علی رضایی

نیم نگاه

افزایش تحرکات احمدی نژاد
همپای مجموعه ائتلاف اصولگرایان، محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را بیشتر کرده است؛ رئیس دولت سابق که سال گذشته در نامه‌ای خطاب به رهبرمعظم انقلاب اسلامی تصریح کرده بود برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد، همه توش و توان خود را بر سر حمایت و جلب آرا برای حمید بقایی گذاشته است. دیروز سایت «دولت بهار» خبر داد احمدی‌نژاد تصمیم دارد سه سال و نیم بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند. هنوز زمان این نشست مشخص نشده اما از اصحاب رسانه درخواست شده بود تا پایان روز دوشنبه ۱۴ فروردین، با برگزار‌کنندگان نشست هماهنگ شوند.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، تحرکات انتخاباتی اردوگاه اصولگرایان شدت یافت. در آخرین تحول، برخی رسانه‌ها و منابع آگاه نزدیک به سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، خبر دادند که کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی شده است. چنانکه تسنیم روز گذشته خبر داد وی در روزهای آتی کاندیداتوری خود را اعلام می‌کند. از رئیسی به‌عنوان کاندیدای اصلی ائتلاف طیفی از اصولگرایان موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» یاد می‌کنند. این تشکل که به اختصار «جمنا» خوانده می‌شود، در نظر دارد در سه مرحله رأی‌گیری در جمعی ۳۰۰۰ نفره، یک کاندیدای واحد را به میدان رقابت بفرستد. نخستین مجمع عمومی «جمنا» اسفندماه سال گذشته در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد و ۲۱ نامزد در معرض رأی قرار گرفتند. اگر چه نتیجه رأی گیری‌ها اعلام نشد، اما حسین کنعانی مقدم یکی از فعالین اصولگرا خبر داد که ابراهیم رئیسی حائز اکثریت آرا شده است و او گزینه نهایی اصولگرایان ائتلافی خواهد بود.
سید ابراهیم رئیسی داماد سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد است و بعد از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی تولیت آستان قدس رضوی را عهده دار شد. وی در کارنامه خود جانشینی دادستان انقلاب تهران، دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور و معاونت اول قوه قضائیه را دارد. در حالی که از رئیسی به عنوان نامزد قطعی و نهایی «جمنا» یاد می کردند، «جبهه مردمی»‌ها خبر را تکذیب کردند و همان زمان رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی نیز تأکید کرد: «آیت‌الله رئیسی عمل به حکم هفت‌بندی رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند و با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام، نیازمندان، زوار ومجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند». نقل قولی که «نه محترمانه» رئیسی به «جمنا» تعبیر شد؛ اما آن گونه که از اخبار چند روز گذشته بر می‌آید، وی در تصمیم پیشین خود تجدید نظر کرده است. البته آن گونه که اصولگرایان ائتلافی تأکید کرده‌اند، انتخاب گزینه نهایی از کریدور رأی‌گیری در دومین و سومین مجمع عمومی «جمنا» امکانپذیر خواهد بود. چنانکه روز گذشته لطف‌الله فروزنده عضو هیأت رئیسه شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» خبر داد:«در مجمع دوم جبهه مردمی که ۱۷ فروردین ماه با حضور قریب ۳۰۰۰ نفر اعضای مجمع برگزار می شود، ۱۰ نفری که در مجمع اول، حائز بیشترین آرا بوده و شرایط و سازوکار جبهه را پذیرفته‌اند، دعوت می‌شوند و برنامه خود را به مجمع ارائه کرده و در معرض رأی قرار می‌گیرند». به گفته وی«۵ نفری که در مجمع دوم حائز بیشترین رأی باشند، گزینه‌هایی هستند که نامزد نهایی از میان آنها تعیین می‌شود». فروزنده همچنین با بیان اینکه همه نامزدهای جبهه در مجمع دوم حضور خواهند داشت، گفت: «نامزدهای جبهه دراین مجمع حضور یافته و به دفاع از دیدگاه‌ها، توانمندی‌ها و برنامه‌های خود برای حل مشکلات اساسی کشور خواهند پرداخت».وی تصریح کرد: «نتیجه رأی‌گیری درهمان روز پنجشنبه هفدهم فروردین اعلام خواهد شد و انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.»
سخنان وی در شرایطی مطرح شد که پیش‌تر به جای ۱۰ نفر، نام ۱۴ نفر به‌عنوان منتخبین مجمع عمومی «جمنا» معرفی شدند؛ آن هم نه بر اساس تعداد آرا بلکه به ترتیب حروف الفبا. مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی بابایی، محمد خوش چهره، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمد مهدی زاهدی، سید عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد ۱۴ نامزد فعلی «جمنا» هستند که بناست روز پنجشنبه به رأی دومین مجمع عمومی «جبهه مردمی» گذاشته شوند. براساس اخبار تأیید نشده، بعداز رئیسی، قالیباف بالاترین رأی را در «جمنا» آورده است.
احتمال سکوت «پایداری»
در انتخابات ریاست جمهوری
همزمان با این تحولات حجت‌الاسلام پژمانفر، عضو شورای مرکزی حزب پایداری اعلام کرد اگر گزینه مورد نظر پایداری نتوانست به دلایلی وارد عرصه انتخابات شود، حزب پایداری از کاندیدایی اعلام حمایت نخواهد کرد. به گزارش رجانیوز وی با انتقاد از سازوکار و رویه «جمنا» برای ایجاد ائتلاف میان اصولگرایان و معرفی کاندیدای واحد گفت: «اصولگرایان نمی‌توانند از کانال جمنا به تنهایی به وحدت برسند. پژمانفر ادامه داد: آنها تلاش دارند که بگویند ما می‌توانیم محور باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما این یک ادعا بیش نیست و باید اطمینان همه آحاد جلب شود تا اجماع واقعی شکل بگیرد. او با بیان اینکه «ما مخالف حرکت جمنا نیستیم ولی نظر من بر این نیست که این ترکیب آنقدر ظرفیت ایجاد کرده باشد که بتواند همه را دور خود جمع کرده باشد»، ادامه داد: در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری، احساس پایداری این است که می‌تواند با دیالوگ «انتخاب اصلح»، رأی کافی را برای انتخاب رئیس جمهوری داشته باشد ولی سایر دوستان اصولگرا معتقد هستند ما چون نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، باید از انتخاب اصلح عدول کنیم. وی افزود: قطعاً به نتیجه و پیروزی در انتخابات نظر داریم؛ اما غلط می‌دانیم که همه بحث‌ها را معطوف به نتیجه کنیم و قائل به وحدت تحت هر شرایطی نیستیم. عضو شورای مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره سعید جلیلی کاندیدای حزب پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز گفت: در مناظرات بیشترین تخریب متوجه جلیلی بود و بخش قابل توجهی از آرای این جریان به سبد دیگران که متأسفانه گفتمانی عمل نکردند، ریخته شد. به نظرم رأی دکتر جلیلی حداقل ۱۰ میلیون رأی بود و هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *