شهروند| بعد از آن‌همه اعتراض و تحصن رانندگان تاکسی پشت درهای مجلس حالا آنها هم با اپلیکیشن«کارپینو» به گردونه رقابت با دو آژانس آنلاین «اسنپ» و «تپسی» وارد شده‌اند. شهرداری تهران این سامانه را راه‌اندازی کرده است و معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم گفته که «فعلا ٢۵٠٠ راننده تاکسی در این سامانه فعالند و ١٢‌هزار و ۵٠٠ نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند».
بیشتر از دو ‌سال است که سامانه‌های هوشمند درخواست تاکسی وارد حوزه مسافربری شده و آرام بازار تاکسی‌های گردشی و آژانس‌ها را سرد کرده است. در این مدت به علت بالا‌بودن کیفیت خدمات و پایین‌بودن هزینه مردم بیشتر جذب این شیوه از خدمات‌رسانی شدند؛ اما تنها طرفداران این روش‌های آنلاین مسافربری مردم نبودند، خدمات ارزان و رضایت مردم توانسته بود اعضای شورای شهر را هم به جمع مدافعان «اسنپ» و «تپسی» بکشاند. بعد از بالاگرفتن اعتراض رانندگان تاکسی و مدیرعامل شرکت تاکسیرانی تهران برای فعالیت تاکسی‌های آنلاین، علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران اعلام کرد که اگر در این‌باره طرحی به شورا بیاید حتما از آن حمایت می‌کند چون شرط نخست رضایت مردم است. مسئولان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت و معدن هم ازجمله افراد دولتی بودند که نسبت به این گونه خدمات چراغ سبز نشان دادند؛ مثلا دی ماه ‌سال گذشته بود که وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت از راه‌اندازی اینگونه فعالیت‌ها حمایت می کند: «ممکن است برخی بخواهند موانعی ایجاد کنند اما وزارت ارتباطات و دولت از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان بخشی از خدمات الکترونیکی حمایت خواهد کرد.» سامانه‌های آنلاین مسافربری آنلاین یا همان تاکسی‌های اینترنتی در چند ماه گذشته چندین‌بار هم در آستانه فروپاشی رفته‌اند مثلا رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در بهمن ماه خبر پلمپ این شرکت‌ها را توسط اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد اما ساعتی بعد روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران بیانیه‌ای داشت که طی آن خبر تعطیلی اسنپ و تپسی را رد و حتی اعلام کرد که از این شرکت‌ها حمایت می‌کند. با وجود این اوایل اسفند‌ماه رانندگان تاکسی پشت درهای مجلس رفتند تا اعتراض خود به فعالیت این دو اپلیکیشن را به گوش مجلسی‌ها برسانند تا سرانجام تلاش‌های آنها طور دیگری نتیجه داد و شهرداری هم وارد این حوزه نرم‌افزاری شد. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در تازه‌ترین صحبت‌های خود در این‌باره به ایسنا گفته است که این اپلیکیشن‌ها به ‌طور رسمی آغاز به کار کرده‌اند؛ اگر چه از اواخر اسفند به صورت پایلوت راه‌اندازی و از آن رونمایی شد:  «کارپینو به‌عنوان اولین و تنها اپلیکیشن درخواست تاکسی دارای مجوز از اواخر اسفند ماه‌ سال ١٣٩۵ به صورت پایلوت آغاز به کار کرده است؛ این اپلیکیشن اولین سامانه اینترنتی برای درخواست تاکسی‌های رسمی در شهر تهران است. از این طریق می‌توان درخواست سفر مسافران را به رانندگان، جهت تخصیص تاکسی ارسال کرد.»
هدف ما تغییر سازوکار حرفه قدیمی است
مازیار حسینی با بیان اینکه استفاده صحیح از تکنولوژی در راستای افزایش درآمد راننده و خدمت ارایه‌شده به مسافر همواره مورد توجه ما بوده است، گفت: «یکی از اهداف ما تغییر سازوکار حرفه قدیمی و با اهمیتی چون تاکسیرانی با بهره‌مندی از فناوری است؛ چراکه معتقدیم استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند ما را در زمینه مدیریت ترافیک و افزایش کارایی کمک کند؛ چراکه این اپلیکیشن‌ها واسطه‌ای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی می‌توانند تقاضای سفر را کاهش دهند و با افزایش درآمد رانندگان زمینه رضایت هر دو طرف موضوع را فراهم کردند.»
ثبت‌نام ١١‌هزار شهروند،٢۶٠٠ سفر
آنطور که این مقام شهری گفته تا به حال ١١هزار شهروند در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند: «مردم از این سیستم استقبال گسترده‌ای داشتند و در مدت کمتر از سه هفته و در ایام تعطیلات نوروز، ١١هزار و ۵٠٠  نفر از شهروندان در این سامانه ثبت‌نام کرده و بیش از ٢۶٠٠ سفر موفق انجام شده است که این موضوع نشان‌دهنده استقبال خوب شهروندان است. همچنین تاکنون حدود ٢۵٠٠ راننده توسط اساتید دانشکده تاکسیرانی آموزش دیده‌اند و حدود ١٢هزار و ۵٠٠ راننده در صف انتظار برای آموزش هستند.»
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره مجوزهای این شرکت‌ها هم گفت که این مجموعه با کسب مجوزهای لازم از شهرداری تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در ابتدا از تاکسی‌های فعال در ناوگان تاکسیرانی و در مرحله بعد از خودروهای مورد تأیید معاونت حمل‌ونقل و ترافیک استفاده می‌کند: «در این سامانه امکان انتخاب تاکسی برای شهروندان به تفکیک ازجمله تاکسی‌های لوکس، تاکسی ویژه بانوان، ون و سایر خودروهای موجود در سیستم وجود دارد که از این طریق می‌توان نیازهای گسترده‌تری از مسافران را در جهت ارتقای سطح رضایت آنان تأمین کرد. این مجموعه با پشتیبانی شبانه‌روزی از ابتدای‌ سال جاری به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است و آماده سرویس‌دهی به تمامی شهروندان در سراسر شهر تهران است.»
بررسی صلاحیت روانی و جسمی رانندگان
مسئولان شهرداری تهران حالا البته معتقدند که با بررسی صلاحیت روانی و جسمی رانندگان امنیت این تاکسی‌ها از دو رقیب خود بیشتر است. حسینی درباره نحوه بررسی صلاحیت هم اینطور صحبت کرد: «یکی از مهمترین شاخص‌های این سامانه این است که رانندگان دارای گواهی سلامت هستند، شرکت شهر سالم شهرداری تهران، طی همکاری با سازمان تاکسیرانی تهران و با بهره‌مندی از متخصصان امور سلامت، به بررسی مسائل جسمانی و روانی رانندگان شاغل در ناوگان تاکسیرانی می‌پردازد و رانندگان تنها در صورتی که از صلاحیت لازم برخوردار باشند، می‌توانند به ارایه خدمت به مسافران بپردازند و این درحالی است که همچنین کسب گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد‌مخدر هم برای رانندگان الزامی است.»
به گفته حسینی با استفاده از این اپلیکیشن که از رانندگان تاکسی دارای هویت مشخص و ثبت‌شده‌ای برخوردار است، امنیت سفر دوچندان می‌شود: «اطلاعات هر یک از رانندگان نزد سازمان تاکسیرانی محفوظ و در عین حال قابل دسترس است و مسافران با علم به اینکه در حال سفر با اشخاصی دارای هویت ثبت‌شده و عدم سوء‌پیشینه هستند، با خیالی آسوده از این سرویس استفاده می‌کنند و علاوه براین تمامی خودروهای این سامانه به صورت کامل مورد رصد سیستم‌های نظارتی قرار دارند. علاوه بر پوشش‌های بیمه‌ای برای تاکسیرانان، حتی مسافران نیز تحت پوشش بیمه سرنشین هستند و سقف پوشش بیمه‌ای برای سرنشینان تاکسی‌های مورد تأیید معاونت حمل‌ونقل و ترافیک بسیار بالاتر از سطح معمول است.»
او شهرشناسی را یکی دیگر از ویژگی‌های رانندگان تاکسی که با سامانه‌های اینترنتی همکاری دارند، عنوان کرد: «رانندگان تاکسی دوره‌های شهرشناسی را گذرانده و بر همین اساس تسلط کافی بر شهر و مسیرهای تردد دارند؛ یکی از ویژگی‌های این سامانه، استفاده از رانندگان مسلط به شهر هستند که دوره‌هایی برای دریافت گواهی شهرشناسی خواهند گذراند و با آگاهی کامل از مسیرهای مختلف ازجمله تسلط به آدرس‌ها و اماکن توریستی، درمانی، آموزشی و ….  بدون نیاز به توجه زیاد به نقشه اپلیکیشن مسیر مورد نظر را طی می‌کنند و همچنین سرورها و اطلاعات این سامانه به صورت کامل در داخل کشور است  و این نرم‌افزار توسط متخصصان داخلی طراحی شده و به صورت کامل در داخل ایران توسعه یافته است.»
معاون شهرداری تهران با بیان اینکه این تاکسی‌ها ممنوعیتی برای ورود به محدوده طرح ترافیک ندارند، گفت که با دسترسی بهتر به ناوگان تاکسیرانی نیاز کمتری به تردد خودروهای شخصی وجود دارد و سرویس‌دهی مناسبی در محدوده طرح وجود دارد: «در نهایت با توجه به هوشمند‌شدن مدیریت عرضه و تقاضای سفر، نیاز به گردش مستمر و بدون هدف چندین‌ هزار تاکسی برای پیدا‌کردن مسافر کمتر خواهد شد که این امر نقش بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *