عشق سالم یا ناسالم بین والدین و کودکان

 

دکتر شرمین روبن زاده

هراز نیوز :   یکی از عوامل تأثیر گذار در داستان انسانی، فرهنگ جامعه است. چراکه هر فرهنگ ارزش­ها، باورها و روایت­های خود را می ­طلبد. خانواده نقش مهمی در این فرهنگ سازی دارد. چراکه نوجوانان دیگران مهم زندگی ­اش را درونی ­سازی می­کند؛ گویی قسمتی از وجود او هستند و می آموزد بر طبق اموزه های آنان زندگی کند.

سازه­ه ای درونی نوجوان در طی زندگی در اثر  نوع ارتباط با والدین و  تعاملات اجتماعی تکامل می ­یابد. به اعتقاد سالیوان ،روانشناس معروف نحوه شکل گیری مناسب و تکامل یافته هویت در هیچ حالتی به جز روابط بین فردی قابل تصور نیست. یکی از ساده ترین و در عین حال پر محتواترین واقعیت های زندگی انسان نوع بودن نوجوان با والدین خود است .

بر اساس نظریه رشد فروید دختران در طی رشد عقده الکترا و پسران عقده ادیپ را تجربه می­کنند. الکترا به معنای علاقه مند شدن دختر به پدر خود است و ادیپ برعکس آن. اینکه  چگونه این مراحل در کودکی  گذر شود  تاثیر فراوانی در اینده او دارد. رابطه پسر با مادر خود چگونه است؟ رابطه دختر با پدر چگونه است؟به کدام یک از والدینش نزدیک­تر است؟ از کدام یک دور تر است؟ و چرا؟گاه در خانواده ائتلاف های ناسالم شکل می گیرد. مادر که رابطه زوجی مناسب با پدر ندارد، پسر را جایگزین همسر خود می کند.

همه ارزوهایش را بر دوش ناتوان کودکش می ریزد و اینگونه داستان عشقی پرتوقع و نابجا براه می افتد. رابطه ای که کودک را از زندگی واقعی دور می کند و در آینده مشارکت های  نقش همسریش را زیر سوال خواهد برد. در جامعه امروز شاهد اختلافات بسیاری از این قبیل هستم… پسرانی دلزده از نقش همسری..

چراکه سال ها این نقش را در جایی نامناسب بازی کرده اند. دختران هم گاه بیش از اندازه مونس پدران خود می شنود. گوش شنوا برای پدران و ائتلاف مخربی که فرصت همانندسازی با مادر و زن بودنشان را می گیرد. چراکه بدلیل عشق کودکانه به پدر و دعوا مادر و پدر گمان می کند باید از مادر دور شود تا پدر او را دوست داشته باشد. فضایی که روان کودک را پر از تنش می کند مادر یا پدر؟! زنانگی همانند سازی با مادر است یا آرزوهای پدر از زنانگی؟ مادر را انتخاب کند یا پدر را؟!

بنابراین یکی از فعالیت های اساسی در هر خانه شکستن این ائتلاف های ناسالم و رها کردن دختران و پسران از نقش­هایی است که والدین به آنان داده ­اند و  رها شدن کودک از ائتلاف ها احتمالی با والدین خود تا کودک بتواند بدون توقع اضافی رشد روانی جنسی خود را کند. رشدی مبتنی از تلفیق  مادر و پدر و بی یار کشی…

دکتر شرمین روبن زاده
دکتر شرمین روبن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *