هراز نیوز :در پنجمین روز از فصل بهار ، تاجیكستان ، سرزمین طبیعت و كوهستان و زادگاه نیاكان فارس زبان ، میزبان محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و پایه گذار جشن جهانی نوروز است.

 سفر محمود احمدی نژاد به دعوت رسمی ‘امامعلی رحمان’ همتای تاجیك خود برای حضور در سومین جشن جهانی نوروز و شركت در پنجمین اجلاس اقتصادی افغانستان انجام می شود.

سخنرانی در سومین جشن جهانی نوروز و افتتاح خانه ایران از مهمترین برنامه‌های رییس جمهوری كشورمان در این سفر است.

نقالی، قرائت شعرهای نوروزی، برپایی سفره بزرگ هفت سین ایرانی، اجرای مراسم سنتی، چوب بازی، موسیقی اقوام ایرانی و اجرای كنسرت موسیقی سنتی از جمله برنامه‌هایی است كه قرار است در آیین افتتاح خانه ایران در تاجیكستان برگزار شود.

تعطیلات جشن نوروز در تاجیكستان پنج روز بوده و آیین‌هایی كه در این كشور به این مناسبت اجرا می شود متاثر از فرهنگ ایران زمین است.

جمهوری اسلامی ایران، تركیه ، تركمنستان، قزاقستان، آلبانی ، قرقیزستان، هند ، افغانستان ، مقدونیه ، آذربایجان و تاجیكستان، نخستین روز فصل بهار را به نام نوروز و عید ملی آغاز سال نو، جشن می گیرند.

نوروز از آیین‌های سنتی مهم در جهان است كه حدود 300 میلیون نفر از چین تا تانزانیا آن را جشن می‌گیرند و این آیین درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

تاجیكستان به عنوان یكی از سرزمین های حوزه نوروز محسوب می شود و بسیاری از مردم این سرزمین با یك بیت از شاعران اسطوره ای ایران سخن خود را آغاز می كنند.

مردم تاجیكستان همانند ایرانیان قرابت نزدیكی با دنیای شعر و شاعری دارند و واقع شدن مقبره رودكی شاعر بزرگ ایرانی در این كشور آنرا به یكی از پایگاه های شعر پارسی تبدیل كرده است.

ایران و تاجیكستان به لحاظ فرهنگی دو سرزمین نزدیك به هم هستند و بسیاری از سنت های اصیل ایرانی همچون جشن نوروز در این كشور با جدیت هرچه بیشتر برگزار می شود.

مردم این سرزمین كه اغلب مسلمان هستند در ایام نوروز مراسم ویژه ای را برگزار می كنند كه از جمله آن می توان به آیین ‘ حوت و بلبل خوانی ‘ اشاره كرد كه بر گرفته از طبع شاعرانه مردم تاجیكستان است.

احمدی نژاد پیش از این شهریور ماه سال 90 به تاجیكستان سفر و طی آن نیروگاه ‘ سنگ توده 2 ‘ را به عنوان یكی از پروژه های ساخته شده توسط متخصصین ایرانی در تاجیكستان افتتاح كرده بود.ایرنا

One thought on “سومین جشن جهانی نوروز با حضور احمدی نژاد در تاجیکستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *