بنر و پوستر تبلیغاتی که در شیراز و مشهد خبرساز شد
فتوشاپ کارهای دردسرساز

یکی از فواید اجرا نشدن قانون کپی‌رایت در ایران این است که خیلی طراحان و گرافیست‌ها وقتی می‌خواهند درباره یک سوژه بنر، پوستر یا هر چیز دیگری طراحی کنند، قبل از شروع کار یک چرخی در گوگل می‌زنند و اگر تصویری پیدا کردند که به درد کارشان می‌خورد، از آن استفاده می‌کنند. این روش که خیلی هم مرسوم است، تا همین چند وقت پیش خیلی خوب جواب می‌داد، چون نه‌تنها تعداد خوره‌های اینترنت کم بود، بلکه شبکه‌های اجتماعی هم با قوت امروز وجود نداشتند که بلافاصله دست طراح را رو کنند، اما الان به هر اندازه که نتیجه کار بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم دست طراح بیشتر رو می‌شود، اما خیلی وقت‌ها ماجرا به آبروریزی برای طراح و متهم‌شدن او به کپی‌کاری ختم نمی‌شود و ابعاد دیگری هم پیدا می‌کند. مثلا همین ماجرایی که بر سر یک بنر شهری در شیراز به راه افتاده و کار را تا اخراج رئیس و بقیه مسئولان روابط عمومی شهرداری شیراز پیش برده است.
موضوع از این قرار بوده که همزمان با رسیدن هفته دفاع مقدس شهرداری شیراز اقدام به نصب بنری در سطح این شهر می‌کند که در آن سه سرباز بر فراز ابرها ایستاده‌اند و در کنار آنها هم بیتی با مضمون شهادت و مقام شهید کار می‌شود. غافل از اینکه تصویر استفاده شده در این بنر به‌عنوان سربازان ایرانی، درواقع از عکس چهار سرباز رژیم صهیونیستی که روی بلندی‌های جولان ایستاده بودند، گرفته شده و طراح فقط به خود زحمت حذف تصویر یکی از سربازان را که زن بوده داده و دورنمای شهر را هم تبدیل به توده‌ای از ابر کرده است. کمی بعد از نصب این بنرها، کاربران شبکه‌های اجتماعی درحالی‌که هر دو تصویر را در کنار هم منتشر می‌کردند، این کار را زیر سوال بردند. با راه افتادن موج انتقادها کم‌کم موضع‌گیری‌های رسمی در این مورد هم شروع شد. با وجود جمع‌آوری این بنرها از سطح شهر شیراز ماجرا فیصله پیدا نکرد و شهرداری شیراز علاوه بر عذرخواهی از مردم اعلام کرد که مسئول روابط عمومی و چند نفر دیگر از مسئولان شهرداری به دلیل این سهل‌انگاری اخراج شده‌اند.
هنوز جنجال بنرهای شیراز نخوابیده بود که پوستری منتشر شد درباره اقدامات آستان قدس رضوی در توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان محروم. کاربران کمین‌کرده شبکه‌های اجتماعی یقه طراح این پوستر را هم گرفتند و اصل تصویر را که یکی از عکس‌های شاتر استاک است، رو کردند. در این پوستر هم طراح کمترین زحمت را برای ایجاد تغییرات داده بود، اما از آنجایی که موضوع به اندازه بنر شهرداری در شیراز آبروریزی نداشت، نه پوسترها حذف شدند و نه توضیحی در این مورد داده شد.
جنجال‌های اینچنینی سابقه طولانی‌تری دارند و در عرصه‌های خیلی بزرگتر هم به راه افتاده‌اند. نمونه اخیرش طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر بود که یک کپی تمام عیار بود. برای اینکه بدانید سطح آبروریزی از این کپی‌کاری چقدر بزرگ است، باید مطلع باشید که برای طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر از مدتی قبل فراخوان داده می‌شود و داوران پوستر برگزیده را با وسواس زیاد انتخاب می‌کنند. از طرفی چون کمی قبل از رونمایی از پوستر جشنواره فیلم فجر، کپی‌بودن پوستر جشنواره موسیقی فجر هم برملا شده بود و کاسه صبر منتقدان در شرف لبریزشدن قرار داشت، حمله‌های زیادی به طراح پوستر و مسئولان جشنواره فیلم فجر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *