هراز نیوز :بعد از شکایت چهارکشورعربی به شورای امنیت در 1971میلادی، نماینده ایران با یک گزارش خیلی جامعی حق مالکیت خود را ثابت کرد و در نتیجه شورای امنیت موضوع را از دستور کار خود خارج کرد. این یک قرار بین المللی است که وقتی موضوعی از دستور کار شورای امنیت خارج می شود، دیگر قابل طرح مجدد نیست.

 

جام نیوز، سایت رادیو فردا(radio farda)، روز چهارشنبه 30 فروردین(April.18) در گفتگوئی با رضا قاسمی سفیر ایران در دوران قبل از انقلاب در کویت به بررسی ادعاهای امارات نسبت به جزایر سه گانه ایرانی پرداخت.

رادیو فردا در این باره به نقل از قاسمی نوشت: «جزیره ابوموسی درست در وسط حد فاصل بین ایران و شارجه قرار دارد. این جزیره متعلق بودنش به ایران مسلم است. این جریان هم ثابت شد. ما با مدارک و نقشه هایی که در اختیار داشتیم، حتی نقشه هایی که روس ها داشتند و در اختیار ما گذاشتند، ثابت شد که این سه جزیره متعلق به ایران است.»

وی افزود: «در نهایت چیزی نزدیک به 80 سال بود که سیاست استعماری انگلیس این جزیره را از خاک ما جدا کرده بود و الان از این جدایی چیزی حدود 120 یا 130 سال می گذرد.»

قاسمی تاکید کرد: «این مسئله پیش از این حل شده و یک مسئله کهنه است. دیگر تجدیدش اصلا موردی ندارد. جزیره ابوموسی و دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک متعلق به ایران است و مدارک آن هم موجود است و در زمان خودش هم که کشور ما نیرو در جزایر پیاده کرد و نسبت به مالکیت آنها اعاده حیثیت شد، آن زمان چهار کشور عربی علیه ما به شورای امنیت شکایت کردند.

این چهار کشور عبارت بودند از عراق، یمن جنوبی، لیبی و الجزایر که آنجا در شورای امنیت نماینده ایران با یک گزارش خیلی جامعی حق مالکیت خود را ثابت کرد و در نتیجه شورای امنیت موضوع را از دستور کار خود خارج کرد. این یک قرار بین المللی است که وقتی موضوعی از دستور کار شورای امنیت خارج می شود، دیگر قابل طرح مجدد نیست.

بنابر این اصرار امارات بر این که می گویند این جزایر مال ماست، و ابراز حق و حاکمیت می کنند اشتباه است. چرا که حاکمیت فرع بر مالکیت است. یعنی اگر مالکیتی نباشد، حاکمیتی نخواهد بود. بنابر این اصرارشان آب در هاون کوبیدن است.»

 

One thought on “سیاست استعماری انگلیس، ابوموسی را از خاک ما جدا کرده بود*سند”
  1. تابلویی از استاد کمال الملک با نام:
    دورنمای صفی آباد بهشهر در وبلاگ من
    abedinart.blogfa.com
    لطفا منبع یادتون نره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *