حال و هوای مشهد الرضا(ع) در آخرین روزهای ماه صفر؛

هراز نیوز : صدای سنج و دمام از هر طرف به گوش می‌رسد. دسته‌های عزاداری از خیابان‌های ماتم زده شهر در حال عزاداری هستند. همه شهر رنگ عزا به خود گرفته است.

عاشقان و دلدادگان شاه خراسان بر سر و سینه زنان به سمت حرم دوست در حرکت هستند. دسته‌های عزاداری علم به دست و مویه کنان به گنبد و بارگاه هشتمین خورشید می‌رسانند. آری در این روزها مشهد الرضا(ع) در عزای سلطان خراسان به سوگ نشسته است و عرشیان و فرشیان در غم شهادت امام انس و جان علی بن موسی الرضا(ع) عزادار و داغدار هستند.حضور میلیونی زائران
حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) (ع) هر ساله در واپسین روزهای ماه صفر که مصادف با شهادت این امام رئوف است، شاهد حضور جمعیت میلیونی عزادارانی است که از راه‌های دور و نزدیک برای عرض ادب به ساحت قدسی این امام غریب راهی مشهدالرضا(ع) می‌شوند و با حضور آن‌ها یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین اجتماعات مذهبی را در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های اطراف آن رقم می‌زنند. زائران و مجاوران در این روزها بر سر و سینه زنان برای مولای غریبشان عزاداری و سوگواری می‌کنند.

مرهمی بر دل‌های داغدار
روزهای پایانی ماه صفر و به ویژه در شب و روز شهادت امام رضا(ع) زمین و آسمان مشهدالرضا(ع) شهر بهشت اندوهگین و غمبار است، هزاران دسته و هیئت عزاداری از شهرها و روستاهای سراسر کشور به این شهر می‌آیند و به عزاداری و سوگواری می‌پردازند و اشک ماتم می‌ریزند. دسته‌ها و هیئات مذهبی با شکوه و عظمت خاصی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند و زیباترین جلوه‌های عشق و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به نمایش می‌گذارند.
صدای سنج و دمام ناله حزین عزادارن از هر طرف به گوش می‌رسد و دسته‌های عزاداری در حالی که سینه‌زنی و زنجیر زنی می‌کنند، از ورودی‌های مختلف وارد حرم مطهر رضوی می‌شوند و اوج عزاداری‌های آن‌ها زمانی است که قدم به صحن و سرای این امام رئوف می‌گذارند. این عزاداری و این بر سر و سینه زدن مرهمی است بر دل‌های داغدار آن‌ها.

در مسیر بهشت
در ایام شهادت امام رضا(ع) خیل زائران پیاده با دل‌هایی لبریز از عشق و محبت به امام رضا(ع) از شهرها و روستاهای دور و نزدیک راهی حرم امام مهربانی‌های می‌شوند و پس از طی مسیر طولانی با پاهایی تاول زده و دل‌هایی پریشان به مشهدالرضا(ع) می‌رسند. مسافرانی خسته با کوله‌باری از امید و تشنه نوشیدن یک جرعه آب از سقاخانه حرم امام رئوف(ع) هستند. در این مسیرها مادرانی را می‌بینی که قدم به قدم قصه عشق و دلدادگی به شاه خراسان را در گوش کودکان خود زمزمه می‌کنند و پیرزنان و پیرمردانی را که با پاهای پر درد و جسمی رنجور به مدد امام مهربان آرام آرام و در حالی که زمزمه «رضا رضا» بر لب دارند به سمت حرم امام غریب گام برمی‎‌دارند.
سال‌هاست که عاشقان سلطان عشق در ایام شهادت امام رضا(ع) با پای پیاده به زیارت امام مهربانشان می‌آیند، اما در سال‌های اخیر تشرف زائران پیاده به مشهد الرضا(ع) رونق بیشتری پیدا کرده است، به طوری که هر ساله شاهد حضور میلیونی این زائران در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس هستیم.

به رسم میزبانی
به راستی که چه زیباست استقبال از زائرانی که با مشقت روزها و شب‌ها راه را برای رسیدن به آستان دوست طی کرده‌اند و زدودن غبار خستگی از چهره‌شان چرا که آن¬ها میهمان ویژه امام رضا(ع) هستند. ورودی‌های شهر مشهد به رسم میزبانی ایستگاه‌هایی برای پذیرایی از این زائران برپا می‌شود و خادمان و خادمیاران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) در این ایستگاه‌ها به این میهمانان ویژه امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.
در این ایستگاه‌ها خدماتی همچون پذیرایی وعده‌های صبحانه، نهار، شام و میان وعده انجام می‌شود و یک گروه ویژه شامل پزشک و امدادگر نیز برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران پیاده مرقد نورانی علی بن موسی الرضا(ع) در این ایستگاه‌ها مستقر می‌شوند. در این ایستگاه‌ها همچنین خدمات فرهنگی از جمله برگزاری نماز جماعت، جلسات دعا، سخنرانی، عزاداری، حلقه‌های معرفت، اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان و اهدای بسته‌های متبرک و هدایای فرهنگی نیز به این دسته از زائران ارائه می‌شود.

پذیرایی با غذای متبرک
پذیرایی از زائران حرم مطهر رضوی در میهمانسرای حضرت از دیگر خدماتی است که در ایام شهادت امام رضا(ع) به زائران پیاده و دیگر زائران و همچنین هیئات مذهبی ارائه می‌شود. غذای متبرک حضرت در مرکب‌های بین راهی بین زائران پیاده توزیع می‌شود. ژتون غذای حضرت در این ایام در ایستگاه‌های استقبال از زائر و همچنین پایانه‌های مسافربری، ایستگاه راه‌‌آهن و فرودگاه بین زائران بارگاه قدسی رضوی توزیع می‌شود. همچنین هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری که در دفتر رسیدگی به امور هیئت‌های مذهبی اماکن متبرکه پرونده دارند نیز می‌توانند از غذای متبرک حضرت بهره‌مند شوند.


خدمات فرهنگی به زائران
در این ایام سرشار از معنویت که خیل زائران از اقصی نقاط کشور و همچنین از کشورهای دیگر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، ویژه برنامه‌های تبلیغی- مذهبی به منظور نشر و گسترش فرهنگ و سیره رضوی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با محوریت رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. برگزاری جلسات سخنرانی قبل و بعد از اقامه نماز‌های جماعت در رواق امام خمینی(ره)، رواق حضرت زهرا(س) و دیگر اماکن و رواق‌های متبرکه، برگزاری محافل قرانی به مناسبت شهادت امام رضا(ع)  برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری و اجرای موقوفات دهه آخر صفر به منظور عمل به نیات واقفین از دیگر برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام شهادت امام رضا(ع) است.اجتماع بزرگ رضویون
شب و روز شهادت امام رضا(ع) خیابان‌های اطراف شهر مشهد و صحن و سرای هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت ابالحسن علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) یکپارچه غرق در عزا و ماتم می‌شود. عزادران در سوگ شهادت این امام غریب بر سر و سینه زنان و در حالی که پرچم‌های مزین به نام مبارک علی بن موسی الرضا(ع) را در دست دارند، خود را به حرم مطهر رضوی می‌رسانند و با حضور در این بارگاه نورانی بزرگترین اجتماع رضویون را در صحن و سرای این امام غریب رقم می‌زنند.
در این اجتماع عظیم عزادران و سوگواران شهادت ابالحسن الرضا(ع) با نوای نوحه خوانان و مرثیه سرایان در غم شهادت ولی نعمتشان حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) بر سر و سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند. این سوگواره و این اجتماع عظیم سند عشق و دلدادگی شیعیان به ساحت قدسی مهربان‌ترین امام است و در شب و روز شهادت امام رضا(ع) صحن و سرای حرم رضوی شاهد برگزاری پرشکوه‌ترین نمازهای جماعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *