گروه تروریستی «پ كا كا»، حزب كارگران كردستان، روز شنبه، مسئولیت انفجار خط لوله گاز ایران – تركیه را به عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «پ كا كا» در بیانیه ای كه در یك سایت خبری محلی منتشر كرده، مدعی شده كه «چریك های این گروه این خط لوله را در حوالی ساعت هشت شب پنجشنبه منفجر كرده اند.»

در همین حال، مجید بوجارزاده ، سخنگوی شركت ملی گاز ایران، روز جمعه، به خبرگزاری ایرنا گفت: «بروز انفجار در خط لوله گاز در خاك تركیه موجب توقف صادرات شده است و ما برای ترمیم فوری آن اعلام آمادگی كرده ایم.»

بروز انفجار در خط لوله گاز ایران- تركیه، در بامداد روز جمعه، باعث توقف صادرات گاز ایران به همسایه غربی خود شده است. این انفجار كه در درون خاك تركیه به وقوع پیوسته، دومین انفجار در این خط لوله در یك ماه گذشته است.

به گفته جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی گاز ایران، انفجار در خط لوله گاز ایران و تركیه، در ساعت ۱:۱۰ بامداد روز جمعه در ۶۰ كیلومتری عمق خاك تركیه رخ داده و به تأسیسات اندازه‌گیری گاز ایران در منطقه مرزی بازرگان نزدیك بوده است.

تهران و آنكارا در مرداد سال ۱۳۷۵ قرارداد بلندمدتی به امضا رساندند كه بر اساس آن سالانه نزدیك به ۱۰ میلیارد متر مكعب گاز طبیعی به تركیه صادر می‌شود. مدت این قرارداد بر اساس گزارش شانا، پایگاه خبری وزارت نفت ایران، ۲۳ سال و میزان كل صادرات گاز در این بازه زمانی ۲۲۸ میلیارد متر مكعب است. همین گزارش حاكی است كه تا پیش از وقوع این انفجار روزانه ۳۰ میلیون متر مكعب گاز از طریق این خط لوله به تركیه صادر می‌شده، كه این میزان نسبت به صادرات روزانه گاز به تركیه در سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است. انفجار در خط لوله گاز ایران- تركیه، سومین حادثه در خطوط لوله ایران در مرداد ماه امسال بوده است.

شورشیان «پ كا كا» از سال ۱۹۸۴ جنگ مسلحانه علیه دولت تركیه را آغاز كردند. ایران، تركیه و بسیاری از كشورهای جهان «پ كا كا» را در لیست گروه های تروریستی قرار داد ه اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *