آيا نقش منافقين در ناآرامي هاي اخير تغييري در روند حضور آنان در پاريس خواهد داشت؟

شامگاه روز سه شنبه دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري ايران با امانوئل ماكرون همتاي فرانسوي خود گفتوگو كرد. آقاي روحاني ضمن تبريك سال نو ميلادي به دولت و مردم فرانسه، گفت: «امیدواریم در سال جدید شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دوستانه و همه‌جانبه ایران و فرانسه باشیم».
رئيس جمهوري ضمن تشريح سياست هاي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران براي تقويت ثبات و امنيت پايدار در منطقه به تلاش ها و مساعدت هاي ايران در ريشه كن كردن تروريسم در منطقه اشاره كرد و با تاكيد بر پايبندي ايران در اجراي تعهدات برجام گفت: «برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه بوده و همه باید برای پابرجاماندن این توافق تلاش کنیم…تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم، به آن پایبند خواهیم بود».
دكتر روحاني در تماس تلفني خود با ماكرون، با اشاره به نقش آزادي هاي مدني و حقوق شهروندي در ايجاد دمكراسي پايدار در ايران و منطقه گفت: «ترویج خشونت به‌هیچ‌عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری درخصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند».
روحاني با گلايه از حضور منافقين در پاريس و نقش برجسته آنان در تحريك و ترغيب به خشونت مردم در ناآرامي هاي چند روز گذشته، گفت: «از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند».
اقدامات امريكا و كوك شدن ساز برخي از متحدان اروپايي امريكا عليه ايران در حالي صورت مي گيرد كه ايران در مقاطع مختلف به پاپبندي خود به اجراي مفاد برجام تاكيد داشته است. اگرچه ماكرون در اين تماس تلفني بر توسعه همكاري ها و رايزني ها جهت تقويت صلح و ثبات منطقه تاكيد داشت اما جهت گيري هاي همسو فرانسه با امريكا در چند ماه اخير، آيا مي تواند در رفع گلايه ها و دغدغه هاي دكتر روحاني مفيد افتد؟
آيا نقش و جايگاه منافقين در سمت و سو دادن به اعتراضات مردم بر همگان پوشيده است؟ اين موضوع تا چه حد مي تواند در روابط جمهوري اسلامي ايران با فرانسه تأثير داشته باشد؟ اگرچه ماكرون نيز مانند ساير كشورهاي اروپايي موضع آشكاري در باره اعتراضات اخير در ايران اتخاذ نكرد اما لغو سفر رسمي و برنامه ريزي شده وزير خارجه فرانسه به تهران كه قرار بود روز جمعه صورت گيرد، بلحاظ سياسي خالي از معنا نيست. اين لغو سفر را بايد به فال نيك گرفت يا به فال شر؟ تحولات آينده در روابط دو كشور را بايد پي گرفت و بعد به قضاوت تمام عيار متحدان اروپايي مان پرداخت.

حسين صفوي

هرازنیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *