جاي دهد‏. بانوان با زيرمجموعه هاي خود ارتباط دارند و ممكن است اين مراودات از نظر شرعي جايز نباشد و اين تكليف شرع است و بايد مسائل شرعي در زمينه ارتباطات به طور كامل رعايت شود‏.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت‏: ‏مراجع تقليد با نظر خيرخواهانه موضع مي‌گيرند و از نظر فقهي، نظر آنها محترم است و دولت نيز بايد احترام آنها را به جاي آورد‏.

ادامه مسیر احمدی نژاد در…

شاید به همین خاطر بود که وقتی پیشنهاد آقای حسینیان مطرح شد برخی ناظران آن را پیگیری خط سال 88 رییس دولت دهم دانستند.

تردیدی نیست که ریاست یک قوه بسی سخت تر و مهم تر از مدیریت یک وزارتخانه است. اما گویا آقای حسینیان که ظاهرا روابط نزدیکی با دولتی ها دارد ترجیح می دهد میان خط مشی احمدی نژاد و مخالفت علما، اولی را برگزیند تا بدین طریق شاید توفیق بیشتری در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم کسب نماید.

بی شک کسی منکر استعداد و توانایی زنان ایران اسلامی نیست چنانکه در بسیاری از عرصه ها بر همگان آشکار شده است اما نباید فراموش کرد، حقوق و تکالیف آنان در اسلام به گونه ای تعریف شده که کرامت و عفاف زن را مخدوش نکند. از سوی دیگر باید دید اگر برای پستی که ده ها مرد متخصص و مجرب وجود دارد، کدام منطق خواهد پذیرفت که از یک زن کم تجربه استفاده شود؟

علاوه بر این، در دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی تکلیف ۲۲۵ کرسی خانه ملت روشن شد اما تنها ۲ کاندیدای زن (مهناز بهمني از حوزه انتخابيه سراب – شهلا ميرگلوبيات از حوزه انتخابيه ساوه و زرنديه) موفق به ورود به مجلس شدند؛ ۲ کاندیدایی که تجربه مدیریت کلان و حتی میانه هم در کارنامه آن ها دیده نمی شود.
با این اوصاف هنوز مشخص نیست از میان ۶۵ کرسی باقیمانده در دور دوم انتخابات، چند کاندیدای زن مجوز ورود به مجلس را خواهند گرفت که آقای حسینیان اینگونه هیئت رئیسه ۱۸ عضوی مجلس را یکجا به نمایندگان زن واگذار کرده است.

بر پایه این رویدادها، آیا بهتر نیست که نیروهای درون جبهه انقلاب اسلامی به جای این سخنان –شاید رای آور- بنگرند که مواضع شان آب به کدام آسیاب خواهد ریخت؟ آیا اگر کسی از رقبای ایشان –هر چند درجه چندم- چنین موضعی می گرفت برخی دوستان خودی باز به همین منوال و به احترام سرلیست‌شان ترجیح می دادند روزه سکوت بگیرند یا به بهانه آن همه جبهه رقیب را آماج حملات قرار می دادند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *