فاطـمیه خط قرمزتشیع
هراز نیوز : اول اینکه اقامه شعائر فاطمی مصداق تعظیم شعائر الهی است که به تعبیر قرآن حکایت از تقوای قلب دارد،
(وَ مَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ الله فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب). این حکایت از تقوای قلب کسانی دارد که شعائر الهی را بزرگ میدارند. ما معتقدیم تولی و تبری از واجبات اعتقادی ماست، پس اقامه شعائر فاطمی هم مثل اقامه شعائر بقیه اهلبیت علیهمالسلام است. همان استدلالهایی که برای اقامه شعائر حسینی داریم برای شعائر فاطمی هم داریم.
امام باقر (ع) فرمود: (إن فضل أوَّلنا یلحق بفضل آخرنا، و فضل آخرنا یلحق بفضل أوَّلنا) یعنی آنچه در مورد (اولین ما) از اهلبیت (ع) صادق است برای (آخرین ما) نیز صادق است.
در زیارت جامعه میخوانیم (تَوَلَّیْتُ آخِرَکُمْ بِمَا تَوَلَّیْتُ بِهِ أَوَّلَکُمْ)
یعنی آن تولایی که نسبت به اولین اهلبیت (ع) که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، داریم نسبت به آخرین اهلبیت (ع) یعنی امام زمان (عج) نیز داریم. مقام معظم رهبری میفرمایند: اهلبیت (ع) را ۱۴ فرد نبینید، این یک انسان ۲۵۰ ساله است. این ۱۴ نفر یک حقیقتاند و (کلهم نور واحد) هستند.
البته تصریحاتی در مورد بعضی از ائمه (ع) داریم و این به خاطر جلوه خاصی است که در یک بحران و یا اتفاقی خاص رخ داده است. پس ما میتوانیم نتیجه بگیریم که شعائر حسینی فرقی با شعائر فاطمی یا حسنی ندارد. منتهی به خاطر یک ویژگی خاصی که در دوره امام حسین (ع) بروز کرده، تصریحاتی وجود دارد.
همانطور که به شعائر حسینی پرداخته میشود باید به شعائر سایر ائمه (ع) و به طور خاص شعائر فاطمی پرداخته شود. این حرف را با استفاده از فرمایش بزرگان میگویم. علامه امینی با یکی از بزرگان اهل سنت مناظرهای داشتند، از ایشان سوال میشود شما را چه شده که برای محرم دو ماه عزاداری و گریه میکنید؟ مرحوم علامه امینی فرموده بودند: (کلاهی که فاطمیه به سر ما رفت در محرم نخواهد رفت. لذا ما اگر فاطمیه را مثل عاشورا زنده نگه داشته بودیم، عاشورا پدید نمیآمد)
علامه امینی در الغدیر میفرمایند:
(من دوست داشتم سالها از خدا عمر میگرفتم و فقط برای غربت امیرالمؤمنین (ع) گریه میکردم) میخواهم بگویم اگر ما چهل روز برای غدیر جشن میگرفتیم، فاطمیه درست نمیشد. یعنی عدم شناخت غدیر باعث ایجاد فاطمیه شد و بزرگ نشدن فاطمیه منجر به رخ دادن واقعه عاشورا شد.
بعد از عاشورا دشمن در شهادت هر یک از اهلبیت (ع) سیاسی کاری میکرد، مثلا برای حفظ ظاهر در تشییع جنازه آن حضرات شرکت میکرد. به عنوان مثال هشامبنعبدالملک مروان در تشییع جنازه امام باقر (ع) و یا منصور دوانیقی در تشییع جنازه امام صادق (ع) و… شرکت کردند.
امروز تکفیریها با عَلَم (نحن ابناء یزید) برخاستهاند، لذا باطل از روزی که شروع شده است پیروان خود را دارد.
مامعتقدیم شعائر فاطمی طبق روایات بالاتر از شعائر حسینی است. امام صادق (ع) فرمود: (لا یوم کیوم محنتنا بکربلا) هیچ روزی برای ما اهلبیت مثل روز محنت ما در کربلا نیست. اما حضرت در ادامه میفرمایند: (وَ إحراقُالنّارِ عَلَی بابِ أمیرِ المُؤمِنینَ وَ الحَسَن وَ الحُسَینِ وَ فَاطِمه وَ … مُحسَنٍ بَالرّفسَه أعظمَ وَ أَدهَی، اما اتفاقی که برای مادر ما افتاد هم سختتر است و هم بزرگتر بود. ما در زیارت عاشورا میگوییم (مُصِیبَه مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ…)،
لذا این نشان میدهد که شعائر فاطمی بسیار بااهمیت است و سیره بزرگان ما نیز همین بوده است.
اما آنچه که باید هدف از شعائر فاطمی باشد این است که در راس آنها احقاق حق و ابطال باطل است. ما میخواهیم بگوییم انسان نمیتواند بین حق و باطل موضعی نداشته باشد. ما میخواهیم استمرار درگیری حق و باطل را نشان دهیم. امروز تکفیریها با عَلَم (نحن ابناء یزید) برخاستهاند، لذا باطل از روزی که شروع شده است پیروان خود را دارد. کشورهای غربی در حمایت از این گروهها در واقع از تفکر یزید حمایت میکنند. ما میخواهیم بگوییم که ریشه درگیری حق و باطل در مدینه است.
عمار نقل میکند که دیدم امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین شمشیر میزند
ناگهان دست از شمشیر زدن کشید و سر بلند کرد و فرمود:
(آه آه شوقاً الی رویتهم)
سوال کردم: یا علی!
آرزوی دیدن چه کسی را داری؟
فرمود:
(آن کسانیکه آخرالزمان میآیند و در ثواب شمشیر زدن ما شریک هستند) یعنی کسانیکه حق را انتخاب میکنند. ما با احیای شعائر فاطمی میخواهیم بگوییم که شما باید از حق دفاع کنید، چه در گذشته و چه در آینده. در واقع اقامه شعائر فاطمی باید به احیای مرام فاطمی منتهی شود، چه در جنبههای فردی و چه در جنبههای اجتماعی و سیاسی.
اما درگیری حق و باطل زمانی سخت میشود که باطل هم از جایگاه حق حرف باطل خود را میزند. چنانچه امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمودند: کلمه حق یراد بها الباطل.
اتفاقا ظرافت شعائر فاطمی روشن کردن این مسائل و جدا کردن حق از باطل است.
ریاضت گفت: اسلام آمده که دنیای ما دینی شود، نه اینکه دین ما دنیایی شود. ما انقلاب کردیم که نظام و اجتماع ما دینی شود اما اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که دین ما در حال امروزی شدن است. چرا ما میگوییم خروجی شعائر فاطمی باید منجر به مرام فاطمی شود؟ به خاطر اینکه مرام فاطمی دنیای مرا در جنبههای مختلف با توجه به شرایط روز، دینی میکند.
باید مرام فاطمی در شعائر فاطمی شناحته شود. مرام فاطمی در خطبه فدکیه است. تا زمانی که حضرت زهرا (س) را از منظر خودمان تفسیر کنیم آن را دنیایی تفسیر خواهیم کرد، اما باید حضرت زهرا (س) را از زبان خودشان تعریف کنیم تا مرام ایشان را بفهمیم.
باید ببینیم این مرام چگونه مرامی است؟ امام زمان (عج) در مورد حضرت صدیقه (س) میفرمایند: فی إبنَهِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ، یعنی الگو و سرمشق من مادرم فاطمه است.