بر اساس آیه « و نفخ فی الصور فصعق من فی السماوات و من فی الارض» در پی نفخ صور همگان خواهند مرد. اما آیا تا پیش از آن گستره حیات شیطان تا کجاست از این آیه به دست نمی آید.
بر پایه برخی روایات، ابلیس در میان نفخه نخست و دوم می میرد.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان،پایان کار شیطان را برپایی حکومت حضرت مهدی (عج) دانسته که بر اساس برخی روایات، ابلیس به دست مبارک آن حضرت یا طبق روایات رجعت، پس از جنگ با لشکر امیرالمومنین، علی(علیه السلام) ، در حوالی کوفه می گریزد و به دست پیامبر (صلی الله و علیه وآله) بر صخره بیت المقدس کشته می شود.
برخی پایان حیات ابلیس را مقارن با پایان حیات انسان بر روی کره خاکی دانسته اند.
استاد علامه جوادی آملی (حفظه الله) در باب پایان کار شیطان فرموده اند:
تا آخرین انسان هست، او (ابلیس) هم هست. برای اینکه آخرین انسان را هم اغوا می کند، وسوسه می کند. این چنین نیست که شیطان قبل از یک عده ای بمیرد. آن وقت آن عده ، هیچ وسوسه ای ندارند. اگر وسوسه نداشتند که به کمال نمی رسند.
انسان وقتی به کمال می رسد که جهاد اکبر داشته باشد. اگر هیچ گرایشی به طرف رذیلت نبود، انسان که طبعاً به طرف رذیلت و گناه میل ندارد. شهوت می خواهد، لباس می خواهد، غذا می خواهد نه حرام، و همه اینها از سنخ حلالش هست
آنکه انسان را به طرف حرام تشویق می کند، ابلیس است و الا انسان فطرتا به دنبال حلال می رود.
۱٫ زمر/۶۸
۲٫ التفسیر الکبیر ، ج ۵۴ ، ص ۳۶۷ – ج۱۱ ، ص ۱۰۸
۳٫ المیزان ، ج ۱۲ ، ص۱۶۱-۱۶۰
۴٫ بحارالانوار، ج۵۳ ، ص ۴۲ وج ۶ ، ص ۲۵۴
۵٫ المیزان ، ج ۸ ، ص ۲۸-۲۷
۶٫ دروس تفسیر سوره اعراف،آیت الله جوادی آملی،جزوه نهم،ص۱۱