‍ ‍ ‍ فرزاد اصالت کارشناس آموزش ترویج اداره حفاظت محیط زیست آمل از اثرات ‍‍ آتش زدن کاه و کلش میگوید ؛

متاسفانه در چند سال اخیر کشاورزان پس از برداشت شالی برای اینکه زمین زراعی را جهت کشت دوم آماده نمایند، اقدام به آتش زدن کاه و کلش نموده که این عملشان علاوه بر مضراتی که بر از بین بردن میکروارگانیسم های زنده موجوددرخاک واز بین بردن زیستمندان موجود در خاک همچنین موجب فرسایش و فقر غذایی خاک میگردد. راهکار آن جمع آوری و بسته بندی جهت استفاده دام و یا در صورت پخش کردن آن در اطراف خاک در بلند مدت بعنوان کودطبیعی و آلی میتوان استفاده نمود و همچنین در جذب رطوبت خاک موثر است .
مضرات در هوا: اثرات منفی مواد دودزا علاوه بر برهم زدن اعصاب و آرامش انسانها، بیماریهای حاد تنفسی از جمله سرطان ریه و خون رابوجود می اورد بطور مثال هر ۱۰ گرم کاه و کلش در اثر سوختن ۲۵ لیتر مونوکسید کربن و دی اکسید کربن تولید مینماید . اکثر کشاورزان موقع تاریکی هوا اقدام به آتش زدن مینمایندکه بخاطر مشکلات بصری از جمله تاری دید ، سوزش چشم، بسیاری از تصادفات جاده ای حتی منجر به فوت گزارش شده است . کربنها عامل اصلی تغییرات فصول و آب و هوا در دنیا هستند همچنین موجب انتشار گازهای گلخانه ای در جو . گرمایش زمین و خشکسالی میگردند و افزایش حفره لایه ازون در نتیجه انتقال اشعه ماورای بنفش خورشید به سطح زمین و در نتیجه ایجاد سرطان پوست میگردد . مازندران به لحاظ سلسله جبال البرز کربنها به راحتی نمیتوانند خارج شوند و ۷۰ درصد آن توسط دود اتومبیلها و مابقی از طریق سوزاندن کاه و کلشها و دود کارخانجات و غیره بصورت بارش باران اسیدی به آبهای سطحی و زیر سطحی نفوذ نموده میتواند آنرا آلوده سازند.
طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوبه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی ، بر افروختن آتش در زمان برداشت شالی جرم و مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس و جریمه نقدی را درپی خواهد داشت .
پس طبق اصل پنچاهم قانون اساسی ، حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و ما امانتدار نسلهای آینده نیز میباشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *