هراز نیوز :در حالیکه چند روز از حادثه نقص فنی سد راین و بروز سیلاب در پائین دست سد خاتم الانبیاء که 1.7 میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت می گذرد مسئولان دلیل بروز این حادثه را نقص دریچه تحتانی سد عنوان می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، سد خاتم الانبیاء که از سال 85 در بخش راین که از مناطق گردشگری کرمان محسوب می شود با هدف رفع مشکل خشکسالی و جلوگیری از سیلاب در حال ساخت است این روزها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

این سد که قرار بود بهمن ماه سال گذشته افتتاح شود در مرحله تستهای نهایی مردود شد و دلیل این مردودی نیز نقص در دریچه تحتانی سد عنوان شد و به همین دلیل افتتاح سد و آبگیری آن به رفع این نقص مشروط شد اما گویی در این مدت اقدامی برای رفع مشکل سد صورت نگرفته بود.

در نهایت این سد پس از بروز سیلابهای روز 12 فروردین تاب نیاورد و هر چند خود سد آسیب ندید اما دریچه تحتانی سد به دلیل فشار زیاد از جای کنده شد و هزاران مترمکعب آب به یکباره در پائین دست سد رها شد.

مسئولان می گویند که این سیلاب در مسیر رودخانه رها شده اما بخشدار راین از بروز خسارت 1.7 میلیارد ریالی به تاسیسات روستایی و باغهای اطراف رودخانه خبر می دهد بطوریکه حتی چندین پل نیز درصدی تخریب شده اند.

اما اینکه چرا این اتفاق افتاد سوالی است که باید مسئولان سد در این خصوص پاسخگو باشند هر چند که برخی مسئولان سعی کردند با کوچک نشان دادن این سد صورت مسئله را پاک کنند اما سوال اساسی دیگر در این بخش این است که خسارات ناشی از این حادثه را چه ارگانی و شخصی باید جبران کند.

این سد در روز قبل از حادثه تا ظرفیت 20 تا 25 درصد آبگیری شده بود اما به یکباره بارشهای بالا دست سد موجب سیلاب شد و حجم آب افزایش یافت و در واقع حجم ورودی از خروجی بیشتر شد و در نهایت پاشنه آشیل سد چرخید.

روز گذشته معاون عمرانی استاندار کرمان و رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان و مسئولان محلی و همچنین مسئولان جهاد کشاورزی در جلسه ای پس از بازدید از محل حادثه دلایل بروز سیلاب راین را بررسی کردند.

معاون عمرانی استاندار کرمان در این خصوص گفت: علت بروز سانحه پس از کارشناسی نقص فنی دریچه تحتانی سد تشخیص داده شده است.

محمد جواد کامیاب افزود: خود سد هیچ آسیبی ندیده است اما کانال تحتانی آسیب دیده و دچار نقص فنی شده است.

وی افزود: ذخیره پشت سد پس از سیلاب افزایش یافته است اما قبل از سیلاب ظرفیت سد بین 20 تا 25 درصد ظرفیت اسمی بوده است که سیلاب فشار بر دریچه ها را مضاعف کرده است.

وی گفت: 12 اسفند ماه گروهی از کارشناسان از این سد بازدید کردند و اعلام کردند که نباید آبگیری شود اما به دلیل ورود جزئی آب به سد مقداری آب در سد جمع شده بود.

کامیاب گفت: تاکنون کسی مسئولیت آبگیری سد را به عهده نگرفته است.

معاون استاندار کرمان در خصوص جبران خسارات نیز گفت: خساراتی که در چارچوب دستگاههای دولتی روی داده تامین اعتبار می شود اما مزارعی که در مسیر و حریم رودخانه بودند خسارتی دریافت نمی کنند.

ظرفیت نهایی سد راین 1.5 میلیون مترمکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *