گفتگو با علی شاکری نابغه آملی تولید و فروش لوازم خانگی

علی شاکری،مدیرعامل شرکت یوشیتا بصورت تخصصی کار تولید و توزیع لوازم خانگی در کشوررا انجام می دهد مدیر موفقی که اتفاقا آملی است .

آقای شاکری قدری از خودتان بگویید

من متولد 58 هستم و دو دختر دارم و 20 سال است که در این صنف مشغول به کار و فعالیتم فارغ التحصیل رشته پتروشیمی از دانشگاه تبریز هستم، در سال 77 وارد بازارکار شدم، به رشته تحصیلی ام بسیار علاقمند بودم ولی از سال دوم دانشگاه وارد بازار کار شدم، 22 آبان ماه اولین روز کاری من در این حرفه بود این کار را با همراهی دایی ام آقای سلحشور و بر خلاف میل خانواده شروع کردم.

پدرم در این حرفه فعالیت داشت و کارم را به موازات کار پدرم شروع کردم.

*چه شد که وارد فضای تولید و فروش شدید؟

در ذهنم همیشه دنبال این کار بودم ما در ایران بازرگانان زیادی داریم که علاقمند به کار در حوزه تولید هستند اما ترجیح می دهند در همان حیطه خودشان کار کنند.

با اینکه شرکتهای رقیب در منطقه زیاد شده ولی ما خیلی زود به یک شرکت قدرتمند در حوزه ی پخش نزدیک شدیم و در آن سالهای ابتدایی توجه بسیاری از شرکتهای تولیدی جذب ما شد که بتوانیم با آنها همکاری کنیم و کالای آنها را توزیع کنیم، از سال 80 مجموعه را گسترش دادیم و الان بالغ بر 200 نفر در این مجموعه همکاری دارند.

در حالیکه کار پخش کالاهای مشهد و گلستان و سایر استانها در منطقه را خودمان انجام می دهیم و نبود یک مجموعه تولیدی در منطقه احساس می شد، در سال 89 با یک کمپانی ترک قرار داد همکاری منعقد کردیم، متوجه شدیم که در ایران قیمت این کالاها رقابتی نیست و باید کاری کنیم تا کیفیت کالاها را بالا ببریم تا بتوانیم با نمونه ی این کالاها با برندهای سامسونگ و ال جی رقابت کنیم مذاکرات زیادی را در این رابطه انجام دادیم و تصمیم گرفتیم تا یک سری تاسیسات در این منطقه ایجاد کنیم و تولید را از ترکیه به ایران منتقل کنیم تا جدا از تعرفه های گمرکی کالا وارد فضای رقابتی شود جایی برای تاسیسات در اطراف شهرک صنعتی در نظر گرفتیم و زمانی که همه ی اینها انجام شد برخوردیم به تحریم ها در زمان احمدی نژاد، ترکیه هم از جمله کشورهایی بود که گفت ما صنعت خود را وارد ایران نمی کنیم . ما ماندیم و مجموعه ای که ساختیم از تولید هم در آن زمان سررشته نداشتیم و یک سال مجموعه را با روال قبلی ادامه دادیم و بعد از یک سال هدفی را برای مجموعه مشخص کردیم و در سال 93کار تولید اجاق گاز خانگی را شروع کردیم و در مرحله بعد کار تولید یخچال را شروع کردیم و برای همه ی این کارها با برندهای تولیدی در کشورهای مختلف مشورت و مذاکراتی داشتیم و از ظرفیتهای تولید برندهای تولیدی در کشور استفاده کردیم تا به این مرحله مهم رسیدیم که کالای ما الان در ردیف برندهای خوب در کشور قرار گرفته است.

*به نظر می رسد کشور ترکیه در این امر از ما جلوتراست دلیلش  چیست؟

بحث کمی سیاسی می شود اساسا اگر درهای کشوری بسته باشد تکنولوژی وارد آن کشور نمی شود و به دلیل اینکه تکنولوژی عرضه شده در جهان وارد کشور ما نمی شود و دلیل دوم اینکه ما هدف و راهمان را گم کرده ایم و و هدف مشخصی نداریم و نمی دانیم چه کسی چه استعدادی در چه بخشی دارد از کشورهای دیگر عقب تر هستیم، ترکیه هم هدف مشخصی در این مسیر دارد و هم درهای کشورش به روی تکنولوژی باز است موفق تر خواهد بود قطعا ما اگر بتوانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم هم باعث رفاه عمومی شده و هم ارز و پول وارد کشور شده هم کیفیت داخلی بالا می رود.

از طرفی ناامنی اقتصادی و ارزی در کشور ما وجود دارد و قیمت کالاها در دو ماه اخیر دوبرابر شده چرا باید آنقدر ناامنی ارزی در کشور وجود داشته باشد تا سرمایه گذار از کشور خارج شود .

*قدری درباره تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی بگویید

غرفه امسال ما در نمایشگاه تهران یکی از زیباترین غرفه ها بود و خاطره ای جالب برایتان بگویم آقای نعمت زاده ( وزیر ) وقتی وارد نمایشگاه شدند از غرفه ما رد شدند و اصلا بازدید نکردند دلیل را از یکی از دوستان همراه ایشان پرسیدم؛ ایشان گفتند که آقای نعمت زاده فکرکردند این یک برند خارجی است و برای همین امر وارد غرفه نشدند و رفتند و آقای نعمت زاده تا وارد غرفه ما شدند با لحن کنایه آمیزی  گفتند برند شما خارجی است(با لبخند)؛ گفتم آقای وزیر بد نیست مطالعه تاریخی خود را بیشتر کنید چون یوشیتا یک کلمه اصیل فارسی است و نام بزرگترین فرمانده سپاه ساسانی است، به معنای نیروی جوانی است.

البته خوشحال هم شدم چون جنبه مثبت قضیه را در نظر گرفتم زیرا این نشان میداد که محصولات ما به کیفیت محصولات خارجی نزدیک بود.

*این تصویری که پشت سر شماست مربوط به همین ماجراست ؟

بله

*شعار سال چقدر می تواند به برندهای ایرانی کمک کند ؟  مسئولین باید برای تحقق آن چه کنند؟

شعار خیلی خوبی است و در بخشی از صنعت ما نهادینه شده و کمک کرده در صنعت غذایی ما در این منطقه از کیفیت بالایی برخورداریم مثل کاله که در دنیا حرفی برای گفتن دارد در مورد یک ماده غذایی که با برندهای خارجی رقابت دارد مسلما یک ایرانی از برند کاله حمایت می کند ولی در مورد صنعت خودرو چنین نیست فاصله زیادی اینجا وجود دارد و فرد برای امنیت جانی خود قطعا کالای خارجی را انتخاب می کند در صنعت لوازم خانگی در ایران پیشرفتهای خوبی داشتیم و مدیریت شده است اما ضعف هایی هم در این صنعت وجود دارد البته در کشورمان یک سری قوانین دست و پا گیری داریم که تولیدکننده مجبور است در چند جبهه بجنگد هم باید بتواند بفروشد و هم به کیفیت  و ارتقای کیفیت باید فکر کند باید در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی فرهنگ سازی کنیم تا مصرف کننده ایرانی قانع شود تا از کالای داخلی حمایت کند مانند فرهنگ سازی در استفاده از کمربند ایمنی خودروها.برای مثال همه ما می دانیم که در صنعت گوشی های همراه اپل برترین برند است ولی در کشور ژاپن به دست همه افراد کشور گوشی سونی دیده می شود زیرا در این کشور در این زمینه فرهنگ سازی شده است.

و همینطور باید کیفیت کالای ما هم به گونه ای باشد که مشتری کالای ایرانی را انتخاب کند. گفتگو : روزبه نصیری

 

 

 

 

3 thoughts on “گفتگو با علی شاکری نابغه آملی تولید و فروش لوازم خانگی”
  1. سلام خدا قوت کاش به اندازه ی یک مانیتور از کالای ایرانی حمایت میکردید ببخشید فارسی میشه نمایشگر

  2. خوشحالیم که جوان آملی کار آفرینی را در شهر خویش داریم که نگران تولید کشور است و به جای پر داختن به حاشیه ها به فکر ایجاد اشتغال و افزایش تولید و پر داختن به رشد و توسعه اقتصادی در شهر و کشور است و چون آن سر دار مشهور ساسانی برای نجات ایران و ایرانی تلاش می کند ؛من MISSON و ماموریت شرکت نستله را برای رساله دکتری مطالعه می کردم دیدم این شرکت خارجی -ایرانی ؛شعارش ایجاد اشتغال برای جوانان است واینک می بینم این جوان کار آفرین آملی دق دقه تولیدملی دارد و با اقتدار تمام بدان می پر دازد چه می داند برای نجات کشور در جبهه اقتصاد سه راه بشتر مو جود نیست ؛تولید و تو لید و تولید و هر که به این سه نپر دازد نه آبادانی ایران می اندیشد و نه به نجات ملی .
    البته خانواده بزرگوار جناب مهندس “علی شاکری” از دیر باز BISINSS؛ بیزینس می کر ده اند و در آمل و منطقه لیتکوه از انسانهای تاثیر گذار بوده و مورد تکریم مردمان نیک اندیش بوده اند ما به سهم خویش به این جوان عزیز و فر هیخته تبریک و تهنیت بسیار داریم و از خدا خواهان استمرار این مشی سازندگی و علوّ همت برای همگان داریم .بالله تو فیق آمل-صلواتی

  3. 1. شما در انتظار تایید است.
    عباسعلی صلواتی
    ۰۷/۰۵/۱۳۹۷ در ۰۹:۰۰
    خوشحالیم که جوان آملی؛ کارآفرینی را در شهر خویش داریم که نگران تولید کشور است و به جای پر داختن به حاشیه ها وزرق وبرق های مردم فریبانه ؛به فکر ایجاد اشتغال و افزایش تولید و پر داختن به رشد و توسعه اقتصادی در شهر و کشور است و چون آن سر دار مشهور ساسانی برای نجات ایران و ایرانی تلاش می کند من “میژن”و ماموریت شرکت نستله رابرای رساله دکتری مطاله می کردم این شرکت خارجی –ایرانی ؛شعارش به جای پرداختن صِرف به سود و صورتهای مالی ؛ایجاد اشتغال برای جوانان و حفظ محیط زیست برای همه نسل هاست .
    اینک می بینم این جوان کار آفرین آملی دغدغه ؛تولیدملی دارد و با اقتدار تمام بدان می پر دازد چه می داند برای نجات کشور در جبهه اقتصاد سه راه بیشتر مو جود نیست !تولید و تو لید و تولید و هر که به این سه نپر دازد نه به آبادانی ایران می اندیشد و نه به نجات ملی البته خانواده بزرگوار جناب مهندس “علی شاکری” از دیر باز”بیزینس”می کرده اند واهل تجارت و کسب و کار و در آمل و منطقه لیتکوه از انسانهای تاثیر گذار بوده و مورد تکریم مردمان نیک اندیش بوده اند.
    ما به سهم خویش به این جوان عزیز و فر هیخته تبریک و تهنّیت بسیار داریم و از خدا خواهان استمرار این مشی سازندگی و علوّ همت برای همگان و تحصیل پول و ثروت برای همه ایرانیان داریم تا شاید ایرانیان هم در عرصه اقتصاد به عنوان ثروتمند ترین انسانهاچون “وارن بافت “که به عنوان اثروتمندترین مر د جهان در سال (2008)؛ظاهر شدندو چند باررتبه ممتازی در ایجاد ثروت رااز”بیل گیتس” مدیر عامل گوکل گرفتند .
    مهندس “علی شاکری “ما و همه جوانان برومند در چنین جایگاهی قرار گیرند و در صلح و دوستی و معنویت و اخلاقیات و ثروت وهمگرایی نیز هم .
    .بالله تو فیق آمل-صلواتی
    پاسخ
    ارسال یک نظر
    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *