هراز نیوز : : از آموزه های گرانبهای قرآن، تعلیم مفاهیمی است که موجب سعادت بشره شده و او را برای عبور از بحران ها و موانع بندگی مهیا می سازند. در آیات 119 سوره نساء،17 اعراف،40و41 حجر و 83ص به گفتمان میان خداوند و ابلیس اشاره می شود که شیطان می گوید: و آنها را گمراه خواهم ساخت و به آرزو سرگرم می سازم و به آنها دستور می دهم که گوش چهارپایان را ببرند و آفرینش خدایی را تغییر دهند سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می روم و اکثر آنها را شکر گزار نخواهی یافت مگر بندگان مخلصت! در ادامه آیات خداوند به ابلیس می فرمایند: همین مخلص بودن بندگانم راه مستقیم (و رضایت من است)تو بر بندگانم مسلط نخواهی شد و همین کافی است که پروردگارشان وکیل آنهاست.
هانطور که مطالعه شد خداوند اخلاص را رمز نجات انسان تعریف می کند که ماحصل این صفت در آدمی او را به چنان جایگاهی می رساند که موجب می شود خداوند باری تعالی وکیل او شود. یعنی در همه ی لحظات زندگی از او دفاع کند و محافظ و پشتیبان او باشد. یکی از مشکلات مؤمنین و خداپرستان ،موفقیت در انجام افعالی است که خالص برای خدا باشد و به جرئت می توان گفت کمتر کسی است که بتواند در حد اعلا اخلاص ورزد. معمولاً عبادات ما هم مخلوط با عوارضی است که نمی گذارند کاری را صرفاً برای رضایت خدا انجام دهیم البته بدیهی است درجه ی اخلاص هر فرد متفاوت است و هر یک از مؤمنین به اندازه ای دارای اخلاص هستند. از آیات قرآن چنین برداشت می شود که از موارد مبتلابه انحراف آدمی تعلقات است. به تعبیر عارفان تعلق با توحد سازگار نیست. البته لازم به ذکر است که آنچه مذموم می باشد تعلق بشر است و نه صرف استعمال و نیاز آدمی به موارد موضوع بحث. قرآن عزیز از میان تعلقات بشری بر روی دو مورد تأکید و توجه زیادی نموده است و آن موارد، اموال و فرزندان می باشند. خداوند خطاب به شیطان می فرماید: هر کدام از آنها را می توانی با صدای خود تحریک کن و لشکر سواره و پیاده ات را به سوی آنها گسیل دار و در اموال و فرزندان آنها شرکت جو و آنها را با وعده سرگرم کن(آیه 64 اسراء ) .
یا گناه معروف قوم عاد ساختن قلعه های زیبا عنوان می شود چرا؟! شاید برای آنکه به تعبیر آیه21 سوره نوح که می فرماید: پروردگارا آنها (قوم نوح) نافرمانی من کردند و از کسانی پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان جز ریاکاری بر آنها نیفزود ….. موجب ریاکاری او می شوند و ریاورزی با اخلاص میانه ای ندارد.
هم فرزندان و هم اموال از موارد مورد ابتلاء انسان هاست،آزمونی است برای سنجش عیار آدمیت . در مناجات حضرت امیرالمؤمنین(ع) در محراب کوفه به گونه ای دیگر به این مفهوم اشاره می شود: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مَالٌ وَ لا بَنُونَ إِلّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ(خدایا از تو امان مى خواهم، روزى كه سودى ندهد مال و فرزندان).
بنابراین توجه دائمی به موضوع مطروحه سبب می شود تا چون قوم حضرت لوط در سرگرمی و مستی(73حجر) استبعاد از خدا غرق نشویم و با دوری از تعلقات به اخلاص برسیم که رمز سیر در مسیر توحید نیز همان است.
دلشکسته: رضوان مهدوی
رمضان سنه 1438ه.ق