نامه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  آیت الله آملی خطاب به هیئت نظارت بر برجام؛

آقایان، حسن روحانی،علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، علی شمخانی، محمد جواد ظریف، امیرحاتمی ،علی اکبر صالحی، سعید جلیلی

با عرض سلام
?درحالی نزدیک 2 سال از اجرای برجام و همچنین انجام یکسویه همه تعهدات از جانب کشورمان میگذرد که، بارها و بارها شاهد بدعهدی و اقدامات خصمانه طرف غربی بوده ایم.
?در جدیدترین مورد نقض عهد خلاف برجام، توسط غربی ها،در 23 شهریور 1396 وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی به به بهانه اتهام های تروریستی و فعالیت های موشکی علیه 7 شخصیت و 2 شرکت ایرانی اعمال کرده و 6 شرکت و 3 فرد خارجی را به اتهام همکاری با ایران، به مجموعه تحریم های پسابرجامی خود اضافه کرد. وزارت خزانه داری ایالات متحده ماه گذشته نیز 6 شرکت ایرانی را در ارتباط با آزمایش های موشکی ایران تحریم کرد.آمریکا زمستان سال گذشته نیز در تصمیمی یازده شرکت ایرانی و خارجی را تحریم و محدودیت صدور ویزای آمریکا را علیه مسافران به ایران برقرار کرد.
?علاوه بر این تحریم ها، مجلس نمایندگان آمریکا به طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران رای داد. درحالی مسولین کشورمان قرارداد با شرکت های ایرباس و بوئینگ و خرید هواپیما(مرجوعی) را موجب گشایش برجام میدانستند که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه 22 شهریور، متمم هایی بر بودجه سال 2018 این کشور تصویب کرد که مانع صدور مجوز هواپیما به ایران می شود.
?به این تحریم ها، بی سابقه ترین تحریم هسته ای تحت عنوان مادر تحریم ها رو هم اضافه کنید که در روزهای پایانی دولت یازدهم اعمال شد.اینها تنها بخشی از تحریم های اعمال شده پسابرجامی علیه کشورمان بوده و در مجموع حدود 82 قطعنامه و بیانیه تحریمی جدید پس از توافق هسته ای،توسط غربی ها علیه ایران اعمال شده است.
?پس از برجام تحریم ها با دقت بیشتر و هدفمندتر طراحی شده اند بطوریکه در ظاهر برجام لغو نمیشود ولی عملا از دسترسی به منافع برجام البته اگر داشته باشد جلوگیری میکند مثل ترساندن بانکهای بزرگ از کار با ایران و یا اعمال همان تحریم های تعلیق شده در قالب موضوع غیر هسته ای مثل حقوق بشر و … . در حقیقت آمریکا در عمل برجام را از بین برده و فقط اسم آن را حفظ کرده است.
?در واقع سوال ما از آقایان مسئول، مذاکره کننده، و هیئت نظارت بر برجام اینست که با وجود تحریم های قبلی و تمدید آن و تحریم های جدید، برجام دقیقا آمده که جلوی چه چیزی را بگیرد؟ اصلا فایده برجام چیست؟ وضع به گونه ای شده که هر ماه توسط آمریکا تحریم میشویم. این چگونه توافقی است که غربی ها هر بار به بهانه ای بر یکی از نقاط ضعف و خلاء های موجود در متن برجام دست گذاشته و ما را تحریم میکنند، اما ایران نمیتواند به جایی شکایت کند و طرف غربی را بازخواست کند؟ مگر از شروط پذیرش برجام این نبود که از طرف غربی تعهد کتبی بگیرید، پس چرا شرط را اجرا نکرده و قول امثال جان کری را تضمین دانستید؟ مگر از شروط تایید برجام این نبود که در دوره 8 ساله اجرای برجام، هیچ یک از کشورهای 5+1 حق ندارند به هر بهانه ای و در هر سطحی تحریم جدیدی علیه ایران وضع کنند واگر انجام دادند، نقض عهد کرده و ما هم باید متقابلا نقض عهد کنیم؟ پس چرا مسئولان واکنشی نشان نمیدهند؟
?آمریکا نشان داده که به هیچ گونه توافقی پایبند نیست و تحت هر شرایطی دنبال تحریم و فشار بر ایران است و تنها زبانی که میفهمد زبان اقتدار وتهدید متقابل، ونه وادادگی است. تا وقتی که طرف غربی ببیند در مقابل تحریم های مکرر آنها مسئولان ایرانی واکنش مناسبی انجام نمیدهند ودر مقابل خواسته های آنان کوتاه می آیند و عقب نشینی میکنند و تحت هر شرایطی خواهان برجام هستند،وقیح ترشده و مطمئن باشید که بازهم ما را تحریم خواهند کرد. آقایان علت سکوت شما در مقابل تحریم های پیاپی ونزدیک 2 سال نقض برجام چیست؟ آقایان مسئول دیگر چه اتفاقی باید بی افتد که به خود بیایید و واقعیت هویت عهدشکن و غیر قابل اعتماد آمریکا و غربی ها را دریابید؟
?به شما توصیه میکنیم وبا جدیت از شما میخواهیم به جای سیاست توجیه و ماله کشی و بعضا محکوم کردن های صرفا لفظی و طرح های بی فایده در مواجهه با عهدشکنان، از تحقیر بیش از این ملت ایران جلوگیری کرده و رویکرد خود را در مقابل غربی ها عوض کنید و طبق شروط تایید برجام، در مقابل طرف عهدشکن، در عمل اقدام متقابلانه انجام دهید. باور کنید هزینه سازش بسیار بیشتر از هزینه مقاومت است.

?شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آیت الله آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *