گزارش نهايي تحقيق و تفحص از سازمان تربيت‌بدني در جلسه علني امروز(دوشنبه) مجلس توسط ستار هدايت‌خواه سخنگوي اين كميسيون قرائت شد.
اين گزارش به تقاضاي مصطفي كواكبيان نماينده سمنان بر اساس ماده 198 آيين‌نامه داخلي تهيه شده است كه بر اساس آن كميسيون فرهنگي پس از استماع نقطه نظرات و توضيحات مسئولان مربوطه، اين گزارش را نهايي كرده است.
در اين گزارش با اين توضيح كه از ميان پنج محور مطروحه از سوي متقاضي تحقيق و تفحص، هيات تحقيق و تفحص بررسي‌هاي خود را در مورد سه سوال انجام داده است و به دليل آن‌كه متقاضي از طرح دو سوال ديگر صرف‌نظر نموده به توضيح موارد بررسي شده پرداخته شده است.
در مورد محور اول اين سوال مطرح بوده است كه بر اساس گفته رييس ديوان محاسبات مبلغ يك هزار و 200 ميليارد ريال هزينه برگزاري المپيك چين شده است كه حاصل آن، يك مدال طلا و يك مدال برنز بوده است. از اين رو آيا تناسبي ميان هزينه صورت گرفته و نتايج وجود دارد و مبالغ مذكور صرف چه امري شده است؟
در اين گزارش اين پاسخ آمده است كه اين مبالغ تنها هزينه اعزام ورزشكاران به المپيك پكن نبوده و كليه اعتبارات تربيت‌بدني در جهت آماده‌سازي تيم‌ها جهت شركت در مسابقات داخلي و خارجي را شامل شده است و از اين رقم 200 ميليارد ريال به المپيك پكن اختصاص داده شده و بقيه ارقام در فاصله چهار ساله ميان المپيك پكن و المپيك قبلي هزينه شده است. البته در اين گزارش تاكيد شده است كه اين مقدار هزينه با نتايج ضعيف به دست آمده تناسبي نداشته و اين امر را حاكي از ضعف برنامه‌ريزي و مديريت عنوان مي‌كند.
محور و سوال دوم در مورد عملكرد ضعيف فدراسيون‌هاي ورزشي و عدم تناسب عملكرد فدراسيون‌ها با كمك‌هاي دريافتي است. كميسيون فرهنگي در گزارش خود اين‌گونه پاسخ مي‌دهد كه فدراسيون‌ها در فاصله سال‌هاي 84 تا 87 مبالغي را دريافت كرده كه پنج درصد آن صرف امور آموزشي، 20 درصد حقوق كاركنان، 15 تا 20 درصد صرف دستمزد مربيان، 20 درصد حقوق ورزشكاران و 30 درصد صرف اردوهاي داخلي و خارجي و پذيرايي از ميهمانان شده است.
در ادامه اين گزارش ضمن انتقاد از برخي بي‌دقتي‌ها در هزينه كردن بودجه و يا عقد قرارداد با مربيان، بازيكنان و باشگاه‌ها و با اشاره به تشكيل وزارت جديد ورزش و جوانان، تاكيد شده است كه اين وزارتخانه بايد هر چه سريع‌تر نسبت به ايجاد يك سامانه يكپارچه مالي و ايجاد حسابرسي توسط موسسات حسابرسي و اعمال نظارت دقيق در عملكرد فدراسيون‌ها اقدام شود.
به گزارش ايسنا، هم‌چنين در گزارش تحقيق و تفحص يكي از موارد غيرمتعارف هزينه‌كرد را سرمايه‌گذاري برخي فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها در بانك تات از محل اعتبارات فدراسيون‌ها عنوان كرده است و سرمايه‌گذاري در اين بانك‌ را اقدام غيرقابل قبول، غيرمتعارف و قابل بررسي و پيگيري مي‌دانند و بر اين موضوع تاكيد دارند كه وزارت ورزش و جوانان بايد سازوكار مناسبي براي اعمال نظارت دقيق و پيشگيري از تخلفات احتمالي بعدي مهيا كنند.
سومين محور تحقيق و تفحص مربوط به مصوبات دور نخست سفر رييس‌جمهور و هيات دولت در استان‌هاي مختلف كشور است كه طبق اين گزارش پيشرفت پروژه‌هاي ورزشي در اولين دور اين سفرها نشان دهنده تكميل و اتمام حدود 80 درصد اين پروژه‌ها بوده است. البته با ذكر اين نكته كه نحوه توزيع اعتبارات در اختيار سازمان تربيت‌بدني در استان‌ها و شهرستان‌ها مطلوب نبوده و شاخص دقيقي در جهت توزيع عادلانه اعتبارات و امكانات استفاده نشده است.
به گزارش ايسنا، در پايان اين گزارش هيات تحقيق و تفحص به منظور ارتقاي جايگاه مديريت ورزش كشور و پيشگيري از بروز نارسايي‌ها و تخلفات احتمالي، چهار نكته را يادآور مي‌شود كه يكي از آنها تكميل و قانونمند كردن نظام جامع ورزش كشور است كه در آن جايگاه ورزش قهرماني، ورزش حرفه‌اي بانوان، ورزش جانبازان، سازمان و تشكيلات فدراسيون‌ها و هيات‌ها و هم‌چنين نظام اداري و مالي و نيروي انساني مورد توجه قرار گرفته شود.
دومين مورد پيشگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي و نظارت دقيق و مستمر بر عملكرد مالي فدراسيون‌ها، كميته‌ها و هيات‌هاي وابسته با ايجاد سامانه يكپارچه مالي و حسابرسي در مورد وجوهي كه تحت عنوان كمك در اختيار فدراسيون‌ها، هيات‌هاي ورزشي و اشخاص حقيقي يا حقوقي قرار مي‌گيرد، است.
گزينش و تربيت مديران متعهد، متخصص و پاكدست كه علاوه بر توجه به ارتقاي كمي و كيفي ورزش، حافظ منافع مردم و بيت‌المال باشند سومين نكته اين هيات براي پيشگيري از بروز نارسايي‌ها و تخلفات احتمالي است.
هيات تحقيق و تفحص هم‌چنين در آخرين راهكار بر لزوم تلاش در جهت برنامه‌ريزي اساسي به منظور حاكميت اخلاق و معنويت در ورزش كشور و توجه به اهداف متعالي ورزش و تربيت‌بدني در چارچوب قانون اساسي و اهداف فرهنگي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد دارد.
در پايان اين گزارش كميسيون فرهنگي تاكيد كرده است كه بر اساس ماده 33 آيين‌نامه داخلي مي‌تواند گزارش مستقلي از تحقيقات صورت گرفته‌اش در موارد مختلفي همچون عملكرد فدراسيون‌هاي تيراندازي، جانبازان، وزنه‌برداري، ‌كشتي، فوتبال و ورزش‌هاي روستايي و عشايري و هم‌چنين چگونگي انتخاب فدراسيون‌ها، قراردادها، سفرهاي خارجي، دوپينگ و هم‌چنين عملكرد صندوق اعتباري حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان و كميته ملي المپيك و هم‌چنين باشگاه‌هاي فرهنگي ورزشي پرسپوليس و استقلال ارائه كند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *