هراز نیوز :رئيس جمهور که براي پاسخگويي به سوال 79 نماينده مجلس شوراي اسلامي در صحن علني حضور يافته بود با تبريک پيشاپيش عيد نوروز به نمايندگان مجلس و ملت ايران گفت: سوال طبق قانون اساسي حق مجلس است، وزرا و رئيس جمهور هم بايد پاسخ دهند؛ بنابراين اتفاق خاصي نيفتاده است .

 

به گزارش واحد مرکزي خبر ، آقاي احمدي نژاد با تشکر از نمايندگان سوال کننده، در پاسخ به سوال نخست درباره ندادن تسهيلات به متروي تهران گفت : امکان اختصاص بودجه از محل حساب ذخيره ارزي عملا وجود نداشته اما دولت در سه سال اخير 8 هزار و 730 ميليارد تومان بابت عوارض به شهرداريها و 3 هزار و 110 ميليارد تومان به متروي کلانشهرها کمک کرده است.

وي اضافه کرد: غير از تهران 6 ميليارد دلار فاينانس به کلانشهرهاي ديگر داده ايم که همه را دولت با 50 درصد بازپرداخت تضمين کرده است.

رئيس جمهور ادامه داد: بيش از 3 هزار ميليارد دلار مجوز فاينانس داده ايم و يک ميليارد دلار هم در حال نهايي شدن است که 50 درصد آن را دولت مي دهد و همه را تضمين کرده است.

آقاي احمدي نژاد گفت: مجوز هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت رابراي مترو داده ايم و 250 ميليارد تومان هم براي يارانه بليت مترو اختصاص يافته که حدود 8 برابر دولت هاي قبلي است.

رئيس جمهور افزود: بدهي هاي کلان شهرداري تهران به بانک ها بارها و بارها با کمک دولت امهال شد و همين حالا حدود 800 ميليارد تومان از بانک هاي داخلي براي متروي تهران فاينانس داده ايم.

آقاي احمدي نژاد گفت: براساس بند 22 لايحه بودجه امسال نيز دو ميليارد دلار اختصاص داده ايم که هنوز از آن استفاده نکرده اند.

رئيس جمهور درباره يکي ديگر از سوالات 79 نماينده مبني بر ايجاد نکردن اشتغال اعلام شده گفت: بر اساس گزارش رسمي سال 89 بانک مرکزي، رشد اقتصادي ما 6 و 1 دهم درصد است و مرکز آمار نيز رقم 7 و 3 دهم درصد را اعلام مي کند و با اين آمار حتما مي شود يک ميليون و 600 هزار شغل ايجادکرد و اگر همه کمک کنند، بيش از اينها نيز محقق خواهد شد.

وي درباره روند هدفمندي يارانه ها و انتقاد سوال کنندگان از تخصيص نيافتن کمک به بنگاههاي توليدي گفت: بيشترين کمک را به بنگاهها کرده ايم ضمن اينکه دوست و دشمن اذعان دارند که هدفمندي به نحو خوبي اجرا شده است .

آقاي احمدي نژاد درباره سوال تعدادي از نمايندگان در زمينه عکس العمل رئيس جمهور در قبال موضوع وزير اطلاعات در بهار امسال گفت: در آن دوران نيز هيچگاه حتي يک روز کار را تعطيل نکردم و در زندگي هميشه سعي کرده ام با عمل ، بيان درست، ادبيات صحيح و منطقي از ولايت دفاع کنم و نشان دهم که نظام ولايت؛ نظام عدالت، پيشرفت ، کار، تلاش و همبستگي است.

رئيس جمهور مواضعش را درباره جايگاه مجلس ، نشانه وجود آزادي بيان در کشور دانست و گفت: من با استدلال، نظري را اعلام کردم و شما هم با استدلال جواب بدهيد چرا که فضاي کشور فضاي دوستانه و همکاري است.

 

آقاي احمدي نژاد در ادامه با رد موضوع تاخير و تعلل دولت در تشکيل وزارت ورزش و جوانان گفت: به هر وظيفه قانوني که بر عهده دولت گذاشته شده است عمل کرده ايم ضمن اينکه مجلس محل مشخصي براي تامين هزينه هاي اين وزارتخانه در نظر نگرفته و آن را به صرفه جويي در هزينه هاي جاري موکول کرده بود.

وي درباره ابهامات مطرح شده در سوال 79 نماينده در زمينه بودجه هزار و پانصد ميليارد توماني فرهنگي نيز گفت: هر قدر درآمدها محقق شده ، بودجه فرهنگي نيز تخصيص داده شده است .

اقاي احمدي نژاد افزود: مجلس مصوب کرد که بودجه هاي فرهنگي در اختيار سازمان تبليغات، حوزه هاي علميه، صدا و سيما ، وزارت ارشاد، شوراي مرکزي ائمه جمعه و در اختيار استانها باشد و طبعا شوراي برنامه ريزي استان ها بر هزينه کردن آن نظارت داشته است .

رئيس جمهور افزود: دولت جهات کلي را مشخص کرده از جمله اينکه اين بودجه در زمينه فرهنگ انقلاب، فرهنگ ديني، ارزش ها، همبستگي ، خانواده ، زن ، کرامت، و عدالت هزينه شود و بقيه دست شماست.

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره نحوه عزل وزير خارجه تاکيد کرد: براساس اصل 136 عزل و نصب از اختيارات رئيس جمهور است و ما خواستيم وزارت خارجه تغييراتي کند و نوسازي شود.

وي درباره سوال ديگر تعدادي از نمايندگان در زمينه مواضع رئيس جمهور در قبال طرح عفاف و حجاب گفت:‌ ما معتقديم اين ملت، با فرهنگ ترين و متمدن ترين ملت هاست و همه ارزشها ، اصول و دين را همين ملت حفظ کرده است، ضمن اينکه در برخوردهاي فرهنگي بايد با انعطاف عمل کرد.

آقاي احمدي نژاد تصريح کرد: ما مي گوييم بايد با مردم خوب برخورد کرد البته اگر کسي به شکل سازمان يافته و با برنامه بخواهد تخريب کند و به فرهنگ عمومي آسيب بزند تکليفش مشخص است و قوه قضائيه و دستگاههاي ديگر بايد به وظايف خود در اين زمينه عمل کنند.

رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگر تعدادي از نمايندگان در زمينه “مکتب ايراني” نيز گفت: ملت ايران عاشق اميرالمومنين و اهل عاشورا و نيمه شعبان است و اخلاق و سياست و عشق و عقل و محبت و عدالت و شجاعت و عزت را باهم دارد، زيرا ملت ايران ملتي حقيقت طلب است و هزاران صفت خوب را با هم دارد. بنابراين معلوم است که اين ملت با بقيه فرق دارد.

وي خاطرنشان کرد: مفهوم ايران يک جغرافيا، نژاد و قوم نيست، بلکه ايران يک فرهنگ و گلستاني از اقوام مختلف است و صدها ميليون انسان متعلق به اين فرهنگ هستند و به آن عشق مي ورزند، افتخار مي کنند و در واقع کلمه ايران يعني شيعه علوي و اسلام ناب محمدي(ص).

آقاي احمدي نژاد درباره خودداري دولت از اجراي برخي قوانين گفت: ما حتي ضعيف ترين قانون ها را به خوبي اجرا کرديم و تنها دولتي هستيم که گفتيم نمايندگان همه قوا به دولت بيايند تا با مشورت و همکاري کارها را به پيش ببريم.

رئيس جمهور در پايان پاسخ به سوالات تعدادي از نمايندگان گفت: بيشتر سوالات يا درباره اختيارات يا درباره اظهارنظر رئيس جمهور بود و ارتباطي به عملکرد رئيس جمهور نداشت.

وي گفت: خدا را سپاس مي گوييم که چند نهاد ناظر بر دولت هستند اعم از مجلس، قوه قضائيه، ديوان محاسبات، ديوان عدالت اداري، بازرسي کل، کميسيون اصل 90 و خدا را شکر مي کنيم که تاکنون يک مورد تخلف مهم از دولت اثبات نشده است.

رئيس جمهور با اشاره به تلاش مستمر مجلس براي ايفاي وظيفه نظارتي افزود: ما بايد با هم کشور را اداره کنيم، اين مسئوليت هايي که در اختيار ماست همه فرصت خدمت است که به سرعت مي گذرد، بنابراين بايد براساس فرمايش رهبر معظم انقلاب با همدلي و همراهي کارها را به پيش ببريم.

بعد از سخنان رئيس جمهور، رئيس مجلس از سوال کنندگان و نيز پاسخ رئيس جمهور تشکر کرد.

پس از پايان سخنان رئيس جمهور و خروج وي از مجلس، تعدادي از نمايندگان تذکراتي در زمينه پاسخهاي رئيس جمهور مطرح کردند که اقاي لاريجاني با اشاره به برخي انتقادات گفت :

طبيعي است که برخي نمايندگان به مطالب رئيس جمهور انتقاداتي داشته باشند اما در مجموع سوال نمايندگان و پاسخهاي رئيس جمهور براساس قانون به خوبي انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *