معاون مطبوعاتی:

معضل تکرار محتوا در رسانه‌ها را جدی بگیریم

معاون مطبوعاتی با اشاره به اینکه «تخصصی شدن» رسانه‌ها در موضوع غنای محتوایی، بسیار مهم است، تصریح کرد: امروز باید از مخاطب به رسانه برسیم و معضل تکرار محتوا در رسانه‌ها را جدی بگیریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، محمد خدادی گفت: باید برای ادامه حیات رسانه‌های کشور در سه وجه «اقتصاد، محتوا و هویت» رسانه‌ای بازنگری صورت گیرد که با همت خود صنف قابل حل است.

معاون مطبوعاتی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران، با اشاره به اینکه رسانه‌ها همچنان مانند گذشته اثرگذاری خود را در مباحث داخلی، ملی و بین‌المللی دارند، تصریح کرد: توسعه رسانه‌ای در کشور بر مبنای تأثیرگذاری نبوده و بیشتر به شکل اسمی و شکلی توسعه صورت گرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی، اسم بر محتوا غلبه می‌کند و در نتیجه جایگاه و پایگاه رسانه روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر ضرورت بازنگری سه وجه «اقتصاد رسانه، محتوای رسانه و هویت رسانه» تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد رسانه باید به سمت مدیریت رسانه و رسانه داری حرفه‌ای حرکت کنیم و در این مسیر به شریک‌سازی، مخاطب محوری و اثرگذاری توجه ویژه داشته باشیم.

خدادی درباره هویت حرفه‌ای و صنفی نیز تصریح کرد: در هر صنفی، قواعد خاصی برای ورود و فعالیت در آن صنف وجود دارد اما در حوزه مطبوعات به دلیل کم توجهی صنف به مسائل صنفی خودش، مشکل شبه‌رسانه‌ها و شبه‌خبرنگاران به شکل جدی در فضای رسانه‌ای وجود دارد که به اعتبار رسانه‌ها هم لطمه زده است.

وی در همین زمینه با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات رسانه‌ها، در وهله اول قطعاً توسط خود رسانه‌ها قابل رفع است، به تخصصی شدن فرآیندها در ورود به صنف و اخذ مجوز برای کاهش آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: معتقدم همچنان رسانه‌ها نقش مؤثری در کشور دارند منتها نیازمند روزآمدی و کارآمدی بیشتر هستند، امروز با الگوهای دو دهه قبل، نمی‌توان رسانه‌داری کرد.

خدادی افزود: بخشی از موانع پیش روی رسانه‌ها نیز سخت افزاری است که با همفکری و تعامل با هم می‌توان آنها را از پیش‌رو برداشت.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با ابراز خرسندی از فعالیت خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور، از واگذاری امور صنفی به این خانه‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادکرد و گفت: در دوره جدید نیز این سیاست اصلی را پیگیری و توسعه خواهیم داد، ضمن اینکه نیازمند تعامل عملیاتی و قابل اجرا در محدوده‌های زمانی معین هستیم.

وی اضافه کرد: برای توسعه عملکردی خانه‌های مطبوعات، نیازمند آسیب‌شناسی فعالیت‌ها هستیم تا نقاط قوت را تقویت و برای رفع نقاط ضعف، تلاش کنیم.

در ابتدای این دیدار، مصطفی کوکاکبیان، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خانه مطبوعات گفت: خانه‌های مطبوعات در حال حاضر فراگیرترین و دموکراتیک‌ترین تشکل صنفی در کشور است که در حال حاضر ۵۱۵۰ عضو در استان‌های کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز در خانه‌های مطبوعات عضویت دارند، به حضور سلایق و گرایش‌های متنوع مطبوعاتی در خانه‌های مطبوعات استان‌های کشور اشاره کرد و «تعامل بیشتر در امور، توجه ویژه به اعضا، حضور در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، استفاده از ظرفیت خانه‌های مطبوعات در فرایند برگزاری برنامه‌های مطبوعاتی در استان‌ها و مناطق کشور» را از جمله درخواست‌های خانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *