در تهران امور مساجد وجود دارد ولی متأسفانه در شهرستان ها چنین تشکیلاتی نیست. در تهران چون چنین تشکیلاتی وجود دارد دست اندرکاران اگر افراد خوبی نباشند می توان با آن ها برخورد کرد ولی در شهرستان ها چون چنین تشکیلات و قدرتی نیست.

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی نیا، امام جمعه نهاوند، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مساجدنیوز، وضعیت مساجد این شهر را از نظر کمی خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: در این شهر قریب به ۳۰ مسجد وجود دارد که جوابگوی نیازهای مردم است ولی از نظر کیفی مناسب نیست چرا که برخی از این مساجد کارهای تبلیغی و فرهنگی خاصی ندارند.
وی افزود: نبود روحانی و امام جماعت سبب شد کیفیت مساجد نهاوند مقداری پایین باشد که این مشکل باید رفع شود. البته در این شهر حوزه علمیه خواهر و برادر داریم ولی طلاب محصل هستند از این رو روحانیونی که بتوانند در مسجد افزون بر برپایی نماز جماعت، کارهای فرهنگی نیز داشته باشند کم هستند. حتی این تعدادی که هستند همه مشغول به کار فرهنگی نیستند چون مردم نمی توانند آن ها را از نظر نیازهای روزمره تأمین کنند، نهاد و ارگان خاصی نیز از آن ها حمایت نمی کند تا روحانیون بتوانند در این جا مستقر باشند.
امام جمعه نهاوند، با بیان این که برای جذب جوانان به مساجد باید هزینه صورت گرفته و برنامه های جذاب برگزار شود، عنوان کرد: خمیر بی مایه فتیر است! اگر روحانی نتواند در مسجد برنامه های جذاب دینی و فرهنگی همانند کلاس قرآن، احکام و… برگزار کند، چگونه می تواند جوانان را جذب مسجد کند؟
وی درباره حضور کم رنگ مردم در مساجد نیز ادامه داد: البته باید توجه داشت پیش از انقلاب تنها مساجد بود که مذهبی ها را گردهم جمع می کرد؛ چون مردم اعتمادی به رسانه های دولتی همانند رادیو و تلویزیون نداشتند. ولی پس از انقلاب شرایط تغییر کرد و اکنون رسانه ها برنامه های مذهبی خوبی را پخش می کنند به همین دلیل مذهبی ها بیشتر پای آن ها می نشینند. از سوی دیگر در آن زمان تمام کاستی ها را بر گردن حاکمیت می گذاشتند و مساجد نیز درد دل های مردم را می شنیدند به همین دلیل از آن ها استقبال می شد ولی اکنون تمام کاسه و کوزه ها را بر سر نظام و روحانیت می شکنند. می گویند روحانیت در رأس کار هستند در حالی که وضع اکثریت این ها مناسب نیست. همچنین اکنون هر اتفاقی برای مردم می افتد همانند گرانی، بیکاری و… را به حساب مسجد، طلبه و روحانی می نویسند.
حجت الاسلام مغیثی نیا، یکی دیگر از عوامل بی مهری مردم به مساجد را هیأت امنا و متولیان برشمرد و اذعان داشت: برخی از هیأت امناء با مردم بداخلاقی می کنند و این سبب دفع مردم از مساجد می شود. برخی نیز به سبب مسائل سیاسی و جناحی در مسجد حاضر نمی شوند که خوشبختانه در شهر نهاوند ما چنین موضوعاتی را زیاد نداریم. البته نباید فراموش کرد موضوعات انقلاب باید در مساجد مطرح شود، چرا که دین و سیاست ما یکی است. انقلاب از مساجد آغاز شد به همین دلیل اکنون باید موضوعات آن در مساجد مطرح شود. در انقلاب اسلامی مساجد سنگر بودند و اکنون نیز باید این نقش را داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به عملکرد امور مساجد نیز تأکید کرد: در تهران امور مساجد وجود دارد ولی متأسفانه در شهرستان ها چنین تشکیلاتی نیست. در تهران چون چنین تشکیلاتی وجود دارد دست اندرکاران اگر افراد خوبی نباشند می توان با آن ها برخورد کرد ولی در شهرستان ها چون چنین تشکیلات و قدرتی نیست با چنین افرادی برخورد کمتری صورت می گیرد و این عمده مشکل مساجد شهرستان ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *