سرپرست دانشگاه مازندران گفت : استان مازندران 120 دانشگاه با بيش از 220 هزار دانشجو دارد.
دکتر احمد احمد پور با اشاره به فعاليت پنج دانشگاه دولتي و دو دانشگاه علوم پزشكي افزود: با فعاليت بيش از 43 موسسه غيرانتفاعي، 18 واحد دانشگاه آزاد، 18 مركز دانشگاه پيام نور و 30 مركز دانشگاه علمي كاربردي در سطح استان، جزء پنج استان برتر از نظر تعداد دانشجو در كشور هستيم.
احمدپور با بيان اينكه دانشجويان بدون نيازسنجي و مزيت نسبي استان تحصيل ميكردند، يادآور شد : بر اين اساس طرح آمايش علمي توسط دانشگاه مازندران در استان برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه دانشگاه مازندران داراي حدود 12 هزار نفر دانشجو است كه بيش از 9 هزار نفر آنها در مقطع كارشناسي، بيش از يك هزار و 600 نفر در مقطع كارشناسي ارشد و بيش از 400 نفر در مقطع دكترا تحصيل ميكنند، اظهار داشت: تعداد اعضاي هيئت علمي دانشگاه 229 نفر است كه تعداد 16 نفر استاد، 39 نفر دانشيار، 132 نفر استاديار و 42 نفر مربي هستند.
احمدپور يادآور شد: بيش از 80 رشته كارشناسي در دورههاي روزانه و شبانه، حدود 40 رشته گرايش كارشناسي ارشد و حدود 20 رشته گرايش دكترا در اين دانشگاه دائر است.
وي با اشاره به اينكه دانشگاه مازندران در طول سالهاي گذشته شاهد انتزاعهايي بوده كه تا حدودي جامعيت آن را تحت تأثير خود قرار داده است، افزود: بنابراين ضرورت دارد كه با توجه به سند آمايش آموزش عالي كه اخيرا تدوين شده در چارچوب برنامهها، سياستها و حمايتهاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، توسعه مطلوب و مبتني بر مزيتهاي نسبي استان مازندران را به دست آورد.
احمدپور درباره برنامههاي آتي دانشگاه مازندران اظهار داشت: نقش دانشگاه مازندران در سطح استاني در چارچوب تدوين طرح آمايش آموزش عالي قابل بررسي است و در طول يك سال گذشته، بر اساس سياستهاي وزارت متبوع اين طرح توسط دانشگاه مازندران و مراكز آموزش عالي استان و حمايت استانداري مازندران تدوين و مراحل پاياني خود را طي ميكند.
سرپرست دانشگاه مازندران يادآور شد: اين طرح بر اساس سند چشم انداز توسعه پايدار استان مازندران در افق 1404 و ساير اسناد فرادست و قوانين موجود و دستورات مقام معظم رهبري تهيه و تدوين شده است.
وي در بيان طراحي الگوي سهمي گروههاي عمده تحصيلي هدف و تعيين سهم هر يك از گروهها بر اساس مزيتهاي نسبي مازندران و سند توسعه پايدار استان گفت: گروه علوم پايه وضع موجود 8.74 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 14درصد، گروه فني و مهندسي وضع موجود 31.9 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 29درصد، گروه كشاورزي و منابع طبيعي وضع موجود 6.42 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 22درصد، گروه علوم انساني وضع موجود 45.47 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 20 درصد و گروه هنر وضع موجود 7.47 درصد انشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي 15درصد است.
احمدپور درباره طراحي الگوي سهمي زيرنظامهاي آموزش عالي استان يادآور شد: دانشگاههاي دولتي وضع موجود 89.8 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 21درصد، دانشگاه پيام نور وضع موجود 21.7درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 18درصد، دانشگاه جامع علمي- كاربردي وضع موجود 10.3 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 13درصد، مؤسسات و دانشگاههاي غيرانتفاعي وضع موجود 20.3 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 15درصد، دانشگاه آزاد اسلامي وضع موجود 36.3 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي 29 درصد، آموزشكدههاي فني و حرفهاي وضع موجود 3.8 درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي دو درصد پژوهشكدهها وضع موجود صفر درصد دانشجويان استان، وضع مطلوب يا پيشنهادي يك درصد و ساير دستگاههاي اجرايي وضع موجود صفر درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي يك درصد است.
سرپرست دانشگاه مازندران درباره طراحي الگوي سهمي مقاطع تحصيلي نظام آموزش عالي استان اظهار داشت: در دوره كارداني وضع موجود 28درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي 36درصد است.
وي با اشاره به اينكه در دوره كارشناسي وضع موجود 68 درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي 44درصد است، يادآور شد: در دوره كارشناسي ارشد وضع موجود 2.7درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي 15درصد، در دوره دكتراي حرفهاي وضع موجود يك درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي دو درصد و در دوره دكتراي تخصصي وضع موجود سه دهم درصد دانشجويان استان و وضع مطلوب يا پيشنهادي سه درصد است.