عید قربان، عید بزرگ مسلمانان فرارسید و دوباره برخی از سلبریتیها، تفکرات به اصطلاح روشنفکرانهشان را به اشتراک گذاشتند. چند تن از بازیگران کشورمان به بهانه عیدقربان تصاویری ازگوسفندان را منتشر کردند و فلسفه قربانی کردن را زیر سوال بردند. آنها حتی پیشنهاد هم دادند که بهتر است به جای قربانی کردن این حیوانات درخت کاشته شود!عید قربان، عید بزرگ مسلمانان فرارسید و دوباره برخی از سلبریتیها، تفکرات به اصطلاح روشنفکرانهشان را به اشتراک گذاشتند. چند تن از بازیگران کشورمان به بهانه عیدقربان تصاویری از گوسفندان را منتشر کردند و فلسفه قربانی کردن را زیر سوال بردند. آنها حتی پیشنهاد هم دادند که بهتر است به جای قربانی کردن این حیوانات درخت کاشته شود!
پرواضح است که هیچ انسان سالمی نه با کاشت درخت مخالفتی دارد و نه حیوان آزاری را تایید میکند، اما این که برخی چهره ها در روز عید، چنین اظهارات غیرکارشناسانه ای را منتشر میکنند، جای سوال دارد، آن هم در زمانی که بسیاری از سلبریتیهای خارجی مسلمان، این عید را در صفحات شخصی شان تبریک گفتند.
فلسفه قربانی
عید قُربان، عید الأضحیٰ یا عید نحر به روز دهم ماه قمری ذیالحجه میگویند که حضرت ابراهیم(ع) از آزمایش سخت الهی سربلند بیرون آمد و خداوند به پاس این بندگی دستور داد تا گوسفند(قوچ)ی را ذبج کند. (وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ 105 قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ 106 إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِینُ 107 وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ 108 ما ندایش دادیم: ای ابراهیم ، خوابت را به حقیقت پیوستی و ما نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم این آزمایشی آشکارا بود و او را به گوسفندی بزرگ باز خریدیم.خداوند قوچی بزرگ فرستاد تا قربانی کند و سنتی برای آیندگان در مراسم حج و سرزمین منا از خود بگذارد.
قربانی در قرآن
در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ»( مائده: 27). وقتی که (هابیل و قابیل پسران آدم) قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد.
خداوند نیز در آیات قرآن از قربانی کردن (ذبح) به مصادیقی، چون تقوا تعبیر کرده و فرموده است: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛ هرگز [نه]گوشتهاى آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید، ولى [این]تقواى شماست که به او مىرسد. این گونه [خداوند]آنها را براى شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید، و نیکوکاران را مژده ده.» (حج، ۳۷)
نقاشی ابراهیم در یکی از معروف ترین کلیساهای جهان