سئو… نامی است که این روزها زیاد می شنویم، البته بیشتر کسانی که با حوزه وب و دنیای کسب و کارهای اینترنتی سر و کار دارند دقیقا می دانند سئو چیست چون برای پیش بردن اهداف خود نیازمند آن هستند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه و دوستانه(!) بگوییم، سئو به معنای دیده شدن شما در گوگل است، یعنی مشتریان و متقاضیانی که به خدمات یا محصولات شما نیازمند هستند از طریق گوگل شما را بشناسند؛ اما خب همانطور که گفتیم این فقط معنای کاملا سطحی سئو است!
بگذارید از پایه شروع کنیم و ببینیم سئو به چه درد ما میخورد؟
در بازار سنتی، گرانترین اجارهها را مغازههایی میدهند که در اماکن پرتردد واقع هستند. جایی که مشتری خودش با پای خودش به نزد فروشنده میآید.
این اتفاق در بازار آنلاین هم میافتد! زمانی که در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان در نتایج اولیهی جست و جو باشید، مخاطبان هدفمندی را جذب میکنید که استعداد بالایی را برای تبدیل شدن به مشتری دارند.
البته باید دقت کنید که با ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی، به صرفهترین کلمات را برای سئوی وبسایتتان انتخاب کنید که این کار را آژانس های خدمات سئو برای شما انجام می دهند. بعد از آن فقط باید مدتی (بین ۲ تا ۶ ماه) صبر کنید تا خودتان را در بالاترین نتایج موتورهای جست و جو ببینید.
سئو یعنی هر کاری که شما انجام دهید که وب سایت شما در جستجو کلمات کلیدی مرتبط، رتبه بالاتری به دست آورد.نتیجه آن هم این است که ترافیکی مناسب و هدفمند به سمت وب سایت شما می آید. برای اینکه بیشتر با سئو و نحوه کار آن آشنا شوید حتما لازم است که مقالات آموزشی سئو را مطالعه کنید اما در اینجا ما مختصری درباره اینکه “سئو چیست؟” را برای شما بازگو می کنیم.
سئو چگونه عمل می کند؟
احتمالا تصوری که از یک موتور جستجو مانند گوگل دارید وب سایتی است که شما سوال یا نیاز خود را در نوار جستجوی آن تایپ می کنید و در کسری از ثانیه هزاران نتیجه گوناگون از وب سایت های متفاوت نشان میدهد که ظاهرا فقط ۵-۶ نتیجه اول برای شما کاربردی است و بقیه شاید نتایج کم اهمیت تر هستند که تطابقی دقیقی با خواسته شما ندارند.
زمانی که عبارتی را در گوگل جست و جو میکنید و در کسری از ثانیه، هزاران نتیجه از وبسایتهای مختلف در نتایج ظاهر میشوند.
اما در پشت پرده این نتایج جادویی چه می گذرد و چگونه ترتیب آن ها مشخص می شود؟
در حقیقت صدها عامل مختلف برای مرتب سازی نتایج توسط موتورهای جستجو درنظر گرفته می شوند و اینکه چگونه تمام این فاکتورها برای تمام صفحات وب تجزیه و تحلیل می شوند و در نهایت خروجی از هزارن لینک به شما نمایش داده می شود حاصل از تجزیه و تحلیل الگوریتم های بسیار پیچیده و مبهمی است که طی ده ها سال بوسیله بهترین متخصصان دنیا توسعه پیدا کردند تا نیاز مخاطبان را به بهترین شکل پاسخ دهند.
اما آیا برای اینکه رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشیم باید از الگوریتم های پیچیده اطلاع داشته باشیم؟
جواب ساده به این سوال خیر است؛ فاکتورهایی زیادی برای بهبود رتبه و کیفیت صفحات وب وجود دارند که با بهینه سازی آن ها می توان بدون اطلاع از جزئیات الگوریتم های جادویی گوگل، رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کرد. این فاکتورها به دو بخش کلی درون سایتی (On-Site)و برون سایتی (Off-Site)تقسیم می شوند:
سئو درون سایتی (On-Site SEO)
سئو درون سایتی یا On-Site SEOبخش پایه ای و ضروری بهینه سازی است که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شود تا پروسه بهینه سازی برون سایتی به مراتب ساده تر شود. سئو On-Site شامل بهینه سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب سایت قابل کنترل هستند. این فاکتورها به طور خلاصه شامل موارد زیر می گردند:
- انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب
- متا تگ ها
- محتوای بهینه و ساختارمند
- URLهای استاندارد
- ساختار HTML استاندارد
- استفاده از attribute های مناسب در تگ های HTML
- ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش های وب سایت
- سرعت لود مناسب صفحات
- طراحی واکنشگرا (Responsive)
سئو برون سایتی (Off-Site SEO)
سئو برون سایتی یا Off-Siteاز اهیمت ویژه ای برخوردار است، البته فراموش نکنید که قبل از آن، مرحله اول را به خوبی انجام داده باشید.
سئو Off-Site شامل مجموعه فعالیت هایی است که از بیرون برای اعتبار بخشی یک وب سایت انجام می شود. تمامی کارهایی که باعث می گردند گوگل بیشتر به وب سایت شما و محتوای آن اعتماد کند و در نتیجه امتیاز بیشتری به آن بدهد.
لینک سازی اصلی ترین فعالیتی است که در این راستا انجام می شود. به زبان ساده هر لینک خارجی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما یک رای محسوب می شود که به آن اصطلاحا بک لینکگفته می شود. هر چه تعداد رای های شما بیشتر باشد رتبه بهتری خواهید داشت. البته همه رای ها ارزش یکسانی ندارند. شاید یک لینک کاملا بی اثر باشد، به یاد داشته باشید که شاید یک لینک از یک وب سایت معتبر ارزش بیشتری از صدها لینک دیگر از وب سایت های کم اعتبارتر داشته باشند!
چرا سئو اهمیت بالایی دارد؟
- تقریبا بیش از ۸۰ درصد افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می کنند، هیچ وقت از صفحه اول نتایج فراتر نمی روند و سعی می کنند در همان نتایج ابتدایی پاسخ نیاز خود را پیدا کنند یا در صورتی که پیدا نکردند عبارت کلیدی دیگری را امتحان می کنند.
- تقریبا ۷۲ درصد افراد فقط از بین ۳ نتیجه اول انتخاب می کنند.
- تجربه نشان داده است اگر وب سایت شما در رتبه نخست نتایج جستجو قرار گیرد، احتمال کلیک کردن مخاطب روی نتیجه شما (CTR) بیش از ۲۰ درصد خواهد بود.