با کودکان در ارتباط با فضای مجازی چه کنیم ؟

هرازنیوز :از نظر کارشناسان در برخورد با کودکان در حوزه فضای مجازی باید یک رویکرد متعادل در نظارت بر فعالیت های اینترنتی فرزندان خود داشته باشیم .

به گزارش هرازنیوز در دوره ای که بیشتر زمان کودکان و نوجوانان با اینترنت، کامپیوتر، تبلت،گوشی های هوشمند، کنسول های بازی و … می گذرد، نظارت بر فعالیت های آن ها در فضای مجازی و کار با ابزارهای کامپیوتری به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است.

توصیه کارشناسان پلیس فتا این است که: یک رویکرد متعادل در نظارت بر فعالیت های اینترنتی فرزندان خود داشته باشید.

میزانی از شیوه های نظارت و کنترل را انتخاب نمایید که متناسب با سن و آموزش های دوران کودکی فرد باشد که بتواند زندگی شاد و ایمنی در فضای مجازی و دنیای دیجیتال برای فرزندان فراهم آورد.

ممکن است فرزندان، بهتر از شما فضای مجازی را بشناسند و در آن فعال باشند. سعی کنید که در مورد علائق فرزندانتان در فضای مجازی اطلاعات کسب کنید و در رابطه با نیازمندی های متناسب با سن او در فضای مجازی تحقیق کنید. از آن ها بخواهید که به شما توضیح دهند که چگونه کارهای اینترنتی خود را انجام می دهند.

آموزش امور مربوط به تکنولوژی برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است و فرزندان برای شخصی که سعی می کند در فناوری اطلاعات به روز باشد احترام زیادی قائل هستند و به این مسئله بسیار علاقه دارند.

تحقیقاتی که توسط موسسات علمی در کشورهای مختلف انجام شده است نشان می دهد که کودکان بسیار علاقه مند هستند که والدینشان در مورد اینترنت و فضای مجازی بیشتر بدانند و آن ها همچنین بسیار تمایل دارند که در مورد این موضوعات با والدین خود صحبت و گفتگو نمایند.

حس کنجکاوی و میل به افزایش استقلال در همه کودکان مشترک است. اما جدای از این حس مشترک، همه آن ها به علت محیطی که در آن بزرگ شده اند و عوامل تاثیر گذار دیگر در شکل گرفتن شخصیت شان با یکدیگر متفاوت هستند.

بنابراین بهترین راهکاری که برای امن نگه داشتن فرزندان در فضای مجازی می توان توصیه کرد، این است که هر پدر و مادر با توجه به سن فرزند و شرایط روحی و روانی او شیوه مختص به او را برگزینند و بهترین فرد برای انجام این کار والدین کودک هستند.

در حالی که بسیاری این اصل مهم را فراموش می کنند و نمی دانند که هیچ کس نمی توانند به اندازه خود آن ها به کودک کمک کند.

کارشناس پلیس فتا در پایان برخی از راهکارهای عمومی و کلی را به شرح ذیل برشمرد:

۱- با اعضای خانواده خود همانگونه که در مورد مسائل روزمره و عادی صحبت می کنید در زمینه فضای مجازی و اینترنت نیز صحبت کنید و آن ها را راهنمایی نمایید. از ایجاد محدودیت و قوانین برای فرزندان و نوجوانان در فضای مجازی هراس نداشته باشید.
۲- سعی کنید از فن آوری و تکنولوژی های جدید که فرزندانتان استفاده می کنند شما نیز برای تفریح خود استفاده و به کارگیری نمایید. شما می توانید از فرزندانتان بخواهید که در ایجاد یک صفحه در شبکه اجتماعی به شما کمک کند و یا با هم برخی بازی های مربوط به کنسول های باز ی های کامپیوتری را انجام دهید.

۳- با دوستان، اقوام و دیگر والدین در مورد حفظ امنیت فرزندان در فضای مجازی صحبت کنید و از تجربیات آن ها نیز استفاده کنید. ممکن است آن ها بتوانند راه کارهای مفید و سودمندی را به شما ارائه نمایند.

۴- نحوه استفاده از نرم افزارهای کنترل والدین بر روی ابزارهای کامپیوتری و همچنین استفاده از گزینه حفظ حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید. ضمنا از امکانات و گزینه های امنیتی Google و سایر موتورهای جستجو استفاده نمایید.
۵- استفاده از نرم افزارهای کنترل و نظارت بر فعالیت های اینترنتی فرزندان که بر روی اقداماتی همچون دانلود فایل و مشاهده محتوای وب سایت ها نظارت می کند.

۶- اطمینان حاصل نمایید که فرزندانتان آگاهی و اطلاعات اولیه و پایه در مورد ایمنی در فضای مجازی را دارند برای مثال بر روی لینک داخل ایمیل های دریافتی از سوی اشخاص ناشناس کلیک نمی کنند،کلمات عبور سخت انتخاب می کنند و آنتی ویروس و فایروال سیستم خود را غیر فعال نمی کنند.

۷-  به طور منظم و مستمر با فرزند خود در مورد زندگی و همچنین مسائل مرتبط با فضای مجازی صحبت کنید. این مسئله به آن ها نشان می دهد که چقدر برای شما مهم هستند و میزان علاقه شما به فن آوری و تکنولوژی را به آن ها اثبات می کند. همچنین باید به آن ها بگویید که مراقب رفتارهایی همچون مزاحمت های اینترنتی و صفحات پورنوگرافی در اینترنت باشند و باید مسئولیت رفتار خود در اینترنت را بپذیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *