هراز نیوز – فرشاد راعی -قبل از اینکه بحث اصلی را شروع کنم باید بگویم متاسفانه مخاطبان بعد از خواندن یک مقاله، اگر آن مقاله با مزاجشان موافق بود که هیچ و به به و چه چه می کنند، ولی اگر به مزاجشان ناخوش آید، معمولاً در قسمت نظرات می گویند نویسنده چقدر سواد دارد و یا اینکه طرف باید کارشناس باشه و ازین حرف ها…. که اصلاً منطقی نیست. اصلاً شما دوستان تصور کنید بنده یا هرکس دیگر که مقاله ای ارائه می کند تا کلاس پنجم ابتدایی سواد دارد و فقط سواد خواندن و نوشتن ابتدایی را دارد. ، شما چکار دارید که نویسنده سطح سوادش چقدر است، ببینید طرف چه گفته و آیا منطقی گفته یا نه. مثلاً اگر من در پایان مقاله ام بنویسم دکتر راعی کارشناس فلان موضوع یا اینکه بنویسم فرشاد راعی دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی، آیا فرقی در متن مقاله ام ایجاد می شود؟ واقعاً جای بسی تعجب است که یک عده هنوز اینگونه کوته بین هستند. مخصوصاً در این مورد حضرت علی (ع) می فرماید “منگر که گوینده کیست بنگر که گفتارش چیست”

اخیراً بحث های زیادی پیرامون مکان مرکز نمایشگاهی استان در مطبوعات و سایت های استان خواندم که برخی معتقد به ماندن نمایشگاه در مکان قدیمی، یعنی قائمشهر و ادامه اشتباه سال ها پیش و برخی هم به دنبال تصمیم اشتباه دیگر، یعنی احداث مرکز نمایشگاه ها در ساری هستند. این مقاله را از آن جهت نوشتم که پیشرفت و آینده استان را در خطر دیدم و باید بگویم نه از کسی خط می گیرم و نه نفعی از این مقاله برای من است. باید در مکان یابی امکانات و اماکن عمومی استان دقت بیشتری داشت و از تعصبات بخشی و شهری صرف نظر کرد و پیشرفت استان را در نظر داشت. به دلایلی که ذکر می کنم معتقد هستم جای نمایشگاه بین الملی نه در قائمشهر و نه در ساری، بلکه در مازندران مرکزی، یعنی آمل و در حاشیه توریستی رودخانه و دره و جاده ترانزیتی هراز است.

یکی از امتیازاتی که حاشیه رودخانه هزار نسبت به دیگر مکان ها دارد برخورداری از یک جاده بین المللی و ترانزیتی که به مرکز کشور هم دسترسی دارد می باشد. همانطور که می دانیم بیش از 40 درصد مسافران از طریق جاده زیبای هراز به مازندران وارد می شوند تا در بین راه از طبیعت زیبا و مواهب الهی منطقه لاریجان آمل و همچنین آبگرم معدنی که از زیر قله باشکوه دماوند می جوشد بهره ببرند. همچنین باید گفته شود جاده هراز کوتاهترین راه ارتباطی پایتخت و مرکز ایران به شمال کشور است. و همچنین بیشتر زائران مشهدالرضا که قصد عبور از شمال را دارند، این مسیر را انتخاب می نمایند. بنابراین می توان از این ظرفیت مسافران برای هرچه پررونق تر کردن نمایشگاه بهره برد.

از دیگر مزیات این نقطه قرار داشتن در مرکز ثقل استان و حتی شمال کشور است که مکان های تعریف شده دیگر علاوه بر مزیت قبلی، این مزیت را هم ندارند. باید توجه داشت که مرکز نمایشگاهی استان مازندران باید برای همه مردم استان باشد، در حالیکه اگر این مرکز در شهرهای شرق استان ایجاد شود، مردم شهرهای غربی از این مهم بی نصیب می شوند و این خود نیز کم رونق شدن نمایشگاه را در پی دارد. همچنین بیشتر تراکم جمعیت در منطقه مازندران مرکزی می باشد و بیشتر قدرت خرید هم اتفاقاً در این قسمت از مازندران و مازندران غربی قرار دارد. در این مورد شاید بگویید نمایشگاه بین المللی باید به فرودگاه نزدیک باشد… این حرف کاملاً بجاست ولی باید در نظر داشته باشیم نسبت بازدیدکنندگانی که از هواپیما استفاده می کنند به بازدیدکنندگانی که با استفاده از اتومبیل و از نقاط مختلف استان و یا از پایتخت می آیند، چقدر است؟ که می خواهیم آن تعداد اندک بازدیدکننده را مقدم بر تعداد بیشتر بدانیم!! درضمن باید این مورد را متذکر شوم که بازدیدکنندگانی که از استان های دیگر به مازندران می آیند، دوستدار گشت و گذار در مازندران و استفاده از طبیعت هستند و به قولی هم زیارت و هم سیاحت را در کنار هم دوست دارند، بنابراین پیمودن فاصله فرودگاه های ساری و رامسر تا آمل آنقدرها هم برایشان رنج آور نیست. اما هم استانی هایی که حداقل سالی یکی دوبار خواستار بازدید از نمایشگاه هستند، کمی رنج آور است که این مسیر طولانی را طی کنند. البته باز هم متذکر می شوم که نباید تعداد زیاد را قربانی تعداد کم کنیم که البته آن تعداد کمی هم که گفتیم، علاوه بر اینکه قربانی نمی شوند، خیلی هم به آنها خوش می گذرد. همچنین باید بگویم بزرگترین پایانه مسافربری شمال کشور در آمل قرار دارد که توان انتقال مسافر زیادی را دارد. و باید بگویم این مرکز در درجه اول باید نیاز مردم استان را برآورده کند.

صنعت و نمایشگاه دو جزء جدایی ناپذیر از یکدیگرند که با توجه به صنعتی بودن شهر آمل مزیت دیگر این مکان یابی مشخص می شود. بطوری که بیش از 46 درصد صنایع بزرگ و کوچک استان و همچنین شرکت های بزرگ صنایع غذایی کشور در شهر آمل قرار دارد. کارایی و فعالیت این صنایع به قدری زیاد است که 64 درصد صادرات استان را تشکیل می دهند. که این نشاندهنده درایت بالا است.

از دیگر برتری های این مکان یابی شکل ترافیک و راه های ارتباطی آمل است به گونه ای که آمل از طریق پنج شاهراه اصلی با شهرهای اطراف در ارتباط است و دورتادور شهر توسط کمربندی استانداردی پوشش داده شده است، به گونه ای که اجبار به عبور از داخل شهر و ایجاد ترافیک نیست.

البته دلایل را گفتیم، ولی شاید هنوز یک عده بگویند، ساری تنها مرکز استانی است که نمایشگاه ندارد … که در جواب باید بگویم بياييد ما اولي باشيم، مثل تمركززدايي از مراكز كه در تمام دنيا دارد انجام مي شود. از طرفي تقريباً در هيچ استاني، شهرهايي این چنین همسان و هم اندازه تا اين حد نداريم. حتی بعضی از شهرهای استان در سطح و رده بالاتری از مرکز فعلی در زمینه های مختلف تاریخی، علمی، سیاسی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری هستند. تا این حد که باید بگویم در هیچ یک از این زمینه ها، ساری حداقل از یک شهر هم برتری ندارد. درضمن، دیگر مرکز استان ها دقیقاً در وسط استان قرار دارند و به قولی واقعاً مرکز استان هستند، و نه یک مرکز استان پوشالی که نه در مرکز است و نه در حد یک مرکز، به گونه ای که به جرات می گویم دو شهر آمل و بابل خیلی هم پیشرفته تر از ساری هستند، با اینکه چندین سال است ساری به بهانه مرکز استان بودن از بودجه ای خاص و رانتی دولتی استفاده می کند، ولی هنوز بافت شهری درست و حسابی ندارد و با یک نمایشگاه آوردن ساری در حد مرکز استان نمی شود، چون صورت مساله غلط است و ساری در مرکز استان واقع نیست که بتواند یک مرکز استان خوب باشد و همین دلیل ضعیف شدن ساری و استان مازندران است که چندین بار راه حل نهایی این اشکال را گفتیم. ولی کو گوش شنوا. مسئولین باید به این باور برسند که سرمایه گذاری بر روی ساری به عنوان مرکز استان کار اشتباهی است که هم به خود ساری و هم به استان سرسبز مازندران ضربه می زند. که یکی از نمونه ها همین مرکز نمایشگاهی است که مدللاً گفتیم مکان یابی درستی ندارد. امیدواریم مسئولین از تعصب بیجا خودداری کرده و بیش از این به استان مازندران خیانت نکنند و کمی به فکر کل مازندران باشند و این را بدانند که مازندران فقط ساری نیست و فکر نکنید که از الگوی دیگر استان ها استفاده کنید و فقط مرکز استان را تقویت کنید و دیگر شهرها را نابود. که اگر این الگو درست بود، الآن استان سیستان باید پیشرفته تر می بود. یا یک مثال دیگر می آورم. در مورد استان اصفهان اگر می بینید بین اصفهان و کاشان، شهر اصفهان مرکز استان شده است، چند دلیل دارد. اصفهان تاریخی تر و صنعتی تر از کاشان است و همچنین تمرکز جمعیتی و تعداد شهر بیشتری در اطراف شهر اصفهان قرار دارد و مهمتر اینکه شهر اصفهان در وسط استان اصفهان قرار دارد. این مثال را آوردم چون بسیاری از متعصبان به ساری در سایت ها معمولا این استان ها را مثال میزنند.

همه با هم به مازندرانی زیبا، سرسبز، گردشگری، دانشگاهی، کشاورزی و صنعتی فکر کنیم.

فرشاد راعی

47 thoughts on “نمایشگاه های بین المللی استان نه در قائمشهر و نه در ساری”
  1. لطفا اول توجیح بفرمایید چرا باید نمایشگاه داشته باشیم ؟آیا اصولا لازم است. آخه با کدام تحلیل و توجیه اقتصادی نمایشگاه لازم داریم وقتی کارای بهتری میشود کرد. آدم میمونه هر ننه قمری به عشق مقاله بازی و مطرح شدن راجه به هر چیزی که در حدش نسیت نظر می ده. آخه … استغفر الله…

  2. لیتکوه جان شما به گاو چراین خود بپردازید

  3. هه هه ، الان هم همین کار رو دارم می کنم. و خیلی هم افتخار می کنم.اخه اوسکول تو از اقتصاد چی حالیت می شه؟ حتما پس فردا می خای یه مقاله اندر مزایای قطار تهران به آمل بنویسی….به جای اینکه برای مردم منطقه فکر کنین و اقدام کنید فقط به پایتخت نشینایی که هر چی بهشون بدن سیرمونی ندارند قلم بزنید

  4. میگم یه عده تو آمل هستن که آمل رو از پیشرفت بازمیدارن …. اینجاست دیگه
    اصلا من بی سواد !!!! حتما یه توجیح اقتصادی داره که ساروی ها دارن خودشونو میکشن نمایشگاه بین اللملی استان رو از قائمشهر به ساری منتقل کنن.
    جناب پلنگ لیتکوه که از نوشتن اسمت هم واهمه داری، با این موضع گیری هایی که کردی متوجه شدم شما احتمالا آملی و لیتکوهی نیستی و فقط میخوای با این حرفا بین مردم آمل تفرقه ایجاد کنی……
    وقتی رئیس کمیته دانشجویی ستاد حاجی پور یه بابلی میشه، دیگه چه انتظاری داری؟؟؟؟؟؟
    احتمالا شما هم یک بابلی هستید.

  5. در مورد توجیه اقتصادی نمایشگاه هم باید بگم که
    کممترین و کوچکترین توجیه اقتصادیش بیشتر کار کردن بخش حمل و نقل شهرستان از کامیونداران گرفته تا پایانه های مسافربری و تاکسی رانی هست.
    ایجاد اشتغال

  6. وقتی شما مقاله اقتصادی نویس ما شی خوب معلومه توجیه اقتصادی تونم در همین حد. وقتی شما می خوای بخش حمل و نقل شهرستان از کامیونداران گرفته تا پایانه های مسافربری و تاکسی رانی را با این روش. و با هدر دادن اینهمه سرمایه ملی رونق بدی… وای به حال آمل و … از شما و این مدیر سایت بیش از این توقع نمیره

  7. چون ساروی ها دارن خودشون و می کشن پس کاره درستیه؟

  8. خوب فرض که من بابلی باشم. آیا جرم؟ ببین پسرم وقفی مقله می نویسی باید اول لیوان ذهنی تو خالی کنی و کاملا کارشناسی و تحلیلی بنویسی. نباید احساست یا حتی در مورد شما می شه گفت عقده های بچگی تو در متن بیاری. جالب حالا این مورد چه ربطی به بابل یا حاجی پور داره نیدونم والله…

  9. چشم ؟ ماشالا انقد تو آمل اتحاد هست که ما می خایم متفرق کنیم. راستی منتطر مقاله ترن تهران آملت هستم

  10. هه ه.. چقد تو و مدیر سایتتون جوگیر شدین. همش 100-150 تا بیننده دارین. این رو از رای گیری که 74 تا بود می شه فهمید(75 تا بهتون حال دادم). بین مردم آمل می خای تفرقه ایجاد کنی؟ مثلینکه مردم بیکارن دائم شما رو چک کنن.

  11. نیستی کجایی؟ رفتی مقاله بنویسی؟

  12. اگه سفارش قبول می کنین. لطفا قطارش منوریل باشه

  13. پلنگ جان جهت اطلاع شما همین امروز 11879 بازدید داشتیم
    همه مثل شما با حوصله نیستند که پیام بدند
    ما آملی عادت داریم قدر چیزی را که مال خودمون هست بدونیم

  14. هراز جان شما چقد حوصله داری که انقد پیگیر فرشاد جونت هستی. از مقاله نوشتن که نا امید شد نه…. بگو اشکال نداره می خواستم به درس حرفه ای بهش بدم. همش به خاطر این بود که نکته بسیار مهم ارزش گذاری رو تو متنش رعایت نکرده. یعنی با مقدمه اش ارزش موضوع و مقاله اش رو پایین آورده. فقط با رعایت همین نکته 30% اعتبار مفاله های سایتتون بالا می ره. به جای توجه بیش از حد به تیتر که آفت بیشتر مطبوعاتی هاست به مقدمه هم توجه کنید. اینم یه مشاوره مفت به شما برو حالشو ببر . ولی جنگ ما سر جاشه

  15. پلنگ جون تو که نه سواد داری و نه فهم و در ک و شعور سیاسی اقتصادی چرا حرف میزنی؟ خوب دیگه، حرفه، خرج که نداره، میزنی دیگه……..
    ما که هدفمون پیشرفت آمل هست…… حالا شما که معلوم نیست آملی باشی یا نه هدفت از این حرف ها که غیر از حسادت به آمل نیست چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *