بر اساس جدول منابع و مصارف در بخش درآمدی متشکل از مالیاتها، درآمد گمرک و سایر 1.934.024.670 میلیون ریال و همچنین واگذاری داراییهای سرمایهای 1.065.614.405 و داراییهای مالی 680.850.923 میلیون ریال است.
بر اساس مستندات موجود هر چند طبق بخشنامه بودجه 5 درصد از افزایش حقوق دستگاهها منوط به ارائه بودجهنویسی بر مبنای عملکرد و از محل صرفهجویی و بهرهوری پیشبینی شده بود اما در لایحه افزایش حقوق کارمندان همان رقم 10 درصد بدون قید و شرط در نظر گرفته شده است.
قیمت نفت در لایحه 55 دلار برای هر بشکه و با نرخ تسعیر ارز 3500 تومانی محاسبه خواهد شد.
همچنین برخی منابع عنوان میکنند سقف معافیت مالیاتی سال 97، همان رقم سال جاری ثابت در لایحه باقی مانده است.
درآمدها بالغ بر 11 درصد نسبت به مصوب بودجه 96 رشد دارد. همچنین واگذاری داراییهای سرمایهای (نفت و میعانات) با کاهش 10 درصدی و واگذاریی داراییهای مالی با رشد 26.7 درصد همراه است.
در بخش مصارف نیز، هزینهها 8.9 درصد رشد داشته و تملک دارایی سرمایه یا همان طرحهای عمرانی با کاهش 15 درصدی همراه است. تملک داراییهای مالی نیز 44.8 درصد رشد نشان میدهد.
رئیسجمهور گفت: بودجه امسال متفاوت با بودجه سالهای گذشته و تبلور وعدههای انتخاباتی اردیبهشت 96 است.
حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی در محل مجلس اظهار کرد: این اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از آغاز دولت یازدهم است و خدا را شاکرم که در موقع قانونی امروز تقدیم مجلس می شود.
- امیدواریم تا طبق آیین نامه مجلس در روند بررسیهای چهل روزه در اواخر دی شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر و 12 بهمن لایحه به صورت قانون در اختیار دولت قرار گیرد.
- بودجه امسال کاملا متفاوت با بودجه سالهای گذشته است. در واقع در این لایحه به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نیست، بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهار ساله دولت است.
- چارچوب های تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه 97 به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و هر آنچه دولت به مردم در انتخابات وعده داد و مطالبه مردم بود مثل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری ها، تحرک در طرح های اصلی، حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور و … در این لایحه به خوبی مشاهده شده است.
- در تبصره 14، 18 و 19 این لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. دولت روند جدیدی را آغاز کرده و در سالهای بعد ادامه خواهد داد. پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است.
- درسالهای گذشته اینگونه بود که دستگاه ها می گفتند ما در طول سال هزار تومان بودجه گرفته و 990 تومان خرج کرده ایم و برای سال بعد ده درصد اضافه یعنی 1100 تومان بودجه می خواهیم دستگاهی هم که 1000 تومان بودجه داشت و 800 تومان خر ج کرده بود، درسال بعد کمتر دریافت می کرد. بنابراین برای هزینه کردن بودجه به ویژه در ماه های آخر سال رقابتی بود،زیرا بودجه را هزینه می کردند تا سال آینده بودجه بیشتری دریافت کنند.
- ما در این شرایط نمی دانستیم یک خدمت برای دولت جقدر هزینه دارد و هزینه بخش دولتی و خصوصی قابل مقایسه نبود. ما از پول مردم برای خدمت هزینه می کردیم اما به درستی نمی دانستیم آن خدمت چقدر هزینه برده است.
- براساس عملکرد، هدف و نتیجه بودجه ریزی کردیم نه بر مبنای هزینه پارسال، در بودجه امسال 34 درصد، بودجه عملیاتی است و این روند باید ادامه یابد تا همه بودجه ما عملیاتی شود. طبق این بودجه در بخش استانی صد درصد بودجه عملیاتی است.
- تاکنون بودجه به اینگونه تنظیم می شد که همه اعتبارات و هزینه ها در اختیار تهران بود. در بخش هزینه ای برای سال آینده به جای 4 درصد، 24 درصد بودجه و در بخش عمرانی 30 درصد بودجه در اختیار استانها قرار میگیرد. باید اجازه دهیم استانها، هزینه ها و درآمد خود را مدیریت کنند و نمایندگان مجلس بر کار دستگاه های استانی نظارت کنند. ما هم باید بر مبنای عملکردهای سه ماهه نظارت کرده و بودجه بدهیم. سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش داشته و باید به دقت نظارت کند.
- ردیفهای متفاوت یکی دیگر از مشکلات بودجه است. معلوم نیست این ردیف ها و پولها در اختیار چه کسی قرار می گیرد و کجا مصرف می شود؟ در بودجه امسال ردیفها کاهش یافته است. شما نمایندگان هم به ما کمک کنید. حتما به شما مراجعه می کنند و فشار می آورند ولی ما باید بتوانیم بر این ردیفها نظارت کنیم. اگر روند این سالها ادامه یابد، دولت بعد حتما نمی تواند کشور را اداره کند و ما در بن بست قرار می گیریم.
- در بودجه 97 برای حل تمام چالشهای اصلی کشور اقدام کرده ایم و این روند را در چهار سال آینده ادامه می دهیم. در دولت یازدهم تلاش ما ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی بود و می خواستیم این لوکوموتیو روی ریل قرار بگیرد که الان روی ریل قرار گرفته است و بنابراین باید با سرعت و دقت بیشتری حرکت کنیم تا به اهداف خود برسیم. تلاش ما دستیابی به رشد اقتصادی، تورم قابل کنترل، اشتغال قابل قبول، بانکهای منظم، صندوقای بازنشستگی ساماندهی شده و بودجه ریزی شفاف، درست و علمی است. هدف ما حرکت بزرگ در زمینه اشتغال و فقرزدایی است.
- بودجه 97 بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است، اینکه گفتم خلاصه و کل بودجه 97 است. در گذشته شرایط به گونهای بود که باید دولت مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. ما در دولت یازدهم جز در سال اول (92) که نیمه سال آمده بودیم و رشد حدود منفی 7 درصد بود درهمه سالها رشد مثبت داشتیم و درپایان سال 92 رشد حدود منفی 2 شد و مخصوصا در سال 95 به رشد دو رقمی رسیدیم.
- امسال خوشبختانه در فصل اول در مقایسه با فصل اول پارسال رشد بدون نفت 7 و با نفت 6.5 درصد است. قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف گذاری ما این است در طول دولت دوازدهم سالانه رشد بالای پنج درصد داشته باشیم. اگر دست به دست بدهیم از این مشکلات عبور می کنیم.
- تورم در دولت یازدهم مهار شد. هدف گذاری ما این بود که تورم یک رقمی شود و می خواستیم در سال پایانی به تورم یک رقمی برسیم که یک سال زودتر اتفاق افتاد. تلاش ما این است که این مهار تورم را ادامه دهیم.
- در اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما است. در زمان انتخابات یکی از خواستهای اصلی و به حق مردم اشتغال بود و همه کاندیداها به مردم قول اشتغال می دادند. در دو فصل آغازین امسال نسبت به پارسال اشتغال خالص ما 750 هزار است و تا پایان سال هم وابسته به فصلهای بعدی و جمع بندی خواهد بود. البته این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.
- پیش بینی ما این است که نیروهای فعال ما برای حضور در بازار کار 840 هزار نفر باشد. یعنی ما باید یک حرکت بسیار بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم. در لا یحه بودجه امسال یک مسئله مهم اشتغال است و می بینید که ما با درآمدی که پیش بینی کردیم و در تبصره 18 با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکها این سه باهم رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می گذارد.
- در این زمینه هر دولتی آمده و وامی را تقسیم کرده به نتیجه مثبت نرسیده است. تلاش ما این است تسهیلات بانکی را درامور خاص و ویژه کاهش دهیم و در برخی از موارد وظیفهای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را ما متقبل شویم تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشیم.
- اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس به همین صورت به تصویب برسد، من به ملت اعلام می کنم که ما سال آینده شاهد یک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهیم بود. برای همین خواهش می کنم تا 12 بهمن بودجه را به ما برگردانید. چون که امسال برای تدوین آیین نامه های این بودجه نیاز به وقت بیشتری هست.
خطای ما این بود که در دولتهای گذشته رفتند بیابانها را تبدیل به مسکن کنند
- در بخش اشتغال موارد خاص بیشتری مورد نظر است. صنعت مسکن می تواند پیشتاز در اشتغال باشد و صدها شغل در کنار خود دارد. در سالهای گذشته در مسکن رشد ما منفی بود و از زمستان پارسال این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفت. در سه ماهه اول امسال رشد مسکن ما مثبت 7 است. در معدن هم که نیاز به تحرک داشت رشد 5 درصد است.
- این نشان میدهد در مسکن برای حرکت میدان داریم و باید ببینیم چطور مسکن مردم را تامین کنیم، آن را بازسازی کنیم، بافت فرسوده را از بین ببریم، امنیت جانی را در مسکن تامین کنیم و نشاط لازم را در مسکن برگردانیم. این کار را می توانیم در یک طرح بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها انجام دهیم.
- اگر برویم در بیابانی 30 – 40 کیلومتر بیرون از شهر زمین صافی پیدا کنیم و برجی را بالا ببریم این ابتدای مشکل است. جاده، آب، برق ،گاز ،مدرسه،کلانتری و … این مسکن کجاست؟ یک خطای ما این بود که در دولتهای گذشته رفتند بیابانها را تبدیل به مسکن کنند در حالی که مسکن در وسط شهرها جا دارد. در قلب تهران ساختمانهای کوچکی هست که با یک زلزله ویران می شود و در تمام کلانشهرها همین گونه است.
- بایدبیاییم یک محله را برعهده بگیریم و مسکن مناسب بسازیم. خانه ها را خراب کرده ویک فضای باز جدید به وجود بیاوریم. این نیاز به بودجه ندارد ونیاز ندارد در صندوقمان دست ببریم یا در پایه پولی و بانک مرکزی مان دست ببریم. مشکل مسکن مهر این نیست که پایه اش سفت و شل است مشکل این است که از چه پولی درست شد. این را جواب بدهیداستقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود و مسکن مهر از جیب فقرا درست شد چون پایه پولی بالا رفت و تورم 45 درصدی ایجاد کرد.
- بحث من این است که باید مسکن را به طور صحیح درست کنیم ما نیازی به پول بانک مرکزی ندرایم بلکه یک سرمایه دار می آید و زمین را در اختیارش می گذاریم او دو برابر مسکن آن محله را می سازد مسکن صاحبان خانهها را به آنها می دهد و آنچه می ماند را به عنوان حق الزحمه وسود خود برداشت می نماید.
- باید تسهیلات ارزان قیمتی برای خانه اولی ها و بافت فرسوده و حاشیه نشینها ارائه کنیم، یکی از قدمهای مهم برای اشتغال این است که سالانه 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید ساخته شود. البته دولت سازنده نیست، بلکه ناظر است، مردم و شرکتها مسکن را می سازند.
آغازگر نقض برجام نیستیم و نخواهیم بود
- دربخش صادرات غیرنفتی به تحولات بزرگی نیازمندیم، به این موضوع در بودجه توجه شده است. بودجه ما که به لحاظ شکلی و چارچوبی کاملا جدید است، تحول بزرگی در این زمینه ایجاد می کند. ما برای صادرات غیرنفتی باید ابتدا فضای جهان و منطقه را آماده میکردیم و به تعبیر رهبری تعامل گسترده با جهان داشته باشیم. ما در یک اقدام بزرگ امنیت وثبات منطقه را بازگرداندیم. د ست رزمندگان اسلام و مقاومت را می بوسیم که استکبار جهانی صهیونیست را مایوس کرده و عراق و لبنان و سوریه را امن کردند. انشاءالله یمن نیز در آینده امن خواهد شد. تمام تلاش ما امن کردن منطقه است. نمی گویم تمام مشکلات امنیتی حل شده است اما پایه های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته است.
- ما باید در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و تمام کشورهای همسایه، منطقه و آسیا به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فعال شویم . ما به تحرک برای صادرات نیازمندیم. اگر کشوری در منطقه است که متاسفانه زیاد حرف می زند و حرفهایش بی منطق است، با آن کشور هم مشکل نداریم. اگر عربستان از فردا بمباران یمن را قطع کرده، از حالت رکوع در برابر اسرائیل خارج شود و به ملت خود و ملتهای منطقه متکی شود، ما از فردا هیچ مشکلی با عربستان نداریم. ما قطع بمباران یمن و قطع التماس برای روابط با اسرائیل را از عربستان می خواهیم و دیگر با این کشور مشکلی نداریم و می توانیم روابط خوبی داشته باشیم. آنها باید آغازگر این حرکت باشند.
- روابط ما با دنیا طبق عهد ما است. ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما پیمان را سخت می بندیم و امضا می کنیم اما اگر امضا کردیم پای امضای خود می ایستیم. ما به عهد خود وفا می کنیم. ما مسلمان و ایرانی بوده و دارای فرهنگ بلندی هستیم. به اروپا ، آمریکا و دیگر کشورها هم می گوییم که تا آنها پای عهد خود هستند ما به عهد خود پایبند می مانیم و آغازگر نقض برجام نیستیم و نخواهیم بود. البته اگر آنها بخواهند برجام را نقض کنند ما غصه نداریم و مسیر لازم را پیش بینی کردهایم.
- پس از برجام ما دو تحول بزرگ اقتصادی یعنی کاهش نرخ سود تسهیلات و جذب سرمایهگذاری خارجی را دنبال کردهایم. سرمایهگذاری وقتی انجام می شود که سرمایه گران نباشد. ما سه درصد تسهیلات بانکی را کاهش داده ایم زیرا اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم، باید هزینه سرمایه را کاهش دهیم. از سویی اکنون سرمایهگذاری و فاینانس خارجی سهل تر شده است. ما دهها میلیارد تومان اعتبار از قراردادهایی که با دولتها و بانکهای آسیایی و اروپایی بستهایم در اختیار گرفته ایم. با سرمایه خارجی در کنار سرمایه داخلی می توانیم تحول بزرگی در اشتغال ایجاد کنیم.
دنبال اصلاح قیمتها هستیم
- دنبال اصلاح قیمتها هم هستیم، معادل رقمی که از این طریق به دست می آوریم را از صندوق توسعه می گیریم و این دو را با هم در بانک قرار می دهیم و بانک هم سهم خود را می گذارد و این مجموعه، تجهیز منبع جدیدی برای اشتغال به ویژه در صادرات غیرنفتی، ترمیم بافت فرسوده، کشت گلخانه ای و سایر موارد خواهد بود.
- اولین ویژگی بودجه 97 موضوع اشتغال است، دولت با تجهیز منابع می خواهد تحول بزرگی در اشتغال ایجاد کند از سویی رفع فقر نیز دردستور کار دولت است. در تبصره 14 بودجه به این موضوع اشاره شده است. برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران یک قدم بسیار بزرگ برای استاندار سازی زندگی اقشار ضعیف جامعه بر میداریم. رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز می شود. در سال 96 اقشار تحت حمایت سه برابر بیشتر از سال قبل آن دریافتی داشته اند که این اولین قدم دولت برای رفع فقر است که این مسیر را ادامه می دهیم.
- سال آینده باید حداقل زندگی مردم و استانداردهای آن را تعیین کنیم، این طرح را در یکی دو استان به صورت پایلوت اجرا می کنیم. استانداردهایی را برای حداقل زندگی مردم تعیین می کنیم و اعلام می کنیم هرکس درآمدش از این حداقل کمتر است به ما اعلام کند. ما نظام تامین اجتماعی گسترد ای را آغاز می کنیم و می خواهیم تمام اقشار جامعه از حداقل استانداردهای زندگی برخوردار باشند.
مجلس به دولت در اصلاح یارانهها کمک کند
- از شما می خواهیم به دولت برای اصلاحات یارانه کمک کنید. زیرا همه معتقدیم که یارانه باید به نیازمندان برسد. ما سازمان هدفنمندی یارانه ها را تغییر داده واین سازمان را تبدیل می کنیم به یک صندوق رفاه اجتماعی امید و شرایط جدیدی را برای یارانه نقدی به وجود می آوریم. دولت در کنار مجلس باید خواستههای مردم را در چارچوب مشخصی برآورده کند. هر آنچه هم که از تبصره 14 به دست می آوریم برای رفع فقر مطلق و رفع مشکلات حوزه سلامت هزینه می کنیم.
- شش هزار طرح نیمه تمام ملی و 65 هزار طرح استانی نیمه تمام داریم، این یعنی بخشی از سرمایه مردم نیمه کاره رها شده و آن را قفل کرده ایم و سرمایه مردم در حال از بین رفتن است که اگر این طرحها به راه بیفتد رونق و اشتغال ایجاد می شود. ما درخواست می کنیم از 32 درصد درآمد نفت که صندوق توسعه ریخته می شود 12 درصد به طرحهای بزرگ اختصاص یابد. در تبصره 19 بودجه به این موضوع اشاره شده است.
ادامه دارد…