غلط اضافی

چند وقتی است که مطالبی با عنوان «غلط اضافی» در پایگاه خبری هرازنیوز منتشر می شود، انتشار این مطالب بازتاب های ضد و نقیضی به همراه داشته است .

برخی از نگاه هنجاری، انتخاب این سرخط را توهین و دون شان رسانه دانسته اند و شروع به نصحیت کرده اند، عده ای دیگر آنرا تابو شکنی و تحرکی برای مبارزه با ساختار های ناهنجار و بی قاعده و مخل قانون ارزیابی کرده اند .

در لغت‌نامه دهخدا واژه غلط کردن؛ خطا کردن . به خطا رفتن . اشتباه کردن . نادرست گفتن و کردن معنا شده است

در آن میان که همی بوسه دادمش بر لب

هزاربار غلط کردم از میانه شمار.

مسعودسعد.

گفت : حق تعالی در کتاب مجید از قطع رحم نهی کرده است … و آنچه تو گفتی مناقض آن است ، گفتم غلط کردی که موافق قرآن است . (گلستان سعدی ). خداوندان کرمند گفت غلط کردی که بندگان دینارو درمند. (گلستان سعدی ).

از آن ره به جایی نیاورده اند

که اول قدم پی غلط کرده اند.

سعدی (بوستان ).

مژه ٔ سیاهت ار کرد به خون ما اشارت

ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا.

حافظ.

شیوه ٔ چشمت فریب جنگ داشت

ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم .

حافظ.

البته به  اشعار زیادی از سایر بزرگان ادبیات  چون مولانا و ناصر خسرو و… می توان استناد کرد که واژه غلط استفاده شده است و قبحی از به کار گیری آن مشاهده نمی شود .

اما هدف هراز نیوز از انتشار سلسله مطالبی با عنوان «غلط اضافه»  چیست ؟

شما در تمامی امتحان های دنیایی اجازه دارید تا تعداد مشخصی غلط یا اشتباه داشته باشید به نظر بیاورید از امتحانات مختلف چون املا و ریاضی و … گرفته تا آزمون کنکور و گواهی نامه رانندگی شرط قبولی این است که تعداد غلط های شما از تعدادی مشخص بیشتر نشود .
مثلا در امتحان آیین نامه رانندگی بیش از چند غلط موجب مردودی و نیازمند امتحان مجدد است، اگر فرد 3 تا غلط داشته باشد در امتحان پذیرفته خواهد شد اما اگر تعداد غلط ها به 4 برسد دیگر مردود خواهد شد .

شما به این غلط چه خواهی گفت ؟

غلطی که موجب مردودی یک فرد می شود ما اسم آنرا « غلط اضافی » گذاشته ایم.

غلطی که بروز آن برای افراد در جامعه نه تنها موجب مردودی شان در ایفای نقش های اجتماعی شان خواهد شد بلکه ضربات جبران ناپذیری به هنجارهای اجتماعی و حقوق شهروندی وارد می کند .

سعی کنیم  غلط اضافه نکنیم و جلو غلط های اضافه نزدیکانمان را هم بگیریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *